וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומה באיראן: האם הגופה החנוטה שייכת לשאה שמת בגלות?

24.4.2018 / 13:38

שרידים שאותרו במהלך עבודות במקדש שיעי בטהראן עשויים להיות של רזא שאה פהלווי, מייסד השושלת ששלטה במדינה עד למהפכה האסלאמית. נכדו, הגולה בארה"ב, מזהיר את הרשויות: אל תסתירו דבר

עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: הפגנות לציון 39 שנה למהפכה האסלאמית, פברואר)

גופה חנוטה שאותרה בסמוך למוזילאום מלכותי לשעבר באיראן עשויה להיות שרידיו של רזא שאה פהלווי, מייסד השושלת ששלטה במדינה עד למהפכה האסלאמית ב-1979.

חסן חלילבדי, ראש קרן התרבות והתיירות של עיריית טהראן, אמר אתמול (שני) כי "ייתכן" שהגופה החנוטה שייכת לרזא שאה. הוא אמר לסוכנות הידיעות אירנ"א כי השרידים אותרו במהלך עבודות בנייה במקדש שיעי בבירה, שמוקם במקום אתר הקבורה שבו נטמן השאה ונחרב לאחר נפילת המונרכיה. מנגד, דובר של המקדש הכחיש זאת.

בשל העניין הרב שהתעורר, עם הפצת תמונות של הגופה החנוטה ברשתות החברתיות, הרשויות הבהירו כי הגופה תצטרך לעבור בדיקות ד-נ-א כדי לוודא את זהותה.

מציאת הגופה לא דווחה בערוצי הטלוויזיה הרשמיים בשל ההגבלות החלות על דיון בשושלת החילונית, שנותרה סוגיה רגישה עבור הרפובליקה האסלאמית, גם כ-40 שנה לאחר הפלתה.

עוד ידיעות על איראן
בנו הצעיר של השאה הפרסי התאבד בביתו בארה"ב
ה-CIA מודה במבצע החשאי להפלת השלטון באיראן

רזה שח פחלבי. AP
מת בגלות. רזא שאה פהלווי/AP

רזא שאה הוביל את המודרניזציה במדינה בטרם הודח והוגלה מהמדינה במלחמת העולם השנייה, בשל אהדתו לגרמניה הנאצית. הוא מת בדרום אפריקה ב-1944. גופתו הועברה לקהיר, שם היא נחנטה ונותרה בה במשך שנים עד שהושבה לאיראן. היא הוצבה באתר קבורה גדול סמוך לטהראן, שזכה לביקור ב-1972 מצד נשיא ארצות הברית דאז ריצ'רד ניקסון. עם זאת, אחרי המהפכה, האסלאמסטים ראו במוזילאום עלבון.

האייתוללה סאדק חלחאלי, שהורה על הוצאתם להורג של מאות אנשים אחרי המהפכה, הוביל המון שהשתמש בפטישים, בפטישי אוויר ובכלי עבודה אחרים כדי להרוס את אתר הקבורה של השאה. הוא כתב בספר זכרונותיו כי הוא סבור שמשפחתו של השאה לקחה עמה את הגופה עם הימלטותה מהמדינה, אך היא הכחישה זאת וטענה כי הגופה נותרה קבורה באיראן. בנו, מוחמד רזא, נקבר בקהיר אחרי שמת מסרטן כשנה לאחר המהפכה.

נכדו, רזא פהלווי הגולה בארצות הברית, הזהיר את הרשויות במדינה. "אל תסתירו דבר", כתב בחשבון הטוויטר שלו. הוא אמר כי הוא מאמין שהשרידים שייכים לסבו, וביקש מהאיראנים להביע את תנחומיהם ולהפגין בדרכי שלום נגד המשטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully