וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהמעצמות רבות: גם בצה"ל צריכים להיערך לתקיפה אמריקנית בסוריה

11.4.2018 / 22:31

ציוצי המלחמה של טראמפ דורשים הכנה של ישראל לאפשרות של הידרדרות אצל השכנה מצפון. על רקע הפרסומים על תקיפה ישראלית בחומס, שהביאה למבוכה רוסית גדולה, בצה"ל מחכים לראות מה יהיה היקף הפעולה האמריקנית כדי להעריך את גודל הריקושטים

צילום: שי מכלוף, עריכת וידאו: ניר חן

צה"ל לא יכול להתעלם מציוצי המלחמה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונדרש להכין את חיל האוויר, פיקוד הצפון ופיקוד העורף למצב של הידרדרות, במקביל לבקשה ממשרד ההגנה האמריקני לקבל התרעה לפני תקיפה כדי להיות ערוכים לכל תרחיש. המוכנות בצה"ל צריכה להיות דומה לימים שבהם איים הנשיא לשעבר ברק אובמה בתקיפה בסוריה, כשהתברר שימוש בנשק כימי נגד אזרחים. הפעם, הנשיא האמריקני מגיש על מגש של כסף את המידע שבעבר ארגוני ביון היו נדרשים להשיג גם במחיר חירוף חיי אנשיה, והוא עושה זאת באמצעות ציוץ בטוויטר.

הצבא של המעצמה מספר אחת בעולם נערך לתקיפה קרבה ובאה של יעדים בשטח סוריה, השכנה הצפונית והלא יציבה של ישראל, על רקע השימוש של משטר אסד בנשק כימי נגד אזרחים. ניתן להניח שיהיו ריקושטים שעשויים לפגוע בישראל. הרי כל נגר מתחיל יודע שבעת ניסור עץ עבה עפים שבבים.
רוסיה כבר הודיעה כי תיירט טילים אמריקניים שישוגרו לעבר סוריה, ותגבה מחיר על הפרת ריבונותו של משטר אסד.

עוד בנושא:
תמונות לוויין תיעדו: רוסיה מפנה כוחות צבא; פוטין: המצב מדאיג
טראמפ מזהיר את רוסיה: התכונני, הטילים בדרך לסוריה

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ נוחת במיאמי לחג הפסחא, 29 מרץ 2018. רויטרס
ציוצי מלחמה. טראמפ/רויטרס

הנשיא ולדימיר פוטין לא באמת מתרגש מתקיפת יעדים בסוריה כמו שהוא חושש לשרידות משטרו של אסד, שחתם עמו על חכירת שטח שעליו הוקם בסיס סמוך לחוף הים התיכון למשך 90 שנה. המהלך המבריק של פוטין עשוי להכניס לחשבון הדליל של רוסיה מיליארדי דולרים בשלב הראשון, ובשלב מאוחר יותר סכומים אסטרונומיים, במיוחד בזכות השפעה משמעותית על המזרח התיכון.

פגיעה ישירה באסד שומטת בטווח הקצר את הלגיטימיות של נוכחות רוסית בסוריה, ובטווח הרחוק היא הופכת את ההסכם הרוסי-סורי ללא לגיטימי. חיסול אסד הוא הסיוט של פוטין, ולכן הוא יעשה כל שביכולתו לשמר את משטרו ולנסות להרחיק כל איום מעל ראשו. במצב שכזה עשויה רוסיה להשתמש בכלים חריגים ובפעולות לא צפויות כדי לעצור מתקפה, למרות שהיא מעוניינת מאוד לשמר יציבות ולפתור בעיות בהידברות. זו סיבה מרכזית למתיחות במערכת הביטחון בישראל.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכנסייה במוסקבה, אפריל 2018. רויטרס
חושש לשרידותו של אסד. פוטין/רויטרס

החלפת המסרים המאיימים בין חשבון הטוויטר של טראמפ להודעות הקרמלין מצטרפים למתח נוסף שהתפתח בתחילת השבוע בגבול הצפון. לפי פרסומים זרים, חיל האוויר הישראלי תקף יעדים בתוך בסיס T4, בעומק השטח הסורי, במטרה לפגוע בתהליך ההתבססות האיראני. כתוצאה מהתקיפה נהרגו 14 בני אדם, בהם שבעה איראנים. רוסיה פרסמה הודעה חריגה שבה האשימה את ישראל וביקשה הסברים ברורים. עם מספר גדול של הרוגים וחוסר יעילות של מערכת ההגנה האווירית הסורית, תוצרת רוסיה, הפכה התקיפה למבוכה רוסית ולפגיעה באגו של בכירי הקרמלין.

כאילו לא די בכך, גורמים בכירים סורים ואיראנים התבטאו ביממה האחרונה וטענו כי נקמה בוא תבוא. בישראל שומרים על דממת אלחוט ולא מגיבים לפרסומים, אבל דבר אחד ברור - ישראל לא תשלים עם תהליך ההתבססות האיראני בסוריה, ששר הביטחון הגדיר כ"טבעת חנק", גם במחיר של הסלמה באזור ואף הגעה לעימות חזיתי. במציאות שכזו, על הרמטכ"ל גדי איזנקוט לקחת בחשבון תרחישים קיצוניים כמו גורמים רדיקליים באזור, שינצלו את המתיחות כדי לפגוע בביטחון מדינת ישראל על הגבול או בעורף, באמצעות פיגועי גדר.

שר הביטחון אביגדור ליברמן בישיבת ממשלה, 11 באפריל 2018. יואב דודקביץ ידיעות אחרונות, מערכת וואלה! NEWS
לא יסבול "טבעת חנק" גם במחיר הסלמה. ליברמן/מערכת וואלה! NEWS, יואב דודקביץ ידיעות אחרונות

בשנים האחרונות פעלו גורמי טרור בשליחות איראן וחיזבאללה בגבול סוריה כדי לפגוע בחיילי צה"ל. גבול לבנון גם הוא מושך את תשומת הלב של הצבא, וביממה האחרונה ניתן היה לראות התגרויות מצד חיזבאללה, שפעיליו צילמו את החיילים הפועלים על הגבול. שעות לאחר מכן פורסמו התמונות ברשתות החברתיות כמטרה להתקפה. ללא קשר להתגרויות ולפרסום קיים צה"ל תרגיל הגנה על אחד היישובים הסמוכים לגדר, שבו דימה ניסיון כיבוש של פעילי חיזבאללה.

עוצמת המתח האזורי תלויה לא מעט בהיקף התקיפה של ארצות הברית. האם זו תהיה תקיפה משמעותית ורחבה נגד מספר רב של יעדים, כולל פגיעה באינטרסים רוסיים ואיראניים, שתכלול גם פגיעה בחיי אדם? או שמא תהיה זו תקיפה נקודתית, שהתכלית שלה תהיה רק להראות לעולם שארצות הברית לא שתקה מול הטבח באזרחים בנשק כימי? מאחורי הקלעים נעשים מאמצי ריכוך בצינורות הדיפלומטיים, ובימים הקרובים נדע אם הם הועילו, ולמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully