וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרו: ארכיאולוגים חשפו קבר אחים המוני של ילדים שהועלו קורבן

28.4.2018 / 22:33

המומחים איתרו בצפון מערב המדינה אתר קבורה ובו כ-140 שלדי ילדים, שככל הנראה הוקרבו לפני כ-550 שנה על ידי תושבי המקום. ההערכה היא כי הילדים הוקרבו למען האלים, זאת על רקע פגעי מזג האוויר באזור. "עדות לפרק אפל בהיסטוריה שלנו", אמרו המומחים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

אתר קבורה שהוקם לפני כ-550 שנים נחשף לאחרונה ליד העיר טרוחיו שבצפון מערב פרו, ובו שלדים של כ-140 ילדים בגילאי 14-5. ארכיאולוגים שפעלו באתר אומרים כי אפשר שמדובר בעדות הגדולה והיחידה להעלאת ילדים כקורבן מהתקופה הפרה-קולומביאנית, כלומר מסוף המאה ה-15.

הארכיאולוגים אמרו לסוכנות הידיעות אי-פי כי הילדים הוקרבו בטקס שהתקיים סמוך למועד בו הוקם האתר המוכר בשם לאס למאס. הוא נבנה על ידי האימפריה העתיקה צ'מו, ששלטה באזור במאה ה-15. על פי ההערכות, הקרבת הילדים באה כחלק מניסיון תושבי האזור להעניק מתנות לאלים, על רקע תופעות "אל ניניו" - פגעי מזג אוויר ושיטפונות שנגרמו בקו החוף הפרואני בתקופה זו.

עוד בוואלה! NEWS:
לא עוצרים במנהל: המשטרה תחקור בכירים במשרדי החינוך והביטחון
השיטפונות בערבה: סריקות נרחבות אחר נהג משאית נעדר
מדריכת המכינה שנחקרה: התרעתי מהטיול - אך לא שמעו בעצתי

חפירות ארכיאולוגיות מצאו שלדים, פרו. רויטרס
בחרו להקריב את הדבר הכי חשוב. אתר החפירות בפרו/רויטרס

"הם הציעו לאלים את הדבר הכי חשוב שהיה להם כחברה", הסביר גבריאל פריאטו, פרופסור לארכיאולוגיה באוניברסיטת טרוחיו בפרו, שהיה ממובילי החפירות במקום. "הדבר הכי חשוב היה למעשה הילדים - משום שהם מייצגים את העתיד".

לצד הילדים נמצאו גם גופות לאמות, בהמות המשא העיקריות שבהן נעשה שימוש באזור. פריאטו הסביר כי אותו רצון של המקומיים לספק את האלים, הוביל גם להקרבת הלאמות. "גם הן חשובות מאוד, כי לאנשים האלה לא היו בהמות משא אחרות, והן היו חלק מהותי מהכלכלה". הוא הוסיף כי הילדים נקברו מול הים, בעוד שהלאמות נקברו פונות אל הרי האנדים שממזרח.

עבודות החפירה באתר הקבורה החלו בשנת 2011, אך החדשות על הממצאים פורסמו לראשונה ביום חמישי על ידי נשיונל ג'יאוגרפיק, שסייעה לממן את המחקר. פריאטו אמר כי מלבד העצמות, החוקרים מצאו גם עקבות ששרדו גשם ושחיקה. טביעות הרגליים הקטנות מצביעות על כך שהילדים צעדו אל מותם מחאן צ'אן, עיר עתיקה במרחק של קילומטר וחצי מהאתר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
חפירות ארכיאולוגיות מצאו שלדים, פרו. רויטרס
הקבר הגדול מסוגו שנמצא/רויטרס

שותפו למחקר, ג'ון וראנו, הסביר כי על שלדי הילדים נראו סימנים על עצמות החזה, שנגרמו ככל הנראה על ידי סכין. סימנים על הצלעות העידו לדבריו על האפשרות שמי שהקריב את הילדים - ניסה לחלץ את לבם מגופם.

ג'פרי קווילטר, מנהל מוזיאון פיבודי לארכיאולוגיה ואתנולוגיה באוניברסיטת הרווארד, תיאר את התגלית כ"יוצאת דופן". לדבריו, האתר מספק ראיות קונקרטיות לקיום מסורת של הקרבת ילדים בקנה מידה גדול בפרו העתיקה. "דיווחים על הקרבת קורבנות ידועים מחלקים אחרים של העולם, אך קשה לדעת אם המספרים מוגזמים או לא". קווילטר יפעל כעת לצד צוות מדענים שינתח דגימות DNA משרידי הגופות, כדי להבין מאילו אזורים של אימפריית צ'ימו הגיעו הילדים.

תופעות של הקרבת קורבן אנושי נפוצו בקרב כמה מהתרבויות העתיקות באמריקה, כולל המאיה, האצטקים והאינקה. עם זאת, הקרבה המונית של ילדים תועדה לעיתים רחוקות מאוד. פריאטו ציין כי האתר שבו התגלו הגופות, המוקף כיום בבנייה, יכול לספק מידע על האירועים הללו. "האירוע הזה הוא אולי אחד הרגעים האפלים ביותר בהיסטוריה שלנו, אך הוא גם חלק מהמורשת התרבותית שלנו". אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully