וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיל אוויר מיושן וחשש מביטול הסכם הגרעין: המלכוד של איראן

1.5.2018 / 22:53

לאחר שתי תקיפות נגד מטרות איראניות המיוחסות לישראל, בעולם נערכים לאפשרות שבטהראן ינסו להגיב. ואולם ניתוח של סוכנות הידיעות AP מעלה כי מגוון האפשרויות הצבאיות העומד לרשותם מוגבל למדי

צילום: סרטוני גולשים, עריכה: יוסי אלטר

איראן הבטיחה לאחרונה תגובה צבאית על רקע ההפצצות בסוריה נגד כוחותיה שיוחסו לישראל. למרות שאיראן השמיעה איומים בכך שתשמיד את ישראל, לאיראנים אין חיל אוויר מודרני שיכול להתמודד עם זה הישראלי. שיגור של טילים בליסטיים גם הוא בגדר סימן שאלה בהתחשב במערכות ההגנה האוויריות של ישראל, הסבירות הגבוהה שישראל תגיב, והסיכון בכך שהדבר יגרום לאמריקנים לסגת מהסכם הגרעין.

בינתיים, האסטרטגיה החביבה על איראן, פנייה לשלוחותיה בארגוני הטרור השונים מוגבלת גם היא. חיזבאללה מדמם מן המעורבות במלחמת האזרחים בסוריה וייתכן שלא יהיה לו את המוטיבציה לחזית נוספת, בזמן שהארגון מפנה את מאמציו אל הזירה הפוליטית בלבנון. חיל האוויר האיראני נמצא בשחיקה מאז המהפכה האסלאמית ב-1979. הוא עדיין נשען על מטוסים אמריקנים שסופקו מארצות הברית טרם המהפכה, יחד עם מטוסים רוסים וצרפתים שהולכים ומתיישנים. הצי האווירי הזה נמצא בנחיתות אל מול חילות האוויר של ישראל ושל מדינות המפרץ, הנהנות מצי אווירי מודרני-אמריקני.

עוד בוואלה! NEWS:
גורמי מודיעין לשעבר: המוח של הגרעין האיראני היה על הכוונת של ישראל
הבית הלבן: "המסמכים האיראניים מספקים מידע חדש ומשכנע"
טראמפ על נאום נתניהו: ההסכם עם איראן גרוע; מעשיה לא מקובלים עליי

שרידי הטילים שנורו על בסיסים איראנים בסוריה. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
הריסות הבסיס בסמוך ללמאת שהופצץ בידי ישראל ובו אוחסן נשק אירני, שלשום/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

כדי להתמודד עם נקודת החולשה הזו, איראן השקיעה כסף רב בתכנית הטילים הבליסטיים במטרה לייצר הרתעה מפני מתקפה בשטחה. משמרות המהפכה אוחזות בטילים אלו, שיכולים להגיע לישראל. בשנה שעברה, איראן שיגרה שישה טילים שכאלה לעבר קבוצה המזוהה עם דאעש בצפון סוריה, אולם בישראל דווח כי רק טיל אחד פגע במטרתו. ישראל, בשיתוף פעולה אמריקני, פיתחה מערכת הגנה מטילים שיכולה להגן עליה מפני מתקפה שכזו. אמנם אף מערכת אינה מושלמת, אך היא מספקת הגנה.

מתקפת טילים שכזו תגרור תגובה מיידית מן המערב, בדגש על ארצות הברית. כל פעולה צבאית מצד איראן תגרום לבידודה בשעה שמתקרב הדד-ליין של ה-12 במאי להודעה האמריקנית אם הם נשארים או נסוגים מהסכם הגרעין. להסכם הגרעין חשיבות גדולה לכלכלה האיראנית. האיראני הממוצע לא חווה הקלה ישירה כתוצאה מן הסכם הגרעין, אך האזרחים חשו את המשבר בשער הריאל. ההנהגה האיראנית זיהתה את הזעם הזה עת פרצו הפגנות ברחבי המדינה בדצמבר וינואר האחרונים. זעם זה יכול לגדול במקרה של מתקפה ישירה וכושלת כלפי ישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
טילי שיהאב 3 אירנים. AP
משמרות המהפכה אוחזות בטילים שיכולים להגיע לישראל. שיגור טילים בליסטיים מסוג "שיהאב-3" בידי איראן/AP

אז מה הלאה? בינתיים, איראן ממשיכה לאיים בנקמה. אם אחת שכזו לא תגיע, ישראל תוכל לחוש מעודדת לבצע מתקפות נוספות בעומק סוריה כדי לנטרל את בסיסי הצבא האיראניים בטרם תסתיים שם מלחמת האזרחים. אבל המשך המתקפות מגדיל את הסכנה להסלמה עבור כל הצדדים בסמוך לגבול עם ישראל. שאלה נוספת היא מה תהיה התגובה האמריקנית והרוסית להסלמה בגזרה הזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully