וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ מזהיר את רוסיה: התכונני, הטילים בדרך לסוריה

נשיא ארה"ב העלה את רף האיומים בתגובה למתקפה הכימית בדמשק, ואמר כי רוסיה לא צריכה להיות בעלת ברית של "החיה" שהורגת בגז. זאת אחרי שמוסקבה איימה להפיל כל טיל אמריקני שישוגר לסוריה. רוסיה: שגר טילים לעבר טרוריסטים, לא לעבר ממשלת סוריה החוקית

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים היום (רביעי) על רוסיה "להתכונן" למתקפה בסוריה, בתגובה לתקיפה הכימית, שבה נהרגו עשרות אזרחים. "רוסיה, התכונני לטילים, חדשים, יפים וחכמים, בדרך אלייך", כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לאיום של בכיר רוסי. טראמפ גם תקף את שיתוף הפעולה בין רוסיה למשטרו של בשאר אסד ואמר כי היחסים בין ארצות הברית לרוסיה נמצאים בשפל הגדול ביותר אי-פעם.

"אתם לא צריכים להיות שותפים של 'חיה' ההורגת את עמו בגז ונהנית מזה", כתב טראמפ, שהביע במקביל תקווה לשיפור היחסים במוסקבה. "הם גרועים יותר מאי-פעם, כולל במלחמה הקרה. אין סיבה לכך. רוסיה זקוקה לנו עם הכלכלה שלה, משהו שקל מאוד יהיה לעשות, ואנחנו צריכים שכול המדינות יעבדו יחד. לעצור את מרוץ החימוש?".

לקריאה נוספת על המתקפה הכימית בסוריה
שגריר רוסיה בלבנון: נפיל כל טיל אמריקני שישוגר לסוריה
המתקפה הכימית בסוריה: רוסיה הטילה וטו על ההצעה לבדיקת זהות האחראים

טראמפ ופוטין בועידה בויאטנם, 11 בנובמבר 2017. AP
תוקף את רוסיה על תמיכתה באסד. טראמפ ופוטין/AP

בתגובה לאיומיו, משרד החוץ במוסקבה מסר כי "טילים חכמים צריכים לפגוע בטרוריסטים, לא בממשלת סוריה החוקית". עוד נטען כי פעולה אמריקנית עשויה להיות ניסיון "להשמיד ראיות" מתקיפה כימית בדומא, שאותה מכחישות מוסקבה ודמשק. ביחס להצעת טראמפ להפסיק את מרוץ החימוש, השיב משרד החוץ הרוסי: "אפשר להתחיל מפירוק הנשק הכימי האמריקני".

צבא רוסיה טען מאוחר יותר כי המתקפה הכימית בדומא לא התרחשה וכי זה "זיוף של המורדים".

גם סוריה תקפה את איומיה של ארצות הברית. משרד החוץ בדמשק האשים את וושינגטון בשימוש ב"המצאות ובשקרים" כתירוץ לתקוף אותה. "אנחנו לא מופתעים מההסלמה חסרת הפשר מצד משטר כמו ארצות הברית, שתמך ועדיין תומך בטרור בסוריה", צוטט גורם במשרד החוץ על ידי סוכנות הידיעות הרשמית סאנ"א.

טורקיה, שקוראת להעניש את האחראים למתקפה הכימית אך מנסה יחד עם רוסיה להביא לסיום המלחמה, קראו לצדדים לנהוג באיופק. "יש להפסיק את קרבות הרחוב האלו", אמר ראש ממשלת טורקיה, בינאלי יילדרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

דבריו של טראמפ מגיעים אחרי ששגריר רוסיה בלבנון איים כי צבא רוסיה יפיל כל טיל אמריקני שישוגר לעבר סוריה ויתקוף את מקורות הירי. ארצות הברית כבר שלחה לים התיכון את המשחתת נושאת הטילים "דונלד קוק" ורשות התעופה האירופית הזהירה את חברות התעופה "לקחת בחשבון" את התקיפה האפשרית כשהן טסות בשמי מזרח הים התיכון בימים הקרובים.

לצד ארצות הברית, עשויות לפעול מדינות מערביות נוספות. טראמפ שוחח בימים האחרונים עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ועם ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי. שלושתם הסכימו כי על האחראים על השימוש בנשק הכימי "לשאת באחריות". מקרון הבטיח כי כל מתקפה שכזו תפגע במתקנים לייצור נשק כימי, שלטענת סוריה כלל אינם קיימים. גם ערב הסעודית רמזה כי היא מוכנה להצטרף למתקפה.

היום אמר ארגון הבריאות העולמי כי 500 תושבים בדומא הגיעו למתקנים רפואיים כשהם סובלים מתסמינים ומראים סימנים לחשיפה לגזים רעילים. הארגון קרא לאפשר גישה מלאה לפרבר בדמשק, כדי לאפשר טיפול רפואי בנפגעים. לפי הארגון, 43 בני אדם מתו באותה תקיפה. אומדנים שונים נמסרו לגבי מניין הנפגעים מאז התקרית בשבת.

ילד שנפגע בתקיפה הכימית בדומא שבסוריה. -, מערכת וואלה! NEWS
ילד שנפגע במתקפה הכימית בדומא/מערכת וואלה! NEWS, -

בשטח, המשטר ובעלי בריתו מתכוננים למהלומה אפשרית. בסקיי ניוז בשפה הערבית דווח כי משטר אסד מפנה את שדה התעופה הצבאי בחמאת וכי חיזבאללה מפנה עמדות סמוכות לבסיס T4 בחומס, שהופצץ לטענת רוסיה, איראן וסוריה על ידי ישראל, ומעמדות הסמוכות לעיירה קוסייר, בגבול לבנון.

נשיא סוריה אסד מבקר בבסיס חיל האוויר הרוסי בלטקיה, 27 ביוני 2017. טוויטר, צילום מסך
מחפש הגנה רוסית. אסד בבסיס בחמימים/צילום מסך, טוויטר

ב"לה פיגרו" דווח כי משטר אסד מעביר כלי טיס לבסיס הרוסי חמימים בלטקיה, כדי שזה יגונן עליהם מפני תקיפה. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, צבא סוריה העלה את הכוננות שלו לקראת תקיפה אפשרית בתוך 72 שעות.

דריכות גבוהה בישראל

גם ישראל נערכת למתקפה אמריקנית אפשרית בסוריה, לצד המתיחות הנפרדת שלה מול סוריה ואיראן, אחרי תקיפת הבסיס T4שיוחסה לחיל האוויר. היום הועלתה הכוננות בצפון מאחר שבמערכת הביטחון קיים חשש כי גורמים בסוריה ינסו לנצל את המתיחות כדי לתקוף את ישראל.

בשלב זה, פרט לאיומים של גורמים איראניים להגיב לתקיפה את הבסיס, שבה נהרגו שבעה איראנים, לא נרשמו אירועים חריגים בגבולות עם סוריה ולבנון. עם זאת, אתמול הפיצו פעילי חיזבאללה תמונות שצולמו בגדר הגבול עם לבנון, ובהן נראים חיילי צה"ל פועלים לכאורה חשופים לירי אפשרי, זאת כדי להמחיש איום אפשרי על כוחות הצבא בגבול הצפון.

היום התכנס גם הקבינט המדיני-ביטחוני לישיבה השבועית ודן גם בהתפתחויות בסוריה ובהיערכות לתגובה האמריקנית. בישיבת השרים, ביקש מהם ראש הממשלה בנימין נתניהו שלא להתבטא בנוגע למצב בסוריה. "המציאות רגישה ולכן אני מבקש מהשרים לא להתבטא בנושא הביטחוני".

(עדכון ראשון: 14:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully