וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כעס בקרב השרים על מתווה ביטול הגירוש: "על הממשלה לחשב מסלול מחדש"

2.4.2018 / 22:40

במערכת הפוליטית יצאו נגד ביטול מתווה הגירוש. שר הפנים לשעבר סער גינה את ההסכם שלדבריו "מקרין חולשה ומעודד הגירה לא חוקית". מנגד, בירך הנשיא ריבלין על "מתווה אחראי וחשוב"

צילום: ערוץ 10, עריכה: יוסי אלטר

עיקרי הסדר מבקשי המקלט

- נציבות האו"ם לפליטים תפעל ליציאה של לפחות 16,250 מהגרים
- ישראל תסדיר את מעמדם של אוכלוסיות מוגנות שיישארו בשטחה
- המתווה ייושם על פני 5 שנים ב-3 שלבים, כדי לאפשר עזיבה בהיקפים גדולים
- המדינה תפעל לעודד "פריסה גיאוגרפית מאוזנת" של אוכלוסיית מבקשי המקלט
- תוקם מנהלת לשיקום דרום ת"א, על בסיס המשאבים שהוקצו למתקן חולות והמדינות השלישיות

הודעת משרד הפנים ומשרד ראש הממשלה על ביטול תכנית הגירוש לנתינים הזרים מאפריקה עוררה היום (שני) ביקורת במערכת הפוליטית. שר האוצר משה כחלון אמר כי שמע היום לראשונה על המתווה, ואמר כי הוא אינו מספק. "היקף המסתננים שיקבלו מעמד של תושבות זמנית גדול ובלתי מתקבל על הדעת", הצהיר. "על הממשלה להתכנס ולחשב מסלול מחדש".

גם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט יצא נגד ההסכם ואמר כי הוא "יהפוך את ישראל לגן עדן למסתננים". לדבריו, "ההסכם מהווה כניעה מוחלטת לקמפיין השקרי שהופץ בתקשורת בחודשים האחרונים. המתווה המקורי שגובש בממשלה בנושא המסתננים מוסרי וצודק, ויש לפעול על פיו בלבד: פליטים ממקומות סכנה - יקלטו בישראל, מסתנני עבודה - יוחזרו".

עוד בנושא:
הסדר תקדימי: ישראל הגיעה להבנות עם האו"ם על הסדר מעמד מבקשי מקלט
נתניהו על הסכם מבקשי המקלט: "המדינה השלישית לא עמדה בלחץ"

הפגנה של מאות מבקשי מקלט מפגינים במחאה על תוכנית הממשלה לגירוש זרים, שגרירות רואנדה, הרצליה. יותם רונן
הפגנת מבקשי מקלט נגד גירוש בהרצליה/יותם רונן

בעקבות הביקורת בבית היהודי, בסביבות ראש הממשלה אמרו היום כי חברת המפלגה, שרת המשפטים איילת שקד, היתה חלק מגיבוש המתווה שהושג. שקד השיב בתגובה כי "בניגוד לתדרוכים, לא הייתי שותפה להסכם ולא זומנתי לאף ישיבה בנושא אצל ראש הממשלה". היא הוסיפה כי כלל לא ידעה שהמתווה נחתם ואושר, אלא רק על המגעים בעניין. "אני מצפה ממי שעמל על המתווה שיקח עליו אחריות", אמרה. "לגופו של עניין, מדינת ישראל לא צריכה להשלים עם השארתם של מסתננים שנכנסו לכאן שלא כחוק. ראוי להביא את ההסכם על כל פרטיו לדיון ואישרור בממשלה".

ביקורת על ההסכם באה גם מקרב שרי מפלגתו של ראש הממשלה, הליכוד. שרת התרבות מירי רגב כינתה את ההחלטה "דרמטית" והוסיפה כי היא "מודאגת מהוויתור המהיר, על עקרונות היסוד של מדיניות ההגירה של הממשלה". לדבריה, "לא מדובר בפליטים אלא באנשים שהסתננו באופן לא חוקי. לכן ההתדיינות עם נציבות האו"ם לפליטים לטעמי היא לא במקום".

רגב הוסיפה עוד כי "התוצאה הסופית על פיה עשרות אלפי מסתננים יישארו בישראל מדאיגה מאוד מבחינת הזהות של המדינה והמרקם החברתי שלה. הם הרי לא יגורו בשיכון ל', רמת אביב או כפר שמריהו אלא בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל ויסבו לה נזקים רבים כפי שקורה עד היום בדרום תל אביב".

סיור של רה"מ בדרום תל אביב 31.8.17. ראובן קסטרו
"ההתדיינות עם האו"ם היא לא במקום". רגב/ראובן קסטרו

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ אמר כי "אלה לא התוצאות להן ציפינו. טובת תושבי דרום תל אביב ויתר אזרחי ישראל חייבת להיות בראש וראשונה לנגד עינינו. מדיניות הממשלה, כפי שנקבעה,היא לא לאפשר למי שלא הוכר כפליט להישאר בישראל, וכל הסדר שמתבצע חייב להיות במסגרת מדיניות זו.
יש לברך על הסכמתן של מדינות שונות לקלוט חלק מסתנני העבודה לישראל, אבל לא להתנות זאת בהתחייבות ישראלית להעניק מעמד ולאפשר לחלק אחר להישאר בישראל.
יש להמשיך בפעילות כוללת על מנת ליישם את מדיניות הממשלה".

לדברים הצטרף גם שר המדע אופיר אקוניס שטען כי מדובר בערב קשה לכל שוחרי שלטון החוק. "פורעי החוק, המסתננים הבלתי חוקיים, ניצחו אותנו, זמנית", אמר אקוניס. "במימון עמותות השמאל, שחלקם ממומנות על ידי מדינות אירופה השתבש מהלך של צדק חברתי אמיתי: שחרור שכונות בדרום תל אביב, באילת ובמקומות נוספים מעול הכיבוש האפריקני.
אתם כועסים. בצדק מוחלט. אבל אני מתחייב, כאן ועכשיו: לעקוב בממשלה ומול שר הפנים ש-6000 פורעי חוק יורחקו בשנה וחצי הקרובה, כפי שנחתם בהסכם מול האו"ם.
ולוודא, שגם בעתיד, נמשיך ונרחיק את המסתננים פורעי החוק, שהפכו את חייהם של ישראלים רבים, חוץ מהשמאל ומשופטי בג"ץ לגיהנום יומיומי".

שר החינוך, נפתלי בנט בישיבת הממשלה השבועית, 21 בינואר 2018. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
"כניעה מוחלטת לקמפיין שקרי בתקשורת". בנט/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) מתח ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו בחשבון הטוויטר שלו. "בג"ץ לא נתן, היועץ המשפטי עצר, המדינות השלישיות ביטלו את ההסכמים. אצל נתניהו כולם אשמים בכך שהוא לא מצליח למשול, לקבל החלטות ולעמוד מאחוריהן. זה מסוג הרגעים שבהם אני מתבייש להיות חלק מהממשלה הזו. מציע לפחות לא לעבוד על עצמנו. ה'מתווה' הזה הוא התקפלות מוחלטת של נתניהו בפני קמפיין שקרי של השמאל הקיצוני והקרן החדשה. שיא האוריגמי שנתניהו שבר במשבר המגנומטרים נשבר שוב. תירוצים והסברים יהיו כנראה למכביר אבל זו השורה התחתונה".

שר הפנים לשעבר גדעון סער אמר כי ההסכם הוא "טעות חמורה". לדבריו, "הוא מקרין חולשה, ויתור על ריבונות ועידוד להגירה בלתי חוקית לישראל".

בישיבה במשרד ראש הממשלה עם מובילי המאבק לגירוש המסתננים נאמר כי המדינות השלישיות, אשר איתן הגיעו להסכם בנושא המסתננים נסוגו מההסכם, וכי הוצע הסכם עם האו"ם שלפיו מדינות מערביות יקלטו 16,250 מהנתינים הזרים, וכי ישראל תקלוט מספר דומה, לא כולל הילדים. לגבי 6,000 בני אדם נוספים לא התקבלה החלטה.

הנשיא ראובן ריבלין בירך את נתניהו ואת שר הפנים אריה דרעי על "המתווה האחראי והחשוב". לדבריו, "ההבנות החשובות יאפשרו למדינת ישראל להשיב את שגרת החיים הראויה לאזרחי דרום תל אביב, החיים במציאות בלתי מתקבלת על הדעת וזאת באמצעות העזיבה חסרת התקדים עליה סוכם במתווה. בד בבד יסדירו הבנות אלה את מעמדן של אוכלוסיות העונות להגדרות הבינלאומיות שמאפשרות את השתלבותן במדינת ישראל כמדינה איתנה, ערכית ובעלת עוצמות, אליה נושאת הקהילה הבינלאומית כולה עיניים". גם יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי הצטרף למברכים: "זו החלטה החשובה והאמיצה למצא פתרון לבעיית המהגרים תוך איזון נכון בין האינטרסים והערכים של מדינתנו".

סיעת מרצ בירכה על המתווה, שאליו הגיעה המדינה יחד עם נציבות האו"ם לפליטים ומסרה כי "היום המילה 'מסתננים' יצאה מהלקסיקון. סוף סוף ממשלת ישראל הפנימה את הצורך לקלוט פליטים. משבר הפליטים העולמי הוא משבר אמתי וחריף, והתועמלנים שניסו לצייר אותו באופן אחר צריכים היום להתנצל".

"אנו קוראים לממשלה להתמסר לשיקום השכונות ולטיפול הולם בפליטים שיקבלו אשרה זמנית", נמסר ממרצ. "ההישג הזה הוא הישג ענק של הציבור הישראלי. קיבלנו עוד הוכחה לכך שמאבק אזרחי נחוש הוא גם מאבק מנצח. היום הוכח שהצדק חזק יותר אפילו אל מול ההתלהמות של שרים וחברי ממשלה, ואל מול הכתף הקרה מהאופוזיציה".

(עדכון ראשון: 18:07)

500 משתתפים במחאה נגד גירוש מבקשי מקלט בתל אביב. אלעד הוכמן, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה נגד הגירוש, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, אלעד הוכמן
הפגנה נגד גירוש מבקשי המקלט, כיכר רבין, תל אביב, 24 במרץ 2018. ניב אהרונסון
הפגנה בתל אביב, בסוף השבוע שעבר/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully