וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסערה לא מאחורינו: נמשך החשש משיטפונות; גשם בצפון ומזרח הארץ

28.4.2018 / 3:25

בשירות המטאורולוגי הסבירו כיצד הובילה המערכת האביבית השגרתית - לשיטפונות שגבו אבידות בנפש. אמש חולץ ללא פגע רוכב טרקטורון שנסחף בנגב. בשבוע הבא צפויה עלייה בטמפרטורות

צילום: גולשי וואלה!NEWS

הגשמים שפקדו השבוע את ישראל לא היו צפויים להיות יותר ממערכת אביבית שגרתית, אבל הם ייזכרו בשל השיטפונות שבאו בעקבותיהם והקורבנות בנפש - 12 הרוגים ועוד שני נעדרים. האירוע האקלימי הנוכחי החל בלילה שבין שלישי לרביעי השבוע, אז החלו לפקוד את השמיים שמעל ישראל תאי עננות מפותחים שהביאו עמם גשמים חזקים, ברד כבד, סופות רעמים ומשבי רוח חזקים. תופעות אלה נמשכו ואף התגברו למחרת והן הורגשו גם היום, אם כי בפריסה מרחבית מצומצמת יותר.

בתוך כך, מתנדבי משטרת ישראל, מסוק משטרתי ומסוק צבאי הוזנקו הערב לחיפושים אחר רוכב טרקטורון שהיה חשש לחייו. מוקדם יותר חולצו רוכבי טרקטורונים שנקלעו לשיטפון בציר המצלעות שבאזור הערבה, אך הוא לא הגיע לנקודת המפגש שנקבעה עמו. בתום החיפושים הוא נמצא וחולץ בשלום.

בשירות המטאורולוגי הוציאו השבוע התרעות מפני שיטפונות בזק. אלה לא הספיקו כדי להרחיק מטיילים, סקרנים ועוברי אורח. אתמול נהרגו עשרה בני נוער ממכינת "בני ציון" בשיטפון בנחל צפית. יום קודם לכן נער בן 17, תושב הפזורה הבדואית, טבע למוות בנחל ממשית הסמוך לדימונה. הפלסטינים דיווחו כי רועת צאן בת 17 נסחפה בשיטפון ומתה באזור הררי מדברי ממזרח לעיר בית לחם.

כוחות משטרה ומתנדבים עדיין עורכים סריקות אחר נהג משאית שנעדר בערבה. משאיתו נמצאה כשהיא הפוכה על צדה סמוך ליישוב נאות הכיכר, ואילו הוא לא נמצא. בנוסף לאבידות בנפש, נגרם נזק לרכוש בשל השיטפונות והרוחות החזקות. באזור דרום הכנרת ועמק בית שאן נגרם נזק לחקלאות, ובירושלים הוצפו רחובות ובתים.

עוד בוואלה! NEWS:
מקרון: אני מאמין שטראמפ ינטוש את הסכם הגרעין עם איראן
עשרה הרוגים בנחל צפית; מנהל המכינה ושני מדריכים נחקרים
"בנט מטייל עם כובע ומחלק הוראות לנתניהו": ח"כ אמסלם יורה לכל הכיוונים

שיטפונות באילת 26 באפריל 2018 
זרימות חזקות מאוד למפרץ אילת של מים מזוהמים עם כמות גדולה של סדימנטים, לאורך כל שונית האלמוגים.. רשות הטבע והגנים אסף זבולוני, מערכת וואלה! NEWS
הצפה באילת, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, רשות הטבע והגנים אסף זבולוני

הלילה (שישי) צפויים להימשך הממטרים המקומיים בצפון הארץ ובמזרחה. השירות המטאורולוגי מזהיר כי קיים חשש משיטפונות בדרום הארץ ובמזרחה, זאת לאחר שאתמול עשרה בני נוער נהרגו בשיטפון במהלך טיול בנחל צפית שבערבה. בנוסף לכך, לאורך החוף ובשפלה ייתכן שהראות תהיה מוגבלת עקב אד.

מחר יהיה מזג האוויר מעונן חלקית עד נאה. תחול עלייה בטמפרטורות, והן יהיו רגילות לעונה. בצפון הארץ ובהרים עדיין ייתכנו גשמים מקומיים, בעיקר בשעות הצהריים, ועדיין יהיה חשש קל מפני שיטפונות בנחלי המזרח. השבוע הבא ייפתח עם עלייה נוספת בטמפרטורות, בעיקר בהרים ובצפון הארץ, לצד גשמים מקומיים שעשויים להימשך בצפון מזרח הארץ.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

צפו במכ"ם הגשם המתעדכן

שיטפונות באילת 26 באפריל 2018. Yaki Levi, מערכת וואלה! NEWS
שיטפון באילת, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, Yaki Levi
כביש 40 לפני העלייה מהמכתש למצפה אחרי השיטפונות ב-27 באפריל 2018. נדב טאוב, רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
שיטפונות באזור מצפה רמון, היום/מערכת וואלה! NEWS, נדב טאוב, רשות הטבע והגנים

ביום שני יהיה מעונן חלקית בעננות בגובה רב ובינוני. תחול עלייה נוספת בטמפרטורות וייעשה חם מהרגיל עד שרבי, בעיקר בהרים ובפנים הארץ. ייתכנו גשמים מקומיים, ברובם קלים ברוב אזורי הארץ ויימשך החשש מהשיטפונות. ביום שלישי יוסיף להיות חם מהרגיל עד שרבי, וייתכנו ממטרים מקומיים ברוב האזורים, מלווים בסופות רעמים ואף בברד, ועדיין יהיה חשש מפני שיטפונות בנחלי הדרום והמזרח.

הטמפרטורות החזויות להלילה ומחר: בקצרין 14 מעלות בלילה ו-25 מעלות מחר, בצפת 22-11, בטבריה 28-17, בנצרת 25-15, בעפולה 27-13, בבית שאן 28-16, בחיפה 23-15, בתל אביב 22-17, באשדוד 22-18, בלוד 24-17, בירושלים 21-12, בים המלח 31-21, בבאר שבע 26-15, במצפה רמון 23-13 ובאילת 19 מעלות בלילה ו-30 מעלות מחר.

ברשות הטבע והגנים הזהירו מפני השיטפונות בבקעת הירדן, מדבר יהודה, מכתשים, ערבה צפונית, צפון ומערב הנגב, הר הנגב הצפוני ומכתש רמון. בנוסף הם הדגישו כי על המטיילים להקפיד על כללי הבטיחות. לאור השיטפונות בימים האחרונים, חלק מהמסלולים בערוצי הנחלים צריכים להיבדק ולכן אין לטייל בהם לנפי שייבדקו במהלך השבוע הקרוב. עוד הוסיפו ברשות כי אסורה כניסת וחציית אפיקי נחלים ברגל עד לירידה מוחלטת של מפלס המים.

"אירועים בקנה מידה גודל מתקבלים אחת לעשור בערך"

ד"ר עמוס פורת, מנהל גף אקלים בשירות המטאורולוגי, הסביר כי המצב הסינופטי שגרם להיווצרות העננים המפותחים הוא שקע רום בשכבות הבינוניות והגבוהות של האטמוספירה, ואפיק בשכבות הנמוכות. מרכזו של שקע הרום היה מעל סיני ודרום הארץ ב-25 באפריל, אז הוא נע באיטיות מזרחה, כך שב-26 באפריל הוא היה מעל ירדן וצפון מערב חצי האי ערב וב-27 בחודש מעל מזרח ירדן ומערב עיראק.

שקע הרום לווה באוויר קר, והשילוב של האוויר הקר בשכבות הגבוהות של האטמוספרה עם אוויר חם ולח בשכבות הנמוכות, גרם לאי יציבות אטמוספרית ולהיווצרות של ענני סערה "קומולונימבוס" מפותחים, מעל מזרח הים התיכון.

הגשמים התאפיינו בעוצמות חזקות מאוד, אולם מכיוון שהייתה תנועה אטמוספרית, משך שהייתם מעל כל אזור היה קצר. ד"ר פורת הסביר כי בשל כך התקבלו עוצמות קיצוניות של גשם לפרקי זמן קצרים של בין 10 ל-15 דקות על פני אזורים נרחבים. כך, לדוגמה, נמדדו בחפץ חיים בשעות אחר הצהריים של יום רביעי 24 מ"מ בתוך עשר דקות מתוך 31 מ"מ במערכת כולה. בחוות עדן שבעמק בית שאן נמדדו אתמול כ-20 מ"מ בתוך 10 דקות, מתוך 36 מ"מ במערכת כולה.

שביל אופניים בשכונת מינוס מאתיים בבית שאן. יוסף כהן צמח, מערכת וואלה! NEWS
כביש שקרס ליד בית שאן, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, יוסף כהן צמח
מתחם מול כנרת. מערכת וואלה! NEWS
הרס במתחם מול כנרת לאחר רוחות עזות, אתמול/מערכת וואלה! NEWS

עד כה, מתחילתה של המערכת האביבית, נמדדו בין 20 ל-50 מ"מ של גשמים. השוני בין האזורים השוני ניכר בהתאם למיקום העננים המפותחים ותנועתם. האזורים שבהם ירדו הכמויות הגדולות יותר הם הגליל התחתון, עמק בית שאן והכנרת, מישור החוף הדרומי והרי המרכז. אזורים שבהם נמדדו כמויות קטנות יותר הם הכרמל, השרון והנגב המרכזי והמערבי.

הגשמים לוו בברד כבד - למשל בירושלים, בתל אביב, בערד ובדימונה - וכן במשבי רוח חזקים שהגיעו במקומות שונים ליותר מ-70 קמ"ש ואף ליותר מ-90 קמ"ש. ד"ר פורת אמר כי קשה לקבוע בשלב זה את מידת החריגות של האירוע. "שיטפונות בנחלים מתרחשים מדי שנה ולעתים הם גם גורמים לנפגעים", הזכיר. "אירועים בקנה מידה גדול מתקבלים אחת לעשור בערך, לדוגמה באוקטובר 2015, באוקטובר 1997, באוקטובר 1987, בפברואר 1975, ועוד. כמו כן, יש לציין את עוצמות הגשם החזקות לפרקי זמן קצרים באירוע זה, שהם ככל הנראה יוצאי דופן". הוא הוסיף כי "בדיקה פרטנית יותר של חריגות האירוע ואלמנטים שונים בו תתבצע בהמשך".

(עדכון: 5:05)

יער להב מכוסה ברד, 25 באפריל 2018. מורן לוי, מערכת וואלה! NEWS
ברד ביער להב שבנגב/מערכת וואלה! NEWS, מורן לוי
מזג אויר סוער בתל אביב, 25 באפריל 2018. אופיר שלזק, מערכת וואלה! NEWS
מזג אוויר סוער בתל אביב, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, אופיר שלזק
שיטפונות במכתש רמון, אפריל 2018. מיה שאול, מערכת וואלה! NEWS
שיטפונות במכתש רמון/מערכת וואלה! NEWS, מיה שאול
הצפה בגשר אריה, ליד פארק גולדה בדרום, 25 באפריל 2018. אברומי דויטש, מערכת וואלה! NEWS
פארק גולדה, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, אברומי דויטש
מזג אויר סוער בתל אביב, 25 באפריל 2018. אבי כהן
מזג אוויר סוער בתל אביב, השבוע/אבי כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully