וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופרת ואומרת שלום: מדענים הצליחו ללמד לוויתנית "לדבר"

וויקי בת ה-14, המוחזקת בצרפת, היא לוויתן הקטלן הראשון שמצליח לקלוט מילים של בני אדם. הקטלנים הם מבעלי החיים הנבונים ביותר, והם תועדו בעבר צדים יחד עם בני אדם ומחקים דולפינים

חוקרים הצליחו ללמד לוויתן קטלן כמה מילים, במקרה ראשון מסוגו הידוע למדע. צוות חוקרים בינלאומי פרסם מחקר שלפיו הלווייתנית בת ה-14, ששמה "וויקי" ומוחזקת באנטיב שבצרפת, הצליחה ללמוד כמה מילים, כמו "שלום ו"ביי ביי", ולמנות מספרים.

הקטלנים נחשבים לבעל חיים חכם במיוחד, מה שהופך אותם לקטלניים בחיפושיהם אחרי מזון. במקרה נדיר ויוצא דופן, תועדו במאה הקודמת הלווייתנים מסוג זה משתפים פעולה עם בני אדם וצדים יחד עמם.

הלווייתנים הללו גם נחשבים לאטרקציה ימית פופולרית בפארקי שעשועים, על אף שזו סוגיה שנויה במחלוקת מאחר שהם יצורים חברתיים החיים בלהקות, שמהן הם מופרדים.

לכל אחת מהלהקות יש ניב משלה, עד כדי כך שהמדענים יכולים להבדיל בין הלהקות השונות משמיעת הקולות של חבריה. בנוסף לכך, קטלנים שהוחזקו עם דולפיננים - סוג של דולפין - שינו את הקול שלהם כך שהיה דומה יותר לאלו של הדולפינים.

לווייתן אורקה קופץ סמוך לשני שייטי קיאקים, קנדה. ShutterStock
לווייתן אורקה קופץ סמוך לשני שייטי קיאקים, קנדה/ShutterStock

"רצינו לראות עד כמה לוויתן קטלן יכול לחקות צלילים", אמר פרופסור ג'וזף קול, מאוניברסיטת סנט אנדרו ואחד ממחברי המחקר. "סברנו כי מה שיהיה מאוד משכנע יהיה להציג בפניהם משהו שאינו חלק מהרפרטואר שלה, ובמקרה הזה 'שלום' הוא לא מה שלוויתן קטלן היה אומר". עם זאת, הוא צינן את ההתלהבות מהמחשבה שהקטלנים עשויים להבין את המילים שהם מחקים. "אין לנו עדויות לכך שהם מבינים מה הכוונה ב'שלום'", הסביר.

וויקי היא לא בעל החיים הראשון שמצליחים להפיק קולות של בני אדם - דולפינים, פילים, תוכים, אורנגאוטנגים וגם לווייתנים ממין לבנתן תועדו מחקים את דרכי הביטוי האנושיים. עם זאת, מדובר בקבוצה מצומצמת בתוך עולם החי המסוגלת לעשות זאת. היכולת לכך נקבעת בהתאם למוחם ולמערכת הקול שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully