וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חג הפועלים: בני הנוער הם האוכלוסייה המנוצלת ביותר בשוק העבודה

1.5.2018 / 9:10

הסתדרות הנוער העובד והלומד פרסמה את דוח האיגוד המקצועי לנוער לשנת 2017. הדוח מעלה נתונים מדאיגים באשר למצבם של בני הנוער המועסקים בשוק העבודה ורק בשנה האחרונה נפתחו 1,154 מקרי טיפול בגין תלונות על תנאי העסקה שלא כחוק

בית הדין לעבודה קבע שטיפים הם חלק משכר המלצרים - מתוך המהדורה המרכזית 26.3.18/צילום: יוני ריקנר עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: הפסיקה שהתקבלה בחודש מרץ בנושא הסדרת הטיפים למלצרים)

לכבוד חג הפועלים שחל היום (שלישי), פרסמה הסתדרות הנוער העובד והלומד את דוח האיגוד המקצועי לנוער לשנת 2017. זאת, כחלק מהמאבק בניצול בני נוער וצעירים בעבודה ולמען שיפור תנאי עבודתם. במהלך השנה האחרונה נפתחו 1,154 מקרים לטיפול שבגינם הושבו לבני הנוער כ-1.2 מיליון שקל. יתרה מכך, בעשור האחרון השיב האיגוד המקצועי לנוער יותר מ-15 מיליון שקל לבני הנוער. אחת הבעיות המרכזיות שעולה מהדוח הן תלונות בתחום השכר שבגינן הסתדרות הנוער העובד והלומד קוראת למשרד העבודה והרווחה להגביר את האכיפה על המעסיקים.

הדוח מציג על קצה המזלג את היקפי הפגיעה בזכויות בני הנוער והצעירים בעולם העבודה ואינו מתיימר להציג תמונה כוללת ומעמיקה על שוק עבודה זה. אם כן, בישראל מועסקים ג-220 אלף בני נוער ועוד כ-160 אלף מחפשי עבודה שעושים את צעדיהם הראשונים בשוק עבודה פרוץ ומהווים חלק ממגזר מוחלש. הסתדרות הנוער העובד והלומד מאפיינת שוק זה ביותר מ-40% שיעור אבטלה שחושפים את העובדים הצעירים לפגיעה צפויה בזכויותיהם.

על פי ההסתדרות, כמות הפניות מראה על כך שהפתרון האמיתי טמון בשינוי עמוק של שוק העבודה באמצעות הסברה, הגברת אכיפה ובעיקר עידוד התאגדויות של בני נוער וצעירים במקומות עבודה.

עוד בוואלה! NEWS:
חקירת האסון בטיול בערבה: המדריך ומנהל המכינה שוחררו ממעצר
"תיאטרון פוליטי": כך סיקרו בעולם את נאום "הארכיון האטומי" של נתניהו
נכדו של ח"כ מכהן נעצר בנתב"ג בחשד להברחת 11 ק"ג קוקאין

תהלוכת אחד במאי 27 באפריל 2017. דנה ירקצי
תהלוכת חג הפועלים של הנוער העובד והלומד, בשנה בשעברה/דנה ירקצי

בתוך כך, אחד הנתונים המשמעותיים ביותר שהדוח מציג נוגע לכמות הפניות של צעירים כדי לקבל ייעוץ או סיוע כך שבמהלך השנה האחרונה פנו 5,355 בני נוער וצעירים. מדובר בעלייה של 10% בכמות הפניות לעומת השנה שעברה ומתוך הפניות שהתקבלו נפתחו רק 1,154 מקרי טיפול לאורך השנה האחרונה.

הדוח חושף גם כי במהלך השנה הגישה הסתדרות הנוער העובד והלומד 70 תביעות בבתי דין לעבודה מתוכן 38 תביעות בגין מקרי טיפול שנפתחו בשנת 2017. כ-74% מהמקרים נסגרו במהלך השנה שחלפה לעומת 60% בשנה שקדמה לה. בהסתדרות רואים בנתון זה חשיבות רבה שכן עבור הצעירים שנה היא פרק זמן ארוך.

בית הדין הארצי לעבודה קיבל בעת האחרונה החלטה תקדימית שנוגעת לסוגיית הסדרת טיפים למלצרים. בהסתדרות הנוער העובד והלומד מנכסים לעצמם פסיקה זו, למרות שבפועל יש הטוענים כי הפסיקה דווקא פוגעת במלצרים שלא יוכלו ליהנות יותר מסכומים גבוהים של שכר טיפים לצד שכר בסיס, וכעת הטיפ שיקבלו יחושב למס. מבחינת ההסתדרות החלטה זו מחדדת את הצורך של עובדי הענף להיות מודעים ולעמוד על זכויותיהם ומנגד, רבים מהמעסיקים רואים בכך ניצחון לטובתם.

מרבית התלונות נוגעות לתחום ההסעדה

עוד עולה מהדוח כי בדומה לשנה שעברה, הענף שממנו עולות הכי הרבה תלונות על העסקה בלתי חוקית הוא ענף ההסעדה ובו המסעדות ובתי הקפה שניצבים בראש מצעד התלונות עם 18% מהפניות. 15% מהפניות נוגעות לתחום המזון המהיר, 10% לתחום אולמות האירועים והקייטרינג, במקום הרביעי ענף המכירות עם 10% מהפניות, טלמרקטינג, פרסום ושיווק 5%, חברות כוח אדם 3%, רשתות השיווק 3% וענף הפעלת מתקנים עם 3% מהפניות.

כמו כן, סעיף הפגיעה המרכזי שעלה בדוח נוגע לתלונות בנושאי שכר והן מהוות 740 ממקרי הטיפול. תלונות בנושאי שכר כללו עבירות על סעיפי שכר שונים ובהם: הלנת שכר, הפרשי שכר, תשלום שכר מינימום ותלושים. תלונות נוספות הגיעו בגין פיטורים (252), אי מתן זכויות סוציאליות (234), רישום ותיעוד (232), אי קבלת החזרי נסיעות (144), אי שמירה על שעות עבודה ומנוחה (134), התלמדות (71) והעסקה פוגענית (17).

על פי נתוני משרד העבודה והרווחה, במהלך השנה אמנם עלתה כמות ההתראות למעסיקים מ-201 ל-233, אך כמות הקנסות שהוטלו על ידי יחידת האכיפה עדיין קטנה, כך שבשנת 2017 ניתנו 14 קנסות לעומת 12 קנסות שניתנו במהלך 2016. בנוסף, הוגשו שלושה כתבי אישום במהלך 2017 לעומת שישה בשנת 2016.

אלון לי גרין ומלצרים. ראובן קסטרו
הכי הרבה תלונות על תנאי העסקה מופנות לענף ההסעדה/ראובן קסטרו

נתון חשוב נוסף שעולה מהדוח מתייחס לאוכלוסיית הפונים. לפי נתון זה, אחוז הנערות שפונות נמוך ועומד על 42% בלבד מסך מקרי הטיפול שנפתחו בעוד שאחוז הנערים הפונים עומד על 58%. הסתדרות הנוער העובד והלומד מקדמת פעילות ייחודית על מנת להעלות את כמות הנערות הפונות.

אורי מתוקי, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד, אמר עם פרסום הדוח כי "היעדר הכשרה, תחלופה גבוהה, פערי כוחות ואבטלת נוער, הם שהופכים את בני הנוער העובדים לאחת האוכלוסיות המוחלשות ביותר בשוק העבודה הישראלי ולכן היא גם האוכלוסייה המנוצלת ביותר".

מתוקי הוא הוסיף כי "בשנים האחרונות רשמנו הישגים מכובדים בתחום השמירה על זכויותיהם של בני הנוער והצעירים בעולם העבודה - שיפרנו וייעלנו את הטיפול והגברנו את ההסברה. פעילות זו הביאה לעלייה במודעות ובכמות הפניות ואף להישג תקדימי בפסיקתו של בית הדין הארצי לעבודה, שהלך צעד אחד קדימה להסדרת המציאות העמומה בענף המסעדנות". הוא המשיך ואמר כי "עם זאת, עדיין יש מקום גדול לשיפור ולשילוב זרועות של הגורמים השונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully