וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בונקרים לקראת "יום הדין": כך מנסה איראן לשרוד בסוריה

30.4.2018 / 11:12

כחלק מהמאמצים להציב משקל נגד ישראל, מנסה איראן להעמיק את אחיזתה בשטח סוריה באמצעות מיליציות שיעיות ומרוץ חימוש. הידיעה שלצה"ל יש מודיעין איכותי, ירי מדויק וחיל אוויר חזק מאלצת את האיראנים לעשות שימוש במצבורים תת קרקעיים כדי לשמור על שרידותם

צילום: סרטוני גולשים, עריכה: יוסי אלטר

התקיפות האוויריות של בסיסים איראניים בלב סוריה מעידים על תהליכים המתרחשים על אדמתה. המובהק שבהם הוא מרוץ החימוש המטורף שמנהלים האיראנים תוך נחישות להעמיקו ולהרחיבו ככל הניתן. המטרה: להציב משקל נגד ישראל באזור ומדינות ערביות נוספות. המהלך הראשון שהם ביצעו היה לגייס שיעים ממדינות רבות ביניהן פקיסטן, אפגניסטן, ומדינות נוספות ולהפוך אותם לשכירי חרב תמורת משכורת חודשית במאות דולרים, תמורת שירות כלוחם למשך שלוש שנים בסופן יקבלו אדמה לבניית בית וקרקע חקלאית ואישורי עבודה באיראן.

כך הצטברו בין 15-13 אלף שכירי חרב שיעים בפיקוד קצינים איראנים בסוריה. רוסיה, חיזבאללה ובוודאי במשטר אסד היו מרוצים מאוד מהמהלך האיראני שחסך בחיי אדם של איראנים, לבנונים ורוסים כתוצאה מהמלחמה נגד דאעש. כך, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כבר לא היה צריך להסביר את הרג חייליו למען נשיא סוריה בשאר אסד. בשנתיים האחרונות ובמובנים מסוימים הם הפכו לחוד החנית בלחימה הקרקעית נגד ארגון המדינה האסלאמית ושאר המורדים, במיוחד כשחיזבאללה חטף ביקורת מבית ונסוג לשטחים הלבנונים למעט בקו הגבול בהרי קלמון.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
סוריה: "אויבינו" תקפו בחאלב ובחמאת; דיווח באיראן: 18 מלוחמינו נהרגו
לפני תקיפת הבסיסים בסוריה: נתניהו שוחח עם טראמפ בטלפון
מסר חודר בונקר לטהראן: כשהמלחמה בין איראן וישראל הופכת לגלויה

פיצוץ בבסיס צבאי בסוריה ליד חמאת. מערכת וואלה! NEWS
הפיצוץ שאירע ליד חמאת בסוריה, הלילה/מערכת וואלה! NEWS

המהלך השני שבוצע היה בניית בסיסים עבור אותם חברי מליציות שיעיות ושיכונם לתקופה בלתי מוגבלת. התכנית הייתה פשוטה: משמרות המהפכה האיראנים קיבלו מידי אסד מבנים ששימשו בעבר את הצבא הסורי המפואר. זאת כדי להעביר מסר שלא מדובר בפעולה זמנית וכי יש לאותם אלפי חברי מליציות שיעיות תפקיד גם ביום שאחרי המלחמה נגד דאעש, שסופג מהלומות בסוריה והחיכוך איתו פחת משמעותית.

המהלך השלישי קשור לתחמושת. במשך יותר מעשור נוחתים מטוסים איראנים במסווה אזרחי בבסיסי צבא סוריה, ועליהם תחמושת ואמצעי לחימה. מה שבעבר הועבר לידי צבא סוריה וחיזבאללה עובר בשנתיים האחרונות בקצב הולך וגובר לידי חברי המליציות השיעיות בסוריה. המטרה היא להפוך אותם לכוח איכותי ומיומן שיודע להוציא אל הפועל את הדוקטרינה האיראנית באמצעות אמצעי לחימה איכותיים.

השלב האחרון היה להניע תהליך התבססות בכל הכוח. תהליך שכולל לא רק את הרחבת המליציות ובניית תשתיות מעל הקרקע לקראת הפיכת אותם מוקדים לבסיסי קבע, אלא להתמודד עם האיום הגדול ביותר במזרח התיכון על שרידותם: חיל האוויר הישראלי. בידיעה שיש לצה"ל את המודיעין הטוב ביותר בעולם על הנעשה בסוריה, החיבור שלו לאש מדויקת בשילוב יצירתיות ונועזות של טייסי הקרב של חי"א הופכים את המשולש הזה לנשק קטלני ואיום חד כתער על המשך הקיום האיראני באזור. לשם כך החלו האיראנים לא רק לצבור תחמושת אדירה לקראת 'יום הדין' אלא לשמור על שרידותו באמצעות בונקרים תת קרקעיים. כאלה שמחייבים את הגורם התוקף להשתמש באמצעי לחימה שיודעים לחדור לעומק הקרקע ולהשתמש בחומרי נפץ מתקדמים, ויש לא מעט כאלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
הרס בבסיס במחוז חאלב, סוריה, אחרי תקיפה של ישראל, לפי הדיווחים, 30 באפריל 2018. טוויטר, אתר רשמי
ההרס בחאלב בעקבות התקיפה, הבוקר/אתר רשמי, טוויטר

את רעידת האדמה שהורגשה אתמול ברחבי סוריה וגם בירדן בעקבות ההפצצות אפשר לייחס לשתי סיבות: סוג התחמושת בה השתמשו התוקפים והיקף התחמושת שהאיראנים הספיקו לצבור באותם בונקרים. הדבר מזכיר משום מה את בניית מתקני הגרעין האיראנים עמוק מתחת לקרקע בחסות הרי סלעים ומנגד את המוכנות הישראלית להתמודדות עם מטרות בעומק האדמה.

האיראנים נחושים מאוד להמשיך בתכנית המקורית שלהם להתבססות בסוריה אותה הם רואים כסוג של סטארט-אפ, רעיון מהפכני להפוך חלקים בסוריה בשליטה ישירה שלהם שתהווה עבורם בסיס יציאה לכוחות לפני התקפה. מעין יצירת מאזן אימה מול המדינות באזור כמו ישראל, ירדן וסעודיה. הרמטכ"ל גדי אייזנקוט תבע את המשפט: איראן רוצה גבול עם ישראל מבלי שלישראל יהיה גבול עם איראן.

לפחות לפי הפרסומים הזרים, ישראל מפגינה נחישות ברורה לא פחות מזו האיראנית. לפני יום העצמאות יוחסו תקיפות לחיל האוויר הישראלי נגד מטרות איראניות בסוריה שכתוצאה מהן נהרגו שבעה חיילים איראנים, וביניהם דמות בכירה אחת לפחות. האיראנים הבטיחו נקמה ותגובה כואבת. התקיפה אמש בסוריה מיוחסת לישראל. השוני בין התקיפות הוא היקף ההרוגים. לפי הדיווחים הזרים לפחות 18 איראנים נהרגו בתקיפה, מספר שבטהראן יתקשו להתעלם ממנו.

נשיא איראן, חסן רוחאני, מנופף לקהל באירוע פומבי במהלך ביקורו בעיר תבריז שבצפון-מערב איראן, יום שלישי, 24 באפריל 2018. AP
לא יגיב בשליפה מהמותן. נשיא איראן רוחאני/AP

בהנחה שהפרסומים הזרים נכונים וצה"ל אכן עומד מאחורי התקיפות המסר הוא ברור: ישראל נחושה ולא חוששת לפעול בכל הכוח כדי למנוע התבססות איראנית בסוריה. יש בכך איום ישיר על עורף מדינת ישראל לא פחות מטילים בליסטיים מאיראן או נשק גרעיני. איך עושים את זה? מנסים לקרוע את המסכה מעל פני משטר האייתולות. מדובר בנקודת זמן מאוד רגישה מבחינת טהראן שמצפה בחודש מאי להכרעה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בסוגיית פרויקט הגרעין האיראני וההסכם עם המערב. לפחות לפי ההתבטאויות של טראמפ ההסכם הולך לפירוק והרכבה מחדש. הדבר האחרון שטהראן רוצה עכשיו הוא להיכנס לעימות רחב וגלוי עם ישראל. יש להם מטרה אחת: לשמר את הסכם הגרעין ולמנוע פגיעה בכלכלה האיראנית. שינוי המאזן הזה יכול לגרום להצתה של הרחוב האיראני שיצא בשנת 2017 להפגנות ונוטרל בחוכמה רבה על ידי כוחות הבסיג' ושאר מנגנוני הביטחון האיראנים.

כך למעשה נותרו האיראנים בין הפטיש לסדן אך לא לאורך זמן. איראן תגיב לא בשליפה מהמותן ובהתאם למדיניות שיכתיבו המנהיג העליון עלי חמינאי, שבראייתו כל הפעולות שיבצעו משמרות המהפכה נועדו לקדש מטרה אחת: שרידותו של המשטר - וכל השאר זה בונוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully