וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-CIA מודה במבצע החשאי להפלת השלטון באיראן

60 שנה בדיוק חלפו מאז הדחתו של ראש ממשלת איראן מוחמד מוסאדק בפעולה משותפת של הביון האמריקני והבריטי. המבצע שהעלה את השאה לשלטון הנציח את ארה"ב כ"שטן הגדול"

שישה עשורים בדיוק אחרי הפלתו של ראש ממשלת איראן מוחמד מוסאדק, ועלייתו לשלטון של השאה מוחמד רזא פהלאווי, ה-CIA מודה לראשונה כי ארגן את מבצע ההדחה החשאי. הדחתו של מוסדאק, שתוכננה יחד עם עם הביון הבריטי, ה-MI6, ליבתה את השנאה האנטי-אמריקנית במהפכה האיסלאמית ב-1979, והוזכרה אפילו בנאום ההכתרה של הנשיא הרפורמיסטי מוחמד חתאמי ב-1997.

האתר "פוריין פוליסי" הציג הבוקר (שני) מסמכים שהותרו לפרסום לפי חוק חופש המידע, בהם נראה לראשונה קטע שצונזר בעבר בדוח פנימי של הסי-איי-איי. הדוח, תחת הכותרת "הקרב על איראן", חובר בידי היסטוריון של הסוכנות ופורסם לראשונה בשנת 1981, כשמרבית חלקיו מושחרים. הוא כלל תקציר של הפעולות החשאיות של ארצות הברית באיראן, ובהן נספח שכעת הותר לפרסום - המתאר את מבצע ההדחה.

ראש ממשלת איראן מוחמד מוסאדק בבית החולים בניו יורק, 1951. AP
מוסדאק בבית חולים בניו יורק, 1951/AP

"ההפיכה הצבאית שגרמה להפלתו של מוסאדק ושל ממשלת 'החזית הלאומית' בוצעה בהוראת הסי-איי-אי, כחלק ממדיניות החוץ של ארצות הברית", נכתב במסמך. הסיבה לפעולה הייתה החשש שאיראן תיפול לידי "האגרסיביות הסובייטית" - כלומר חשש שמשטרו של מוסאדק יעמוד לצדה של מוסקבה במלחמה הקרה.

ביל קלינטון כבר הודה באחריות למבצע

שם הקודם למבצע היה TPAJAX, והוא נסמך על משתפי פעולה החל משלביו הראשונים: תעמולה שנועדה לערער את שלטונו של מוסאדק ושכנועו של השאה לפעול; שוחד לחברי פרלמנט, הפעלת כוחות הביטחון וארגון הפגנות ברחובות.

ניסיון ההדחה הראשון נכשל בשל שרשרת של תקלות שחשפה את הסוכנים האמריקניים, אך כוחות הביטחון המקומיים הצליחו לבסוף להפיל את השלטון ב-19 באוגוסט 1953. מוסאדק נידון למאסר בגין בגידה ואחרי ששוחרר מהכלא שהה במעצר בית עד מותו בשנת 1967.

הנשיאים ביל קלינטון וברק אובמה כבר הודו בתפקיד שמילאה ארה"ב בהפלת השלטון באיראן, וסוכנים לשעבר בסי-איי-אי חיברו ספרים רבים שעסקו בנושא. ואולם, שישים שנה חלפו עד שסוכנות הביון הודתה רשמית בתפקיד שמילאה בהפיכה, בין היתר בשל לחץ בריטי שלא להודות גם בפרטים שפורסמו בעבר.

בסוף השבוע נחשפו מסמכים סודיים נוספים של הסי-איי-אי, שהסירו ממעטה החשאיות שאפף את "אזור 51" בנוואדה. חובבי קונספירציות טענו במשך שנים כי האתר שימש שדה תעופה לחייזרים, וכי נערכו בו ניסויים סודיים של הצבא האמריקני. הפרסום החדש אישר לראשונה את קיומו של האתר, והסי-אי-איי הודה כי נערכו בו ניסויים במטוסי ריגול, בהם ה-U-2 ששימש לתצלומי אוויר במלחמה הקרה. בעבר כבר הודו בכירים בממשל כי המטוס ערך ניסויים באזור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

לקריאת הדוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully