וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי כלוב: אוליגרך רוסי מואשם במעילת ענק מכספי המדינה

2.4.2018 / 15:20

זייבודין מגמדוב נעצר ומואשם בכך שמעל בכ-2.5 מיליארד רובל לטובת פרויקטים שהוא מנהל. הוא מכחיש את הטענות נגדו, אך יוחזק במעצר לפחות עד 30 במאי. מגמדוב עשה את הונו תחת כהונתו של מדבדב, והתיק נגדו עשוי לבשר על השינויים שמתכנן פוטין

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: פוטין אחרי הבחירות האחרונות, בחודש שעבר)

המיליארדר הרוסי זייבודין מגמדוב נעצר בחשד למעילת ענק בסך כ-2.5 מיליארד רובל (כ-44 מיליון דולר) מקופת המדינה, באחת הפרשות הפליליות הגדולות ביותר שבהן מעורב אוליגרך מקומי בשנים האחרונות. מגמדוב מכחיש את ההאשמות נגדו, אך בית משפט במוסקבה הורה להשאירו במעצר עד 30 במאי.

מגמדוב, בן 49, הוא אחד מעשירי המדינה. הוא בעל נכסים בענפי הבנייה והלוגיסטיקה, דרך חברת האחזקות "סומה גרופ", ומחזיק בהשקעות במיזמי טכנולוגיה בארצות הברית. הוא נעצר יחד עם אחיו ושותפו לעסקים, מגומד מגמדוב, לצד ארתור מקסידוב, שעומד בראש חברה ב"סומה גרופ" שהייתה מעורבת בהקמת אצטדיון כדורגל לקראת המונדיאל במובלעת קלינינגרד.

האוליגרך זייבודין מגמדוב בכלוב בבית משפט במוסקבה, רוסיה, 31 מרץ 2018. רויטרס
נעצר יחד עם אחיו. מגמדוב בבית המשפט/רויטרס

בשימוע שנערך לו ביום שבת, אמרה השופטת מריה סיזינסטבה כי הם התנהלו כמו ארגון פשע וניסו להפעיל לחץ על עדים. היא דחתה את הצעתו של מגמדוב להשתחרר בערבות של 35 מיליון דולר, הסכום שלפי ההאשמות גנב מכספי המדינה. היא נימקה זאת בשל הגישה של מגמדוב למטוסו הפרטי ולנכסים בחו"ל. יום לפני מעצרו, הוא נרשם לטיסה ממוסקבה למיאמי.

מתוך כלוב באולם בית המשפט, אמר מגמדוב, שהיה לבוש בחליפה כחולה כהה, כי "אני דוחה על הסף את האישומים שהוצגו. התיק אינו עומד בבחינה מקרוב". לדבריו, הוא זקוק לטיפול רפואי בארצות הברית. "אני מוכן לשים את כל הכסף שלי, כך שאף אחד לא יחשוב שאני עלול לברוח", אמר.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לפני פגישות עם המועמדים שהשתתפו בבחירות האחרונות לנשיאות, קרמלין מוסקבה, רוסיה 19 במרץ 2018. רויטרס
מתכנן שינויים בממשלה. פוטין/רויטרס

מגמדוב הוא חלק מקבוצת מיליארדרים רוסים, שבפומבי מצהירים על נאמנותם לקרמלין, אך הם לא חלק מחוג מקורביו של הנשיא ולדימיר פוטין. כמה מהם אומרים כי הם נפגעו מהמשבר הכלכלי, הסנקציות המערביות ומהחברות הממשלתיות שבוחשות בכמעט כל המגזרים בכלכלה.

במקרים דומים בעבר, חלק מחברי הקהילה העסקית ברוסיה אמרו כי אותם טייקונים נפלו קורבן לקשר של הקרמלין או של יריבים עסקיים, אולם הרשויות מכחישות זאת. גורמים המעורים במערכת המשפט ברוסיה אמרו כי תיקים כגון אלו מתוזמרים לעתים רחוקות, אך החוק נאכף באופן סלקטיבי ולעתים משפיעים על כך גורמים חיצוניים. התיק נגדו עשוי לבשר על שינויים קרובים בממשלת רוסיה.

מגמדוב, יליד דגסטן, הרפובליקה המוסלמית בצפון הקווקז, צבר את הונו תחת הנשיא לשעבר דימיטרי מדבדב. הוא כיהן ראש ממשלה מאז שב פוטין להיות הנשיא ב-2012. לפי רשימת המגזין פורבס, הוא דורג במקום ה-63 בעשירי רוסיה, עם הון של כ-1.4 מיליארד דולר. בינואר, הוא הוכנס לרשימת משרד האוצר של ארצות הברית כאחד מ-96 האוליגרכים המקורבים לפוטין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully