וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים במשרד החוץ: נשיא הונדורס לא יגיע לטקס המשואות

סוף לסאגה? לאחר שמוקדם יותר אמר גורם במשרד כי הנשיא חואן אורלנדו הרננדס שוקל מחדש את הגעתו לטקס הממלכתי ליום העצמאות, כעת מתברר כי הוא לא ייקח חלק באירוע. מוקדם יותר אמרה השרה רגב כי אם יבטל את השתתפותו, תהיה זו "החמצה גדולה"

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

נשיא הונדורס חואן אורלנדו הרננדס לא ישתתף בטקס המשואות לכבוד יום העצמאות ה-70 למדינת ישראל - כך מסרו הערב (שני) גורמים במשרד החוץ. מוקדם יותר טען גורם בכיר במשרד החוץ כי הרננדס, מנהיג המדינה הזרה הראשון שהיה אמור להדליק משואה, שוקל את הגעתו - לנוכח המחלוקת הפוליטית והביקורת הציבורית סביב הטקס, וכי ישראל הדגישה שהנשיא הוא אורח רצוי. "נשיא הונדורס מוזמן ואנו מקווים שיגיע", אמר.

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) הגיב לפרסום על ביטולו של הביקור ואמר כי הדבר "עוד יילמד בבתי ספר לדיפלומטיה בשיעור 'איך לאבד ידידים מבלי להתאמץ'".

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) אמר כי "ממשלת הבכיינות של נתניהו, רגב ושות' מתמחה בהטלת האחריות לכישלונותיה על אחרים, במקום להבין שהבעיה היא קודם כל בה ובמדיניותה". לדבריו, "טוב תעשה הממשלה אם תבחר לעצמה חברים ראויים יותר מנשיא הונדורס שנחשד בזיוף בחירות, או ראש ממשלת הונגריה אורבן, האנטישמי ושונא הזרים שראש הממשלה נתניהו מיהר להיות מהראשונים לברכו על ניצחונו בבחירות".

משבר טקס המשואות | לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
רגב: רה"מ יישא דברים בטקס המשואות; אדלשטיין: סותרת הסיכום עם רה"מ
בצל משבר המשואות: נתניהו זימן ישיבת ממשלה חגיגית בה' באייר
בכירים בליכוד: השרה רגב מטרפדת את הפשרה בעניין טקס המשואות

נשיא הונדורס חואן אורלנדו הרננדס, 18 בדצמבר 2017. רויטרס
בוחן מחדש את השתתפותו. הרננדס/רויטרס

על רקע המבוכה צפוי שר התיירות יריב לוין לצאת לגואטמלה ולהונדורס לאחר יום העצמאות. מדובר בביקור שנקבע מראש, שבמהלכו עתיד לוין להיפגש עם הנשיא הרננדס וכן עם נשיא גואטמלה ג'ימי מוראלס. לוין יהיה הנציג הישראלי הבכיר הראשון שיפגוש את מוראלס לפני הגעתו לטקס העברת שגרירות גואטמלה לירושלים והראשון שיפגוש את הרננדז אחרי תקרית טקס הדלקת המשואות.

שרת התרבות מירי רגב התייחסה היום לדיווח על ביטולו הצפוי של הביקור ואמרה כי "אם הוא יחליט לא להגיע לאור השמצותיהם של חברי האופוזיציה, ובראשם תמר זנברג, זה מכוער". לדבריה, "זה מראה שהאופוזיציה חברה לארגוני ה-BDS נגד ישראל. האופוזיציה מחרבת כל מסיבה ואירוע ממלכתי שלנו. אם הוא לא יגיע זו תהיה החמצה גדולה של ישראל, ואני מקווה שזה לא יפגע ביחסים שלנו איתם".

רגב הוסיפה כי "האופוזיציה צריכה להיות אחראית ולהתאחד סביב אירועי העצמאות, ובוודאי לא להשמיץ נשיא שנבחר על ידי העם שלו". זאת, לאור תלונותיהם של חברי כנסת, ובראשם זנדברג, על הפרות זכויות אדם שבוצעו בידי הרננדס.

עוד באותו נושא

לא מתלהב מזכויות אדם: המנהיג השנוי במחלוקת שידליק משואה

לכתבה המלאה
שר התיירות, יריב לוין. ראובן קסטרו
יצא להונדורס אחרי החג. השר לוין/ראובן קסטרו

ממרצ נמסר בתגובה לדברי רגב כי היא "שכחה כי לא מדובר בחגיגות ה- 70 למירי רגב ונתניהו אלא בחגיגות ה-70 למדינת ישראל". עוד אמרו במרצ כי "השרה רגב צריכה להודות ליו"ר מרצ על שהצילה אותה ממבוכה נוספת בהזמנת נשיא מפוקפק שחשוד בזיוף בחירות ופגיעה בבני עמו. לגופו של עניין, הזוי ששרה שהובילה חרם על סרט ישראלי ועל פסטיבל קולנוע ישראלי מעיזה לתקוף את מרצ".

ההודעה על השתתפותו של הרננדס בשבוע שעבר חיזקה את המאמץ שהובילה השרה רגב לשלב באירוע גם נאום של ראש הממשלה בנימין נתניהו, למורת רוחו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שהודיע כי אם האחרון ינאם - הוא ייעדר מהאירוע. הגעתו של הרננדס, ראש מדינה, מצדיקה את נוכחותו של ראש הממשלה והנשיא בטקס על פי כללי הפרוטוקול.

לקראת חגיגות העצמאות: השרה רגב: "מי שרוצה לבוא ולנאום, אהלן וסהלן, מי שלא רוצה - שלא יבוא". ניב אהרונסון
סירה להעביר את ההחלטה בוועדת השרים. רגב/ניב אהרונסון

בלשכת יו"ר הכנסת אמרו אתמול כי "ההבנות שהושגו בפגישה הם שראש הממשלה ישיא משואה בשם ממשלות ישראל ויוסיף מילות ברכה בהדלקת המשואה". עוד הוסיפו מלשכתו כי "כמו כן סוכם לאשר במידית שנוהל זה יתקיים בכל שנת עשור למדינה". רגב לעומת זאת, הודיעה כי לפי הסיכום "ראש ממשלת ישראל יישא דברים ואף ישיא משואה". כמו כן, רגב ציינה כי היא תכנס את ועדת השרים רק אחרי יום העצמאות, כדי להמליץ על סדרי הטקס והחגיגות לאירועי ה-80, ואף הוסיפה כי היא עצמה "סבורה שנכון ודמוקרטי יותר שאת ההחלטות הסופיות לגבי אירועי העשור הבא, תקבל הממשלה שתכהן באירועי ה-80".

מלשכת יו"ר הכנסת מסרו בתגובה להודעת רגב כי "לצערנו הודעת שרת התרבות אינה משקפת את הסיכום בין ראש הממשלה ויו"ר הכנסת שהושג היום בישיבתם האישית. הסיכום הושג מתוך הערכה הדדית ורצון כן לסיים את המחלוקת סביב חגיגות 70 שנים לישראל".

מוקדם יותר, בכירים במערכת הפוליטית האשימו את רגב בטרפוד הפשרה שהושגה בפגישה בין נתניהו לאדלשטיין, שכן היא סירבה להעביר את ההחלטה באופן רשמי בוועדת שרים לענייני טקסים וסמלים שבראשה היא עומדת.

וואלהTALK יעקב אילון וח"כ יולי אדלשטיין יו"ר הכנסת - הראיון המרכזי. צילום: ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
"הודעת שרת התרבות אינה משקפת את ההסכמות". אדלשטיין/מערכת וואלה!, צילום: ראובן קסטרו

בינתיים, גם בלי טקס הדלקת המשואות, ראש הממשלה אירגן לעצמו אירוע משלו לציון יום העצמאות. שרי הממשלה קיבלו הערב זימון לישיבה חגיגית בה' באייר, יום שישי, בבית העצמאות בתל אביב. במהלך האירוע, תשוחזר ההכרזה על קום המדינה מ-1948, ותוצג לשרים הגרסה המקורית של מגילת העצמאות שתובא מגנזך המדינה.

תזמון ישיבת הממשלה ליום שישי הוא חריג ביותר, והיא זומנה על רקע המשבר שהתגלה סביב טקס המשואות. בישיבת הממשלה החגיגית, כנהוג בכל ישיבות הממשלה, נתניהו ישא דברים לתקשורת, ויהיה הדובר המרכזי.

(עדכון ראשון: 12:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully