וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת הטקס הישראלי-פלסטיני: בקשת עיריית י-ם נדחתה בבית המשפט

העירייה ביקשה להוציא צו מניעה למפגש לקראת טקס הזיכרון בגלריית ברבור. בית המשפט קבע כי לא מדובר בפעילות שבסמכותו לעצור. נציג העירייה, שבבעלותה נמצא מבנה הגלריה אמר כי האירוע המתוכנן "פוגע ברגשות הציבור"

צלמים זמניים מורשים

בית משפט השלום בירושלים דחה היום (חמישי) את בקשת העירייה למנוע מפגש הסברה על טקס הזיכרון המשותף לישראלים ופלסטינים, בגלריית "ברבור" בעיר. השופטת אפרת אייכנשטיין-שמלה ציינה בהחלטתה כי להבנתה האירוע המתוכנן הוא שיח פתוח לכלל הציבור ונועד לאפשר העלאת השגות ושאלות לגבי הטקס המתוכנן להתקיים בתל אביב בשבוע הבא - לרבות מי שאינם מסכימים עם קיומו.

המפגש, שמתקיים תחת הכותרת "טקס זיכרון משותף - למה דווקא ביום הזה?" נועד להסביר את מהות הטקס שמארגנים פורום המשפחות השכולות ותנועת "לוחמים לשלום" בערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה. השופטת אף חייבה את עיריית ירושלים בהוצאות משפט בסך 5,000 שקלים.

עוד בנושא:
ברקת סגר את הגלריה בירושלים שלא ביטלה הרצאת "שוברים שתיקה"
עקב הרצאה של "שוברים שתיקה": ברקת מתכוון לסגור גלריה בירושלים

הפגנת פעילי ארגון להב"ה נגד ארגון שוברים שתיקה, מול גלריית ברבור, ירושלים. 8 בפברואר 2017. נועם מושקוביץ
הפגנה מחוץ לגלריית ברבור במהלך אירוע של "שוברים שתיקה", בשנה שעברה/נועם מושקוביץ

כבר בתחילת הדיון בבקשת העירייה מתחה השופטת אייכנשטיין-שמלה ביקורת על כך שהעירייה פנתה ישירות לבית המשפט ולא פנתה לגלריה קודם בנושא האירוע. בדבריה הדגישה השופטת כי לא מדובר בפעילות שבית המשפט צריך לאסור, אלא בפעילות רב-שיח - גם אם זו מתקיימת בנכס ציבורי. היא אף הציעה לנציגי העירייה לחזור בהם מהבקשה להוציא צו מניעה לקיום האירוע, אך אלה סירבו.

עו"ד יוסי חביליו שייצג את גלריית ברבור הציג במהלך הדיון פסיקה של בית המשפט העליון לפיה על רשות מקומית לאפשר שימוש בשטחים ציבוריים, לרבות פעילויות בעלות אופי פוליטי או מעין פוליטי. כמו כן, עקץ עו"ד חביליו את ראש העיר ניר ברקת על כך שכינה את האירוע פוליטי ואמר כי "אולי הסיבה לדיון הזה היא פוליטית". לדבריו, האירוע אינו מפלגתי ומדובר ב"סתימת פיות". במהלך הדיון אף טענה מנהלת האגף לנכסי עיריית ירושלים ריטה לדז'ניסקי כי משפחות שכולות פלסטיניות להבנתה הן "משפחות של מחבלים".

עוד באותו נושא

ליברמן אסר כניסת פלסטינים לטקס זיכרון משותף: "מפגן של טעם רע"

לכתבה המלאה
גלריית הברבור בירושלים. דף הפייסבוק של הגלריה, צילום מסך
העירייה ביקשה לדחות את שעת האירוע כדי ללמוד את ההחלטה. הכניסה לגלריה/צילום מסך, דף הפייסבוק של הגלריה

בהחלטתה כתבה השופטת אייכנשטיין-שמלה כי היא אינה סבורה ש"מניעת אירוע כזה רק בשל העובדה כי המבקשת היא הבעלים של המקום תואמת את הוראות החוק, את הפרשנות הראויה להנחיות שצורפו לבקשה בנוהל ההקצאה, את פרשנות היועמ"ש לנוהל מעין זה, ואת עמדת בית המשפט העליון". אחרי ההחלטה ביקש נציג העירייה שבית המשפט ידחה את שעת האירוע על מנת שיוכלו ללמוד אותה ולהגיש בקשת ערעור.

נציג העירייה השווה את קיום הטקס להכחשת שואה

"טקס יום הזיכרון צריך להיות מכובד. אנחנו חושבים שהפעילות הזו פוגעת ביום הזה, בקדושה שלו"

עו"ד טל יקר, שייצג את העירייה בדיון, אמר בסופו כי החלטת השופטת הפתיעה אותו וכי לדבריו היא הייתה אמורה להיות הפוכה. לדבריו, "נאחז בכל האמצעים החוקיים שעומדים לרשותנו כרשות מקומית כדי לוודא שנכסים עירוניים דוגמת גלריית ברבור לא תהיה בהם פעילות אסורה, שהיא פעילות מפלגת, שלא נמצאת בקונצנזוס, ויוצרת מתיחות". עוד הוסיף עו"ד יקר כי "אנחנו חושבים שטקס יום הזיכרון ובכלל יום הזיכרון צריך להיות מכובד. אנחנו חושבים שהפעילות הזו פוגעת ביום הזה, בקדושה שלו. ואנחנו מקווים שלא יהיו אירועים כאלה בעתיד. נשקול את צעדנו ונפעל בהתאם".

עו"ד יקר אף הוסיף כי המבנה שבו שוכנת הגלריה, הנמצא בבעלות העירייה, נמסר לבעליה לצורך שימוש למטרת אמנות, אולם מתברר כי נערכים בו "אירועים לכל דורש". לדבריו, "לא עלה על הדעת שגוף כלשהו יחזיק בנכס עירוני בחסות של בית משפט או של הליכים משפטיים ויפעל נגד נוהלים מחייבים של דין לכל דבר. אם יש איסור לעשות שימוש פוליטי, מפלגתי או עסקי בנכס עירוני, צריך לקיים את זה". עוד ציין עו"ד יקר כי האירוע "פוגע ברגשות הציבור" ואף השווה את קיומו להכחשת שואה. לטענתו, כמו שלא ניתן לקיים דיון על הכחשת שואה גם לא ניתן לקיים דיון על הטקס המשותף - שלדבריו אינו חוקי.

הפגנת פעילי ארגון להב"ה נגד ארגון שוברים שתיקה, מול גלריית ברבור, ירושלים. 8 בפברואר 2017. נועם מושקוביץ
הפגנת ימין מחוץ לגלריה בהשתתפות יו"ר ארגון להבה בנצי גופשטיין, בשנה שעברה/נועם מושקוביץ

בנימוקי העירייה לבקשה למנוע את האירוע נטען כי "קיומו של שיח שבו ניתן כבוד ומעמד זהה לחללי צה"ל ופעולות האיבה מחד ולמחבלים ומרצחים פלסטינים מאידך פוגע פגיעה חמורה, שאינה ניתנת לתיאור ברגשותיהם של אותן משפחות שכולות". עוד טענו בעירייה כי "די בפגיעה ברגשות הציבור ובאחד מהערכים המקודשים ביותר של עם ישראל ומדינת ישראל, ערך השמירה על כבודם וזיכרונם של הנופלים, כדי למנוע את קיומו של השיח הפתוח בנכס השייך לעיריית ירושלים ובניגוד לדין האוסר על שימוש בנכסי עירייה לצרכים פוליטיים ומעין פוליטיים". לפני כשנה הגישה העירייה תביעה לפינוי המבנה נגד הנהלת הגלריה בשל אירוע של ארגון "שוברים שתיקה" שהתקיים במקום. הדיון בתביעה עודנו מתנהל בבית המשפט.

אתמול אף פנה ראש העיר ניר ברקת לשרת התרבות מירי רגב בבקשה שתפעל למנוע את קיום האירוע בגלריה. בתחילה השיבה רגב כי מדובר בנושא הנמצא בסמכותו של ברקת וכי מצופה ממנו "לדאוג לביטול האירוע במקום לעשות הון פוליטי וכותרות על גבי". אולם, היום הוציאו השניים הודעה משותפת שבה הצהירו כי יפעלו יחד "לשינוי המצב האבסורדי והבלתי נתפס שלפיו מתאפשר לגלריית ברבור להמשיך ולהיתמך על ידי מדינת ישראל לקבל תקציבים ממשרד התרבות והספורט לשהות בנכס עירוני של עיריית ירושלים ולעשות שימוש בתקציבים ובנכס בכדי לתת במה לגופים העוינים את מדינת ישראל וחותרים תחת ערכיה".

שרת התרבות מירי רגב וראש עיריית ירושלים ניר ברקת, בדיון על סגירת גלריה ברבור בעיר. צילום מסך
הפנו אצבע מאשימה לכחלון. רגב וברקת/צילום מסך

לדברי השניים, בכוונתם לקדם חקיקה "שתאפשר מניעת תמיכה לגופים החותרים תחת מדינת ישראל וערכיה ולמנוע מהם לקבל נכסים עירוניים וציבוריים". עוד הוסיפו כי "הסמכות הקיימת בידי שר האוצר כחלון מתוקף סעיף 3ב' בחוק יסוד התקציב לקנוס גופים מפירים אינה נאכפת על ידי השר למרות פניות חוזרות ונשנות של השרה רגב על מקרים נוספים ודומים בעבר".

מארגני האירוע: רגב וברקת לא יצליחו להיות קומיסרים של שכול

תנועת לוחמים לשלום ופורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני מסרו בעקבות דחיית בקשת העירייה כי "סתימת הפיות שרצו לבצע ברקת ורגב באמצעות משפט ראווה זה נכשלה, והם לא יצליחו להיות קומיסרים של שכול". עוד מסרו הארגונים כי "נמשיך לצעוד בדרך הפיוס, ונמשיך לפעול לקידום ההבנה כי השכול אינו נחלתו הבלעדית של אף צד. ברקת ורגב מוזמנים להגיע הערב לאירוע בגלריית ברבור, להקשיב למי שמבקשים לצאת מהשכול לנתיב של הבנה ופיוס ולא של שנאה ופירוד".

מיכל רפפורט העובדת בגלריית ברבור הביעה צער על התנהלות עיריית ירושלים ועל כך שאינה תומכת בפעילות במקום. לדבריה האירוע מתוכנן להתקיים במתכונת של "שיח רגוע ואינטימי". רפפורט חזרה על כך שהגלריה היא "מקום לכולם, של תרבות ואמנות. כל יוזמה שתגיע נשמח לארח אותה".

ברקת: בית המשפט שגה בהחלטתו להתיר את קיום האירוע

ראש עיריית ירושלים ברקת מסר כי "הופתענו והתאכזבנו מאוד מהחלטת בית המשפט. אנחנו מתנגדים נחרצות לקיומו של האירוע שפוגע בערך המקודש של זכרון חללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה וסבורים שבית המשפט שגה בהחלטתו להתיר את קיומו של האירוע".

לדבריו, העירייה "תשקול את המשך צעדיה בעניין זה ותמשיך לפעול נחרצות כפי שעשינו במקרה זה בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו על מנת לוודא שאירועים מסוג זה לא יקוימו בנכסים עירוניים בכלל ובגלרית ברבור בפרט ושלא נעשים שימושים לא חוקיים בנכסים עירוניים".

השרה רגב מסרה כי החלטת בית המשפט "מעידה על המציאות המשפטית הבלתי נתפסת שמאפשרת לגופים החותרים נגד המדינה להסתתר מאחורי טענות של חופש ביטוי לכאורה וחופש אמנותי ולנצל את משאבי המדינה כדי לפגוע בה. אני אמשיך לפעול כדי שהיועץ המשפטי יעשה תיקוני חקיקה כדי שמציאות הזויה זו תשתנה".

(עדכון ראשון: 19:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully