וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמונות לוויין תיעדו: רוסיה מפנה כוחות צבא; פוטין: המצב מדאיג

11.4.2018 / 20:19

בהתייחסות ראשונה לתקיפה אפשרית של ארה"ב בסוריה הוסיף פוטין כי יחסיה של מוסקבה עם וושינגטון כיום אינם דומים ליחסים בין המדינות בעבר. על פי תמונות לוויין, רוסיה החלה לפנות את כוחותיה מבסיסה הימי בטרטוס

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר הערב (רביעי) כי "המצב בעולם מדאיג, אנחנו מקווים שהשכל הישר יגבר". זאת, בהתייחסות ראשונה לתקיפה האפשרית של ארצות הברית בסוריה, בעקבות המתקפה הכימית בדומא שבפרברי דמשק, שבה נהרגו עשרות אזרחים. רוסיה וסוריה מכחישות כי נעשה שימשו בנשק כזה.

לדברי פוטין, היחסים בין מוסקבה וושינגטון כיום לא דומים ליחסים בין המדינות בעשורים האחרונים. הוא הוסיף כי מוסקבה תשפר את קשריה עם המדינות הזרות וכי ארצו תכבד את כל חובותיה תחת החוק הבינלאומי.

צבא רוסיה אמר הערב כי הוא עוקב מקרוב אחר המצב בסוריה. "שמנו לב לתנועה של כוחות חיל הים האמריקני במפרץ", נמסר. עוד נטען כי מבדיקת הדגימות בדומא, שעברה לשליטת המשטר אחרי התקיפה ביום שבת, לא עלו עדויות לכך שהיה שימוש בנשק אסור. זאת בניגוד להצהרת ארגון הבריאות העולמי, שדיווח הבוקר על על כ-500 נפגעים, ש-43 מהם מתו כתוצאה מאותה תקיפה.

לקריאה נוספת בנושא

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכנסייה במוסקבה, אפריל 2018. רויטרס
"המצב מדאיג". פוטין/רויטרס

מוקדם יותר היום איים טראמפ על רוסיה "להתכונן" למתקפה בסוריה, בתגובה לתקיפה הכימית בסוריה. "רוסיה, התכונני לטילים, חדשים, יפים וחכמים, בדרך אלייך", כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לאיום של בכיר רוסי. טראמפ גם תקף את שיתוף הפעולה בין רוסיה למשטרו של בשאר אסד ואמר כי היחסים בין ארצות הברית לרוסיה נמצאים בשפל הגדול ביותר אי-פעם.

שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס אמר כי הצבא מוכן לפעולה, בהתאם להנחיותיו של הנשיא, אך הוסיף כי הם עדיין אוספים מודיעין על התקיפה הכימית בסוריה. מאטיס צפוי להגיע הערב ב-21:00 שעון ישראל להתייעצות בבית הלבן, לפגישה שלא הייתה ידועה מראש.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
תמונות לוויין בו נראים הרוסים מפנים את כוחותיהם מבסיסם הימי בטרטוס ברקע המתקפה הקרבה. ImageSat International (ISI), מערכת וואלה! NEWS
על פי תמונות לוויין, רוסיה מפנה את כוחותיה מבסיסה הימי בטרטוס/מערכת וואלה! NEWS, ImageSat International (ISI)

דבריו של טראמפ הגיעו אחרי ששגריר רוסיה בלבנון איים כי צבא רוסיה יפיל כל טיל אמריקני שישוגר לעבר סוריה ויתקוף את מקורות הירי. ארצות הברית כבר שלחה לים התיכון את המשחתת נושאת הטילים "דונלד קוק" ורשות התעופה האירופית הזהירה את חברות התעופה "לקחת בחשבון" את התקיפה האפשרית כשהן טסות בשמי מזרח הים התיכון בימים הקרובים.

לצד ארצות הברית, עשויות לפעול מדינות מערביות נוספות. טראמפ שוחח בימים האחרונים עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ועם ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי. שלושתם הסכימו כי על האחראים על השימוש בנשק הכימי "לשאת באחריות". מקרון הבטיח כי כל מתקפה שכזו תפגע במתקנים לייצור נשק כימי, שלטענת סוריה כלל אינם קיימים.

גם ערב הסעודית רמזה כי היא עשויה להצטרף למתקפה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מהלך במדשאות הבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב 5 באפריל 2018. רויטרס
"רוסיה זקוקה לנו". טראמפ/רויטרס

בשטח, המשטר ובעלי בריתו מתכוננים למהלומה אפשרית. בסקיי ניוז בשפה הערבית דווח כי משטר אסד מפנה את שדה התעופה הצבאי בחמאת וכי חיזבאללה מפנה עמדות סמוכות לבסיס T4 בחומס, שהופצץ לטענת רוסיה, איראן וסוריה על ידי ישראל, ומעמדות הסמוכות לעיירה קוסייר, בגבול לבנון.

ב"לה פיגרו" דווח כי משטר אסד מעביר כלי טיס לבסיס הרוסי חמימים בלטקיה, כדי שזה יגונן עליהם מפני תקיפה. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, צבא סוריה העלה את הכוננות שלו לקראת תקיפה אפשרית בתוך 72 שעות.

(עדכון ראשון: 18:16)

150 הרוגים במתקפה כימית בדומא שבסוריה; "משפחות שלמות נמחקו". רויטרס
ילדים שנפגעו בתקיפה הכימית בסוריה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully