וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בנט מטייל עם כובע ומחלק הוראות לנתניהו": ח"כ אמסלם יורה לכל הכיוונים

26.4.2018 / 13:44

הוא מאס בהתנהלות הצ'ילבה של רה"מ ("לא צריכים את בנט כמשגיח כשרות"), תוקף את המפכ"ל ("להאריך כהונתו זה כמו שוחד") ומבהיר מה דעתו על נאום נתניהו בטקס המשואות ("לא מגבילים ראש ממשלה בדקות"). יו"ר הקואליציה מתכונן לעוד מושב סוער - ושמישהו ינסה לעצור אותו

צילום: רוני כנפו

מושב הקיץ של הכנסת שייפתח ביום שני הקרוב יעסוק בחקיקה שנויה במחלוקת בקואליציה והשאלה המרכזית האם זה יהיה מושב האחרון של הכנסת ה-20. חוק הגיוס, חוק הלאום, פסקת ההתגברות וחקירות ראש הממשלה הם רק חלק קצר מרשימה ארוכה של נושאים שעלולים להוביל את הקואליציה הנוכחית לבחירות במושב שיימשך שלושה חודשים. אבל ככל שזה תלוי ביו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) הקואליציה הזו תשרוד רק לפי היחס והסגנון בהם יתנהלו ראשי הסיעות.

"המושב הקודם היה לא פחות סוער מהמושב הצפוי", הוא אומר בריאיון לוואלה! NEWS. "היה לנו את חוק הגיוס, חוק ההמלצות, חוק עונש מוות למחבלים. היו מהמורות לא קטנות. אני טוען בסוף שהסגנון הרבה יותר חשוב מהמהות. כשאתה מדבר לא יפה, יש דם רע כבר, מתחיל להתפתח חוסר סבלנות ואחד כבר לא סובל את השני. ראש הממשלה לא יכול להתנהל ממשבר למשבר כל חודש. אי אפשר. יש לנו מתיחות בדרום הארץ, יש מתיחות בסוריה ובמה ראש הממשלה אמור להתעסק? בגחמות של מי שרוצה לקבל כותרת ולהראות שהוא מוביל מהלך? זה לא עובד ככה. אי אפשר להתנהל ככה. אנחנו לא נקבל סגנון שהוא לא מכבד".

ראיון עם חבר הכנסת דוד אמסלם, כנסת, 24 באפריל 2018. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
מתרחק מאור הזרקורים. אמסלם/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

אמסלם נכנס לתפקידו לפני ארבעה חודשים, ומאז הביא עמו סגנון שונה מקודמיו בניהול הקואליציה. הוא פועל בשקט, מקיים הידברות עם ראשי המפלגות, מתרחק יותר מאור הזרקורים ובמקרים מסוימים גם מעדיף לא להתערב. עם זאת, הוא לא מהסס להפנות ביקורת קשה על חלק משותפיו הקואליציוניים, ובראשם, יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט. האחרון דרש לקדם את פסקת ההתגברות, הצעת החוק שתמנע מבג"ץ לפסול חוקים של הכנסת, מיד עם פתיחת מושב הקיץ, ולאמסלם יש לא מעט ביקורת על כך.

"לבנט אצה הדרך", הוא אומר. "לא לחוק אלא לכותרת. זאת התנהלות ילדותית, חסרת אחריות. פסקת ההתגברות היא סוגיה כבדה, צריך לדון עליה, לנהל דיאלוג עם עולם המשפט ואנחנו לא צריכים את בנט כמשגיח כשרות, אנחנו מכירים את התהליכים לא פחות טוב ממנו. כל מערכת אכיפת החוק יצאה מאיזונים וצריך לטפל בזה. בית המשפט מתערב כמעט בכל החלטה, אין מינוי שלא עובר בו. כל אחד עותר לבג"ץ ואין מחלוקת על כך שהפסקה היא דבר חשוב. אבל אם היינו מפעל פרטי, היו קוראים לבנט ומוציאים אותו מההנהלה. זה לא עובד ככה. בניגוד אליו, אנחנו לא מחפשים כותרות - אלא מחפשים את טובת עם ישראל".

"לי באופן אישי נמאס, נמאס לי מהסגנון הזה", הוא מוסיף. "ככה לא מתנהלת מדינה באף מקום בעולם, אף שר לא מרשה לעצמו להתנהל ככה". אמסלם סבור כי "כל מרכיב בקואליציה יכול לפרק את הממשלה. ולכן, אם בנט רוצה לפרק את הממשלה, בשביל מה לריב? שיבוא ויגיד 'רבותיי, בואו נצא לבחירות'. לא צריך הרבה סיבות. כל רבע שעה הוא מחפש משהו. אני רואה אותו בטלוויזיה עם הכובע מסתובב בים המלח בטיול עם הילדים ונותן הוראות לראש הממשלה. יש לך משהו לומר? תתקשר אליו. אני לא מקבל את ההתנהלות הזו, ואף אחד לא יסכים לזה יותר. אם הוא רוצה לפרק את הממשלה - אהלן וסהלן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
משבר פסקת ההתגברות - בנט: "הגיע הזמן שהשופטים יחזרו לשפוט והממשלה תחזור למשול". רוני כנפו
לא מסתיר את הכעס. שר החינוך בנט/רוני כנפו
"אם בנט רוצה לפרק את הממשלה, בשביל מה לריב? שיבוא ויגיד 'רבותיי, בואו נצא לבחירות'. לא צריך הרבה סיבות"

אמסלם לא באמת יודע בשלב הזה איך יתמודד עם האולטימטום שהציבה הבית היהודי, שלפיו אם פסקת ההתגברות לא תאושר בעוד כשבוע בוועדת השרים לחקיקה, חברי המפלגה לא יצביעו עם הקואליציה, אבל גם כשהוא נשאל על כך, הוא לא מסתיר את הכעס. "בנט שם לנו אולטימטום? אתה מפלגה של שמונה מנדטים. ידידי, תהיה קצת צנוע. תתנהג כמו שמונה מנדטים, לא 30", הוא תוקף.

את הביקורת הוא לא מפנה רק כלפי בנט, אלא גם לעבר שר האוצר ויו"ר כולנו משה כחלון שתקף את נתניהו לאחרונה על כך שאינו מתערב בנושאי כלכלה אלא רק מגיע לצילומים. לדבריו, "אני לא מסוגל לקבל השפלות של אנשים. תשמע את ראש הממשלה, הוא מעולם לא השפיל אנשים, בוודאי לא בדיבור. חבר'ה, צריך להנמיך. קצת כבוד לא יזיק לאף אחד. הדברים של כחלון ציערו אותי מאד. עשו לי עגמת נפש".

שראש הממשלה יגיד לשותפיו 'אני לא רוצה בחירות', זה יהפוך את חייהם של מרביתם לקלים יותר.

"אם זה היה תלוי בי, היום היינו נמצאים בעיצומה של מערכת בחירות. למה? בגלל האטמוספירה. בגלל הדברים של בנט וכחלון. אי אפשר להעליב ראש ממשלה. כשאתה מעליב אותו, כל אנשי הליכוד נעלבים. קשה לי להכיל את כל ההתבטאויות האלה, זה עושה אותי כמעט חולה. אני מרגיש מושפל כשבנט וכחלון מדברים ככה, אני הולך עצבני ופגוע באותו יום ויש עוד אלפי ליכודניקים שהבטן שלהם מתפוצצת מזה. אף אחד לא בא להם עם אקדחים, מי שלא מתאים לו, תמיד יכול לארוז את המזוודות ולצאת החוצה".

"כל היום אני שומע אולטימטומים. כאילו אתם מנהלים את המדינה וראש הממשלה בובה. אחד אומר 'אתם אל תתערבו לי בנושאים הכלכליים', בנט מתערב בכל הנושאים הביטחוניים. אז מה? הלו? מה ראש הממשלה? הוא מריונטה שאוכל פיסטוקים כל היום? מה בדיוק התפקיד שלו?"

אולי חקירות נתניהו יובילו אותנו לבחירות?

"חקירות ראש הממשלה לא יניבו שום דבר. אני עוקב אחריהן, רואה את האינפורמציה. הרי הכול נמצא בעיתון. הצדק ייצא לאור והעננה הזו תתפזר. הן לא יהיו סיבה לבחירות. ראש הממשלה אמר בהזדמנויות שונות שהוא רוצה לסיים את הקדנציה הזו ב-2019".

ראש הממשלה נתניהו בישיבת ממשלה, 15 באפריל 2018. רויטרס
"הכל נמצא רק בעיתון". ראש הממשלה נתניהו/רויטרס

אמסלם, שנמנע בתקופה האחרונה לומר את דעתו על החקירות, קובע כעת כי מה שקורה בהן "זה דבר חמור ביותר. במדינות אחרות שולחים את הצבא לעשות הפיכה, לא את המשטרה, ובמדינה דמוקרטית מחליפים ראש ממשלה בקלפי ולא באמצעות כורש ברנור (ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, י"א). זו חוצפה ועזות מצח. מאות אלפי חוקרים מתעסקים בסוגיה הזו מבוקר ועד לילה. אני עוסק בפשיעה כלכלית, ברצח ברחובות, כל יום , זה? לא מעניין. תגיד ראש ממשלה וישר יביאו לך שישה צוותי חקירה. עשו חקירה בפורים. הקימו חמ"ל בפורים, חג בישראל. אצה לכם הדרך? טוב שלא באתם בליל הסדר".

החקירות, כך הוא סבור, השפיעו על הציבור בישראל. "יש פה שבר של חלק גדול מאד מהציבור מול המערכות של שלטון החוק. אתה מבין שעל רקע חקירות נתניהו משהו לא בסדר. הרי, אם הציבור היה חושב שראש הממשלה אדם שאינו ישר, לא הגון, נוכל וגנב, אז אני מבטיח לך שהליכוד לא היה מקבל גם שלושה מנדטים. המשטרה מתנהלת כמו לוויין חלל באוויר".

אמסלם, שכיהן עד לא מזמן כיו"ר ועדת הפנים, עסק לא מעט בדיוני הוועדה בענייני המשטרה והתנהלותה, ולדבריו אין כל מניעה שנתניהו יעסוק בשאלת הארכת כהונת המפכ"ל. "למה לא?", הוא עונה מיד. "ככלל, להאריך את כהונת המפכ"ל זה רעיון שצריך לרדת מהעולם ואתמול. מה, אני סוג של משחד? נקצב לו שלוש שנים - אז שיהיה שלוש שנים. אסור שיהיה אופציה לצ'ופר".

כלומר, הארכת כהונת המפכ"ל זה שוחד?

"בוודאי, ברמה המהותית, איזו שאלה".

seperator
"לא מגבילים ראש ממשלה בדקות ובשניות. אבסורד ומצחיק לדבר על זה, – הוא לא נער מקהלה בכיתה ז'"

טקס המשואות ביום העצמאות עורר משבר פוליטי בין שני בכירי הליכוד - יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ושרת התרבות והספורט מירי רגב. השניים התעמתו על רקע דרישת רגב לאפשר לנתניהו לנאום בטקס, לראשונה מזה שנים רבות. לשיטתו של אמסלם, מדובר "בטקס ממלכתי", ולכן "ראש הממשלה יכול לדבר וחייב לדבר כמה זמן שהוא מוצא לנכון. לא מגבילים ראש הממשלה בדקות או שניות. זה אפילו אבסורד ומצחיק לדבר על זה, - הוא לא נער מקהלה בכיתה ז' בבית ספר בנווה יעקב". אמסלם טוען כי "גם את יו"ר הכנסת מעולם לא הגבילו. צר לי שהתפתחו כך הדברים אבל זה מאחורינו ואני משוכנע לחלוטין שיו"ר הכנסת וראש הממשלה יידעו לעבוד יחד. ראיתי בחיי מאבקים משמעותיים יותר".

בתחילת החודש ביקש נתניהו מאמסלם לפעול להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שתחקור את פעילות הקרן החדשה לישראל. נתניהו טען כי הקרן היא זו שגרמה לממשלת רואנדה לסגת מההסכם לגירוש מבקשי המקלט מישראל, ועל כן ביקש להקים את הוועדה. אבל אמסלם מצהיר שאינו מתכוון לעשות זאת. "הרעיון הגדול בוועדה כזו היא לעלות את הנושא לשיח הציבורי. לכן, עצם הבקשה של ראש הממשלה העלתה את הנושא לשיח וכרגע אני לא רואה בזה תכלית כשלעצמו. המטרה הושגה ואנחנו מתקדמים. יש לנו מספיק עבודה לעשות", הוא מבהיר.

ראיון עם חבר הכנסת דוד אמסלם, כנסת, 24 באפריל 2018. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
"יש לנו מספיק עבודה לעשות". אמסלם/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

בצל ניהול הקואליציה במושב הקרוב, אמסלם ייאלץ להחליט האם בכוונתו להתמודד לראשות עיריית ירושלים, ולפיו יש לכך שני תנאים שאותם הוא מונה בנפרד אחד מהשני: רצונו שלו ותמיכת החרדים. לדבריו, "אם שני התנאים מתקיימים, ייתכן שהתוצאה תהיה שארוץ לראשות עיריית ירושלים. אבל אם לא, יכול להיות שלא ארצה בכך".

אמסלם סבור כי "זו סוגיה ליכודית שראש הממשלה צריך להוביל אותה. לא כי הוא ראש ממשלה אלא כי הוא יו"ר הליכוד. אני כרגע עושה שיקולים עם עצמי, עדיין במחשבות על כך כי יש לזה גם השלכות על החיים הפרטיים שלי, המשפחה והילדים וגם כי זה לא פשוט להיות ראש עיר של הבירה. זה תפקיד משמעותי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully