וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני הבחירות, מלזיה קובעת שש שנות מאסר למפיצי "פייק ניוז"

2.4.2018 / 16:18

בתום דיון סוער אישר הפרלמנט את החוק שהעלתה הממשלה, על אף שהאופוזיציה מזהירה כי הוא מקרב את המדינה לדיקטטורה. המבקרים טוענים כי החוק נועד להשתיק את העיסוק בפרשת השחיתות שבה מעורב ראש הממשלה המתמודד על כהונה שלישית

כרזה המזהירה מהפצת פייק ניוז בתחנת רכבת בקואלה לומפור, בקואלה לומפור, 2 באפריל 2018. AP
החוק עבר בנוסח מרוכך. כרזה המזהירה מהפצת פייק ניוז בתחנת רכבת בבירה/AP

הפרלמנט של מלזיה אישר היום (שני) חוק האסור הפצת "פייק ניוז", כשלפי מתנגדיו ישמש להשתקת האופוזיציה לפני הבחירות הכלליות. על אף שבאופוזיציה הזהירו כי החוק יקרב את המדינה למשטר דיקטטורי, הוא עבר בתום דיון סוער ברוב של 123 תומכים מול 64 מתנגדים.

בגרסתו המקורית, קבע החוק עד עשר שנות מאסר למי שיורשע בהפצת חדשות כוזבות ובקנס של עד 500 אלף רינגיט (כ-128 אלף דולר). עם זאת, החוק רוכך ולבסוף הציב רף של עד שש שנות מאסר.

פעילי זכויות אדם טוענים כי מטרת החוק היא לצמצמם את העיסוק בסקנדל שבו מעורב ראש הממשלה נג'יב רזאק, שצפוי להכריז על בחירות כלליות בימים הקרובים. הם גם חוששים כי החוק, שיהיה תקף לכל כלי התקשורת ויחול אפילו על זרים מחוץ למדינה, ישמש להשתקת המתנגדים לחלוקה החדשה של המפה האלקטורלית. בשבוע שעבר העביר הפרלמנט חוק שנוי במחלוקת, שקבע מחוזות בחירה חדשים, לקראת הבחירות שאמורות להיות מוקדמות מאוגוסט.

עוד ידיעות מהעולם
מאחורי כלוב: אוליגרך רוסי מואשם במעילת ענק מכספי המדינה
חברי תא עריפת הראשים של דאעש מתלוננים: "לא נזכה במשפט הוגן"

ראש ממשלת מלזיה, נג'יב רזרק, בפרלמנט, 28 במרץ 2018. AP
בדרך לכהונה נוספת. ראש הממשלה רזאק/AP

בממשלה מאשימים את האופוזיציה בשימוש בפייק ניוז כדי לגרוף קולות, והזהירו כי כל דיווח על הפרשה שבה מעורב ראש הממשלה, ולא אושר על ידיה, יוגדר כמזויף. ארצות הברית וכמה מדינות נוספות חוקרות טענות ולפיהן נג'יב מעל בכספים מהקרן הממשלתית 1MDB, שאמורה הייתה לקדם את הפיתוח הכלכלי של המדינה, אך צברה חובות בסך מיליארדים. לפי משרד המשפטים האמריקני, לפחות 4.5 מיליארד דולר נגנבו מהקרן על ידי מקורביו של ראש ממשלת מלזיה, וכי הרשויות פועלות להחרים כ-1.7 מיליארד דולר שנגנבו מהקרן כדי לרכוש נכסים בארצות הברית.

נג'יב, שמכחיש את הטענות נגדו, פיטר גורמים בממשלה שביקרו אותו ופעל להשתקת התקשורת מאז התפוצצה הפרשה לפני שלוש שנים. התמיכה בקואליציה השלטת של נג'יב ירדה בשתי מערכות הבחירות האחרונות, וב-2013 היא הפסידה לראשונה במספר הקולות הכללי. עם זאת, לפי ההערכות, ראש הממשלה צפוי לזכות בכהונה שלישית בשל המחלוקות באופוזיציה, השינויים במפת הבחירה והתמיכה הרבה שמקבלת הממשלה מצד האוכלוסייה המלזית האתנית החיה באזורים הכפריים במדינה.

מדינות אחרות בדרום-מזרח אסיה, כולל סינגפור והפיליפינים, דנות בעצמן בחוקים שנועדו להיאבק בהפצת חדשות מזויפות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully