וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קו ישיר למניעת מלחמה: הקוריאות התקינו "טלפון אדום" בין המנהיגים

20.4.2018 / 18:38

סיאול ופיונגיאנג השלימו את ההכנות להקמתו מחדש של הקו הישיר בין נשיא הדרום למנהיג הצפון, לקראת הפסגה הקרובה בין מון לקים. "החיבור נהדר, כמו שיחה עם השכן מעבר לדלת"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

קוריאה הצפונית והדרומית התקינו היום (שישי) קו ישיר בין מנהיגיהן לקראת מפגש הפסגה הראשון ביניהן מאז 2007. לפי לשכת הנשיאות בסיאול, החיבור, שתקינותו נבדקה במשך ארבע דקות לקראת פגישת מון ג'ה-איון מהדרום לקים ג'ונג און מהצפון, היה "נהדר".

"איכות השיחה הייתה טובה מאוד והרגשנו כאילו שקיבלנו שיחה מהשכן מעבר לדלת", אמר מנהל חדר המצב של ממשלת קוריאה הדרומית, יון קון-יאנג, לכתבים. עתה, מון וקים יוכלו לשוחח אחד עם השני דרך לשכתם, במקום לתקשר דרך הקו החם באזור הביטחון המשותף בכפר הגבול פנמונג'ום. התכנית נחשפה על ידי היועץ לביטחון לאומי של הדרום, צ'אנג יואי-יאנג, בתום פגישתו עם קים בפיונגיאנג בחודש שעבר.

שתי השכנות עדיין נמצאות מבחינה טכנית במצב מלחמה, מאחר שהעימות ביניהן, שהתקיים בין 1950 ל-1953, הסתיים בשביתת נשק ולא בהסכם שלום. עם זאת, אחרי שהשנה שעברה התאפיינה בשיגורי טילים ובניסוי גרעיני מצד הצפון, שגרר איומים מצד ארצות הברית, המתיחות בין הקוריאות פחתה מאז תחילת השנה.

לקריאה נוספת בנושא
טראמפ ייפגש עם קים בשבועות הקרובים: "יש לשים סוף לנשק הגרעיני בעולם"
טראמפ: שר החוץ המיועד של ארה"ב נפגש עם קים בצפון קוריאה

אנשי לשכת נשיא קוריאה הדרומית בוחנים את הקו החם עם מנהיג הצפון, 20 באפריל 2018. רויטרס
בדיקת הקו נמשכה ארבע דקות. הטלפון בלשכתו של נשיא דרום קוריאה/רויטרס

בפברואר השתתפה משלחת מהצפון במשחקי החורף בדרום, ובחודש שעבר הסכים נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להיפגש עם קים. אחרי הפגישה בין מון לקים בשבוע הבא, צפויה להתקיים הפסגה ההיסטורית גם בין טראמפ לקים, שמתוכננת לסוף מאי או לתחילת יוני. פירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני יהיה על ראש סדר היום בשני המפגשים הללו.

היוזמה לפתיחת קו חם בין מנהיגי הצפון והדרום עלתה ביוני 2000, כשנשיא קוריאה הדרומית דאז קים דה ג'ונג ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג איל ערכו את הפסגה הראשונה אי-פעם בין מנהיגי שתי המדינות. המערכת, לפי הדיווחים, כוללת מכשיר טלפון, פקס ומסך לשיחות וידאו. הקו הישיר נותק עם עלייתו לשלטון של הנשיא השמרן לי מיונג-באק ב-2008. לים דונג-וון, אחד מאדריכלי מדיניות הפיוס של הנשיא קים דה ג'ונג, סיפר בספר זכרונות שפרסם ב-2007 כי הקו עזר לפתור נושאים רגישים.

רק בינואר נעשה שימוש, לראשונה זה כמעט שנתיים, בקו התקשורת בפנמונג'ום, אחרי תקופה ארוכה של מתיחות. במהלך אותה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully