וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמי מודיעין לשעבר: המוח של הגרעין האיראני היה על הכוונת של ישראל

1.5.2018 / 21:00

פרופ' פח'ריזאדה היה על הכוונת של ישראל בראשית העשור - כך סיפרו גורמי מודיעין לשעבר לוואלה! NEWS. לפי פרסומים זרים, במבצע שיוחס למוסד באיראן, סוכנים רכובים על אופנועים הצמידו מטעני חבלה לדלתות מכוניות של מדעני הגרעין באיראן. מרביתם חוסלו, אך הוא ניצל

צילום: קונטקט, עריכה: ניב מעוז

אחד המוטיבים שחזרו בנאומו של ראש הממשלה נתניהו אתמול (שני) הוא התייחסותו לאישיות אחת: פרופ' מוחסן פח'ריזאדה מהבאדי, שבחלק מהמקומות מוזכר כ"פרופסור לפיזיקה". נתניהו ציין כ פח'ריזאדה עמד בראש תכנית "עמאד" לניהול פרויקט הגרעין באיראן. לדברי נתניהו, פח'ריזאדה לאחר סגירת "עמאד" להמשיך את הפרויקט בדרכים מיוחדות "תחת הכותרת של 'פיתוח ידע מדעי'".

הפעילות היום, לטענת נתניהו, מבוצעת על ידי ארגון ה-SPND, ארגון בתוך משרד ההגנה האיראני שבראשו עומד פח'ריזאדה. בשיחה עם וואלה! NEWS, אמרו גורמי מודיעין לשעבר כי פח'ריזאדה, שנחשב למוח מאחורי פרויקט הגרעין האיראני, היה על הכוונת של המודיעין הישראלי.

חשיפת ארכיון הגרעין | לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
הבית הלבן: "המסמכים האיראניים מספקים מידע חדש ומשכנע"
קלסרים, הפחדות ומצגת שקופיות: כך נתניהו ניצח שוב את התקשורת
נתניהו חשף מסמכים חשאיים של איראן: ממשיכה לשאוף לנשק גרעיני

ראש הממשלה חושף את ד"ר מוחסן פחריזאדה המוח של תוכנית הגרעין. מערכת וואלה! NEWS
פח'ריזאדה במצגת של נתניהו, אתמול/מערכת וואלה! NEWS

בראשית העשור חוסלו לפי פרסומים זרים מדעני גרעין איראנים ברחבי איראן. לפי הפרסומים, האופנוענים היו סוכני מוסד שהדביקו מטעני חבלה תוך כדי נסיעה לדלתות המכוניות של המדענים. רובם נהרגו, וכמה נפצעו באורח קשה. רק בודדים הצליחו להינצל, ומשתמע מכך שפח'ריזאדה היה ביניהם. סדרת ההתנקשויות הטילה אימה על ראשי פרויקט הגרעין שהפכו לאישים מאובטחים באיראן. לא בכדי נמנע פח'ריזאדה מלצאת מגבולות איראן. בשנת 2013, על פי פרסומים זרים הוא השתתף באופן חריג בניסוי גרעיני בקוריאה הצפונית.

פח'ריזאדה, בן 59, עמד בעבר בראש המרכז לחקר הפיזיקה באיראן. בשנת 2008 הוקפאו נכסיו שתחת שיפוט ארצות הברית, במסגרת צווים שהטיל הבית הלבן על איראן בנושא הפצת נשק להשמדה המונית ורכש מערכות תומכות. בנספח שהוגש למועצת הביטחון של האו"ם הוא הוצג כאישיות המעורבת בפעילות הגרעין והטילים הבליסטיים. כמו כן נאסרה כניסתו לארצות הברית ולמדינות האיחוד האירופי. הוא עבד צמוד לפרידאון עבאסי-דבני, ראש ארגון האנרגיה האטומית של איראן לשעבר, מה שהוסיף לו חשיבות בפרויקט הגרעין האיראני.

עוד באותו נושא

אחרי חשיפת הארכיון האיראני: משלחות מאירופה יגיעו לישראל

לכתבה המלאה
ראש הממשלה חושף את ד"ר מוחסן פחריזאדה המוח של תוכנית הגרעין. מערכת וואלה! NEWS
חושש לצאת מגבולות איראן. פח'ריזאדה/מערכת וואלה! NEWS

גם ארגוני ביון מערביים הצביעו עליו כמי שעמד בראש 'פרויקט 111', שם נוסף לתכנית הגרעין האיראנית. משמעות דומה עלתה במסמך שהודלף לסאנדיי-טיימס בראשית העשור הקודם. נציגי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ביקשו במסגרת תהליך הפיקוח והבקרה על מתקני הגרעין לפגוש ולראיין את פרופ' פח'ריזאדה אך האיראנים התנגדו. באותה כתבה הוא הוגדר כאישיות הכי קרובה לרוברט אופנהיימר, מי שהנחה את פרויקט מנהטן בו פותח הנשק הגרעיני הראשון בעולם.

בכתבה של הניו יורק טיימס בשנת 2014 התראיין אחד מחברי הצוות האיראני לשיחות על הגרעין בווינה, שהובילו לחתימת הסכם הגרעין. הוא הסביר כי פרופ' פח'ריזאדה לא הגיע לשיחות מאחר שהוא "מתחמק ממתנקשים". חבר הצוות רמז בבוטות כי גם הוא היה מועמד לחיסול במסגרת שרשרת ההתנקשויות במדעני גרעין באיראן ואף הזכיר את הפצצות שהדביקו למכוניות. באותה כתבה נטען שכבר בשנת 2004 הצליחו גורמי מודיעין להוציא מאיראן מחשב נייד שכונה "מחשב המוות" ובו אותרו עדויות לכך שאיראן מנסה לפתח נשק גרעיני.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
נתניהו במסיבת העיתונאים אתמול/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully