וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים אמריקניים: אתר הגרעין בצפון קוריאה יכול לפעול שוב במהירות

28.4.2018 / 3:27

שני גורמי מודיעין ציננו את ההתלהבות מהכרזתו של קים כי הוא מפרק את האתר ששימש אותו לניסויים גרעיניים ודחו הערכות כי הוא אינו יציב עוד. "גם אם המקום ייסגר, זאת רק חסימת מנהרות בבטון", אמר מומחה שציין כי הלוויין תיעד פעילות במתחם עוד החודש

צילום: רויטרס

מתקן הגרעין התת-קרקעי שאותו הבטיחה קוריאה הצפונית לסגור עדיין נותר שמיש למרות הנזק שנגרם בניסוי הקודם - כך אמרו הערב (שישי) גורמי מודיעין אמריקניים, שהוסיפו כי ניתן לפתוח מחדש בקלות את האתר בפונגי-רי.

"אין סיבה לחשוב שהאתר אינו ניתן לשימוש יותר", אמר אחד הגורמים, שדיבר בעילום שם בשל רגישות הנושא. הערכותיהם של גורמי המודיעין האמריקניים סותרות מחקרים שפרסמו לאחרונה מומחים סינים, שאמרו כי המתחם ככל הנראה כבר אינו שמיש בעקבות הניסוי בספטמבר, שהיה העוצמתי ביותר שביצעה פיונגיאנג אי-פעם.

מנהיג הצפון קים ג'ונג און הבטיח לפני הפסגה ההיסטורית שקיים היום עם נשיא הדרום מון ג'ה-אין כי הוא יפרק את האתר במטרה להבטיח שקיפות בהבטחתו לעצור את ניסויי הגרעין ושיגורי הטילים. הפסגה התקיימה לקראת המפגש שצפוי לערוך קיים בסוף מאי או בתחילת יוני עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שדורש שקוריאה הצפונית תשמיד את תכנית הגרעין שלה באופן גלוי.

לקריאה נוספת בנושא
מנהיגי קוריאה בפסגה היסטורית: "נפעל לפירוז ולסיום המלחמה"
חוקרים סינים: אתר הגרעין של צפון קוריאה ככל הנראה קרס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אתר הגרעין בצפון קוריאה לאחר הניסוי בספטמבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

קוריאה הצפונית ערכה את כל ששת ניסויי הגרעיניים בפונגי-רי, שמכיל רשת של מנהרות מתחת להר מנטפ שבצפון-מזרח המדינה. לטענת קוריאה הצפונית, בניסוי האחרון היא פוצצה בהצלחה פצצת מימן, כשלפי גיאולגים סינים הניסוי היה כה עוצמתי עד שהוא גרם לקריסה בתוך ההר והפך את האתר כולו לבלתי-יציב לניסויים נוספים.

גורמי המודיעין האמריקניים אמרו כי האתר דווקא נותר יציב, על אף מה שהגורם השני מהם תיאר כ"כמה הפערות גיאולוגיות קטנות" סביב ההר. אלו יכולות לנבוע מטבעיות או כתוצאה מהניסוי בספמטבר. הגורם הראשון אמר כי גם אם אחת המנהרות התמוטטה, אחרות בתוך המתחם עדיין שמישות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מנהיגי צפון ודרום קוריאה נועדו בפגישה היסטורית בדרום קוריאה, 27 באפריל 2018. רויטרס
הבטיח לעצור את הניסויים. קים/רויטרס

ג'פרי לואיס, מנהל התכנית למניעת הפצת נשק גרעיני במזרח אסיה במכון מידלברי ללימודים בינלאומיים, אמר כי צילומי לוויין תיעדו פעילות ב"שער המערבי" במתחם עוד באמצע החודש הנוכחי.

הבטחתה של קוריאה הצפונית לפרק את המתחם היא סמלית בעיקרה, מאחר שלכל היותר זה יכלול את איטום המנהרות בבטון שניתן להסרה במהירות, אם קים יחליט לחדש את הניסויים התת-קרקעיים. "זה יותר נחמד מלהגיד 'אני הולך להמשיך בניסויים', אבל אלו רק מנהרות בהר. אפשר לאטום אותן, אבל אפשר פשוט לפתוח אותן בחזרה", אמר לואיס.

הגורם המודיעני השני הסכים עם דבריו, ואמר כי ניתן לחדש את הפעילות באתר "בתוך זמן קצר יחסית", בהנחה שהוא ייסגר. לדבריו, אם פיונגיאנג תעצור את הניסויים הגרעיניים ותסגור אתר האתר, "ניתן יהיה לאמת דרך אמצעי המעקב הקיימים אם הוא יצא משימוש לחלוטין או רק נסגר בקושי".

(עדכון ראשון: 23:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully