וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרום אפריקה: ויני מנדלה, ממובילות המאבק באפרטהייד, מתה בגיל 81

2.4.2018 / 17:26

דובר מטעם המשפחה מסר כי אשתו לשעבר של הנשיא נלסון מנדלה ואחת הפעילות הבולטות נגד השלטון הגזעני סבלה ממחלה קשה ומתה בבית החולים. על אף שהייתה אחד הסמלים הבולטים במאבק בשלטון המיעוט הלבן, בשנים האחרונות מעמדה דעך בשל שורת שערוריות

נלסון מנדלה ואשתו, ויני, מרימים ידיים כשהם הולכים יד ביד עם שחרורו של מנדלה מהכלא בקייפטאון, דרום אפריקה 11 בפברואר 1990. AP
נותרו יחד גם אחרי הגירושים. הזוג מנדלה לאחר שחרורו של נלסון מהכלא, 1990/AP

ויני מדיקיזלה-מנדלה, אשתו לשעבר של נלסון מנדלה ופעילה נגד האפרטהייד בדרום אפריקה, מתה היום (שני) בגיל 81 אחרי שסבלה ממחלה ממושכת. היא הייתה נשואה למנדלה, הנשיא הראשון של המדינה לאחר נפילת המשטר הגזעני, בזמן מאסרו. עם זאת, הם התגרשו ב-1996 והמשיכו בקו שונה.

"היא מתה אחרי מחלה ארוכה, שבגללה היא נכנסה לבית חולים ויצאה ממנו מאז תחילת השנה", מסר ויקטור דלמיני, דובר מטעם המשפחה. "היא מתה בשלווה בשעות אחר הצהריים המוקדמות של יום שני, כשהיא מוקפת במשפחתה וביקיריה".

הזוג, שבתמונה מפורסמת תועד מחזיק ידיים אחרי שמנדלה שוחרר מהכלא בתום 27 שנה, היה סמל המאבק בשלטון הגזעני במשך קרוב לשלושה עשורים. היא בעצמה ריצתה עונש מאסר על מאבקה באפרטהייד וכונתה "אם האומה".

עם זאת, בניגוד לבעלה, שנבחר לנשיא השחור הראשון במדינה ב-1994, היא החזיקה בקו תקיף נגד אנשי המשטר הקודם ושלטון המיעוט הלבן, בניגוד לגישה הפייסנית שלו. בשנים האחרונות תדמיתה הוכתמה בשל הסתבכות עם החוק, אחרי שהורשעה בהונאה ב-2003.

עוד ידיעות מהעולם
הקרמלין: טראמפ הציע לארח את פוטין לפסגה בבית הלבן
עם שיעור הצבעה נמוך וללא תחרות: סיסי גרף 97% בבחירות במצרים

נשיא ארה"ב ברק אובמה עם ויני מנדלה, רעייתו לשעבר של נלסון מנדלה, בטקס האשכבה לזכרו. יוהנסבורג, 10 בדצמבר 2013. AP
ויני מנדלה ואובמה בהלוויית נלסון מנדלה ב-2013/AP

בנאום שנשא בטלוויזיה, ספד לה הנשיא סיריל רמפוזה, שזכה לתמיכתה של מנדלה מוקדם יותר השנה. הוא כינה אותה "קול ההתנגדות" נגד שלטון המיעוט הלבן. "מול הניצול, היא סימלה את הצדק והשוויון", אמר. "היא הייתה סמל לרצון העם להיות חופשי".

הארכיבישוף וחתן פרס נובל לשלום דזמונד טוטו אמר כי היא הייתה "סמל המאבק נגד האפרטהייד". הוא שיבח את "אומץ לבה", שלדבריו "השפיע עמוקות עליו ועל דורות של פעילים חברתיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully