וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתקפה הכימית בסוריה: רוסיה הטילה וטו על ההצעה לבדיקת זהות האחראים

11.4.2018 / 0:47

בדיון במועצת הביטחון של האו"ם הטילה רוסיה וטו על ההצעה האמריקנית למציאת מבצעי התקיפה שבה נהרגו עשרות אזרחים. ההצעה הרוסית להקמת גוף חקירה מיוחד נדחתה גם היא. טראמפ, מקרון ומיי הסכימו: האחראים יישאו בתוצאות

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

רוסיה הטילה אמש (שלישי) וטו על הצעת החלטה של ארצות הברית למועצת הביטחון של האו"ם, שלפיה יש לפתוח בבדיקה בנוגע לזהות האחראים למתקפה הכימית בדומא שבסוריה. 12 מחברות המועצה הצביעו בעד ההצעה האמריקנית, ובוליביה התייצבה לצד רוסיה והצביעה נגד. סין נמנעה. לאחר מכן נדחתה גם הצעה רוסית להקמת גוף חקירה מיוחד בנושא.

מוקדם יותר אתמול הסכימו ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא צרפת עמנואל מקרון כי על העולם לפעול כדי לוודא שמי שאחראי לשימוש בנשק כימי נגד אזרחים בסוריה יישא באחריות על מעשיו. הדברים נאמרו בצל האפשרות לתקיפה אמריקנית בשיתוף מדינות נוספות על כוחות משטר אסד לאחר שלפחות 50 בני אדם נהרגו בתקיפה בנשק כימי בעיירה דומא שבאזור מזרח רוטה.

מיי שוחחה אתמול עם טראמפ, והשניים הסכימו כי "המתקפה המגונה" בשימוש הנשק בכימי, צריכה לזכות לתגובת הקהילה הבינלאומית שאוסרת על שימוש בנשק מסוג זה. "השניים הסכימו לעבוד בשיתוף פעולה כדי להבטיח כי האחראים למתקפה יישא באחריות. כשנשאלה מיי אם היא עשויה להצטרף לפעולה אמריקנית, היא לא ענתה ישירות אך השיבה: "אנחנו סבורים כי יש לבוא בחשבון עם האחראים לכך".

עוד בוואלה! NEWS:
התקיפה בסוריה מתחה את עצביו של פוטין - ולא בטוח שיבליג
מנדלבליט נגד אולמרט: "מורשע בשחיתות ותוקף את מערכת המשפט"
רשימת האורחים לחתונה המלכותית: טראמפ בחוץ, ניצולת פיגוע בפנים

150 הרוגים במתקפה כימית בדומא שבסוריה; "משפחות שלמות נמחקו". רויטרס
ילדים שנפגעו בתקיפה הכימית בסוריה/רויטרס

הנשיא מקרון אמר כי ההחלטה אם לתקוף מתקני נשק כימי בסוריה תתקבל בימים הקרובים, אחרי התייעצויות עם ארצות הברית ועם בריטניה. "נמשיך לבצע חילופים של ידע טכני ואסטרטגי עם השותפים שלנו, ובימים הקרובים נודיע על החלטתנו", אמר. מקרון הדגיש כי אם יתבצעו תקיפות, הן לא יהיו מכוונות כלפי יעדי משטר אסד או בנות בריתו, אלא רק למתקני נשק כימי.

בסימן נוסף לכך שתגובה אמריקנית למתקפה מתקרבת, הודיע אתמול הבית הלבן כי טראמפ לא ישתתף כמתוכנן בפסגת מדינות אמריקה הלטינית בשל ההתפתחויות בסוריה. במקומו של טראמפ ישתתף סגנו מייק פנס, שינחת בלימה, בירת פרו, בשישי.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מהלך במדשאות הבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב 5 באפריל 2018. רויטרס
מנסה לגבש קואליציה. טראמפ/רויטרס

בינתיים, בסוריה מתכוננים לתקיפה אמריקנית אפשרית. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, הכוחות הסוריים נכנסו לכוננות של 72 שעות והם מבצרים את עמדותיהם. ראש הארגון, רמי עבד א-רחמן, אמר כי העלאת הכוננות כוללת את כל עמדות הצבא ובסיסיו, החל ממחוז סווידא שבדרום המדינה דרך חאלב שבצפון, ומאזורי החוף במערב ועד דיר א-זור במזרח, לאורך גבול עיראק.

ארגון "קול ותמונה", המאגד רשת של פעילים באזור, דיווח כי כוחות איראניים ולוחמי חיזבאללה פינו את עמדותיהם באזור אל-בו כמאל, הסמוך לגבול עם עיראק. פוליטקאי לבנוני, המקורב לממשלת סוריה, אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי אכן ננקטו צעדי זהירות ברחבי סוריה. הוא הוסיף כי האווירה וההצהרות האמריקניות מרמזות על "תקיפה אפשרית", אולם הוא הדגיש כי אין לכך עוד אינדיקציות בשטח.

(עדכון ראשון: 20:40)

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי בבריסל, 23 במרץ 2018. רויטרס
לא השיבה אם ארצה תצטרף לתקיפה באופן ודאי. מיי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully