וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס מלבה את האש לקראת ההפגנות בגדר; הרוג בעימותים בחאן יונס

12.4.2018 / 21:34

בפיקוד הדרום נערכים להפגנה מחר, שבמהלכה צפויים המשתתפים לשרוף דגלי ישראל. בצה"ל חוששים כי בחסות ההפגנות יוציא חמאס לפועל פיגוע ראווה. ראשי הארגון נהנים מחופש פעולה מצד מצרים, אך יודעים שלישראל יש קו אדום שאם יחצה יביא לתגובה חריפה

צילום:שי מכלוף עריכת וידאו:ניר חן

(דיווח למהדורת וואלה! NEWS על המתיחות בגבול עזה)

בפיקוד הדרום של צה"ל נערכו בימים האחרונים לקראת חידוש הפגנות סוף השבוע על גדר המערכת ברצועת עזה. על פי הפרסומים שאותם משתפים משתמשי רשתות חברתיות פלסטיניות בשבוע החולף ההפגנה מחר (שישי) תיערך בסימן של הצתת דגלי ישראל והשלכת בקבוקי תבערה אל מעבר לגדר. כוחות צה"ל פעלו לקראת ההפגנה לשיפור המיגון לאורך הגדר, לרבות פעילות כלים הנדסיים וכן פריסת גדר תלתלית. אחד ממוקדי ההפגנות הצפויים שסביבו נערכו הכוחות הוא מעבר קרני הישן, בקרבת נחל עוז שהפך למוקד הפגנות אלימות בשבועיים האחרונים.

בתוך כך, דיווח היום משרד הבריאות הפלסטיני כי צעיר בן 28 נהרג בעימותים עם צה"ל ממזרח לחאן יונס, שבדרום הרצועה. ההרוג זוהה כעבדאללה מוחמד אל-שחרי.

גורמים בחטיבת גולני הבהירו השבוע כי אין כל כוונה לפגוע בפלסטינים אלא אם כן יחדרו לשטח שאסור להם לנוע בו בקרבת הגדר. במקרים רבים המפגינים בצדו הפלסטיני של הגבול לא מתייחסים לירי אזהרה ולא נרתעים מאמצעים לפיזור הפגנות כמו גז מדמיע ורק בשלב אחרון פותחים הכוחות באזור הגדר בירי על מנת לפצוע.

עוד בנושא:
מטען הופעל סמוך לדחפור של צה"ל בעזה; הכוחות השיבו בירי
צה"ל נערך להפגנות ולהצתת שדות החיטה; חמאס מתרגל חטיפות חיילים

גדוד 12. גולני. צפון רצועת עזה. התחילו שוב הפרות סדר על הגדר, 8 באפריל 2018. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה! NEWS
כוח סיור של צה"ל בגבול הרצועה, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט

חמאס מוסיף ללבות את ההסתה, לממן פעולות אלימות ולמתוח את החבל בכל מה שקשור לסבלנות של צה"ל. אנשי הארגון אף הגבירו את פעילויות הטרור בחודש האחרון, לרבות הפגנות יומיות בקרבת הגבול והפעלת מטעני חבלה סמוך לגדר. אחד כזה הופעל אתמול לעבר דחפור של צה"ל, אך לא גרם לנפגעים. בנוסף לכך ממשיכים בחמאס בניסיונות חדירה לשטח ישראל, הצתת כלים הנדסיים ותשתיות בסמוך לגדר, הבערת צמיגים במטרה ליצור "מיסוך עשן" שיפריע לכוחות צה"ל בשטח - וכן יידוי אבנים, גולות מתכת וירי זיקוקים אל עבר החיילים באזור הגדר.

בצה"ל חוששים כי חמאס ינסה לבצע פיגוע ראווה בגדר

החשש הגדול בצה"ל הוא לא מהאלימות על הגדר או חדירה לשם פרובוקציה לשטח ישראל, אלא מפיגוע ראווה של חמאס. לשם כך הוצבו כוחות מיחידות מובחרות צה"ל בסמוך מאוד לגדר. בצה"ל מעריכים כי חמאס ימשיך להציק לחיילי צה"ל לאורך גדר המערכת, לפחות עד להפגנת הענק המתוכננת ביום הנכבה ב-15 במאי שלקראתה ירכז הארגון את מרב כוחו ומשאביו.

למרות שיעור הנפגעים הגבוה - משרד הבריאות הפלסטיני מסר כי בשבועיים האחרונים נהרגו 29 מפגינים ונפצעו יותר מ-2,800 - חמאס נהנה מתמיכה של הרחוב הפלסטיני בעזה שרואה בו כגורם שמוביל את ההתנגדות נגד ישראל. זאת, בזמן שיו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מטיל על תושבי הרצועה סנקציות והודיע לאחרונה על אפשרות להטיל סנקציות נוספות שירעו את מצבם, אם חמאס לא יענה לדרישותיו.

תמונות שהופצו לקראת הפגנות "צעדת השיבה" בעזה של בקבוקי תבערה, 8 באפריל 2018. מערכת וואלה!
תמונות מפגינים נושאי בקבוקי תבערה שהופצו לקראת ההפגנה ביום שישי/מערכת וואלה!

מצרים, בשלב זה, מגבה את חמאס ומאפשרת לו חופש פעולה מול ישראל. קהיר לא רוצה לשבור את הכלים מאחר והיא צריכה את הארגון כמשקל נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסיני, שמנהל מולה מלחמה מרה. צה"ל הגיב באופן מאוד מרוכך בעומק השטח הפלסטיני ובהנהגת חמאס מבינים שממשלת ישראל לא רוצה להסלים את המציאות בדרום כשהעיניים נשואות צפונה - הארגון מן הסתם מנצל זאת.

אולם, חשוב לזכור שלצה"ל יש קו אדום שאותו הוא יודע לאכוף גם בסוריה - לפחות על פי פרסומים זרים - וכשהוא מעוניין לתקוף הוא עושה זאת גם תחת סיכון שיופעלו נגדו מערכות הגנה אוויריות מתקדמות. גם את זה מבינים בחמאס.

אם ימשיך הארגון למתוח את החבל הוא עלול למצוא את עצמו במערכה הרבה יותר קשה מאשר מבצע "צוק איתן" שבה יחזור לנקודת ההתחלה מבלי לקבל יותר מדי תמיכה כלכלית ממדינות ערב. אלה עסוקות בתקופה זו במסע הישרדות עצמית מול ההתפתחויות של הציר הרדיקלי: איראן, סוריה וחיזבאללה, שמקבל זריקות עידוד מרוסיה ומטורקיה. במקרה הקיצוני, חמאס אף עלול לאבד את השלטון בעזה במצב של מלחמה עם ישראל.

כרזה שהופצה לקראת הפגנות "צעדת השיבה" בעזה ובה נראים דגלי ישראל ופלסטין בוערים, 8 באפריל 2018. מערכת וואלה!
כרזות שהופצו לקראת ההפגנה ביום שישי ובהן נראה דגל ישראל בוער/מערכת וואלה!
ויזואליה - הפגנות לאורך גבול רצועת עזה 6 באפריל 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
מפגינים בקרבת הגדר, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל
מחאת הצמיגים עימותים גבול רצועת עזה צה"ל, 6 באפריל 2018. ראובן קסטרו
חיילים בקרבת הגדר מול המפגינים בשטח הרצועה, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully