וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים בקואליציה מעריכים: נתניהו עדיין רוצה בחירות

27.3.2018 / 6:30

שבועיים אחרי סיום משבר הגיוס, בקואליציה לא רגועים. גורמים פוליטיים בכירים סבורים שנתניהו לא אמר עדיין את המילה האחרונה בעניין הקדמת הבחירות. אחרי חג הפסח וחגיגות ה-70, הם אומרים, עוד יחזור להיות שמח

צילום: לעמ

(בווידאו: ברכת החג שפרסם ראש הממשלה אתמול)

כמו כל עם ישראל, גם בכירי הקואליציה והמערכת הפוליטית נכנסו בשבוע האחרון שלפני חג הפסח לאווירה של "לפני החגים". מוקדם יותר החודש הצליחו שותפיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבלום את כוונתו להוביל לבחירות מוקדמות, וצלחו את הדרמות של משבר הגיוס והתקציב. לכאורה, כולם יכולים לנצח את חופשת הפסח למנוחה: ממשלת נתניהו העבירה תקציב עד סוף שנת 2019 ויכולה, לאורה, להשלים את ימיה. אבל ניסיון העבר והחשדנות הטבעית כלפי התרגילים והמניפולציות של ראש הממשלה מכרסמים בראשם של רבים, שמשוכנעים שהמחשבות על בחירות עדיין מתרוצצות בראשו של נתניהו, ושבחודשיים הקרובים עוד הולך להיות שמח.

"נתניהו כועס מאוד על השותפות שהצליחו למנוע ממנו להגשים את רצונותיו, והוא בכל זאת רוצה בחירות", אמר לוואלה!NEWS גורם פוליטי בכיר. לדבריו, אנשי ליכוד שפנו בשבוע שעבר למנכ"ל המפלגה צורי סיסו וביקשו לקבל תקציבים כדי להיערך לבחירות המוניציפליות בסוף אוקטובר נענו בשלילה, כי "צריך לשמור את הכל לבחירות". בליכוד אישרו את חילופי הדברים, אבל טענו שהפנייה - והמענה - נעשו במהלך המשבר הקואליציוני, כשאופציית הבחירות הייתה עדיין על השולחן. אבל גם בכירים במפלגת השלטון מעריכים שנתניהו לא ויתר על כוונתו ללכת לבחירות מוקדמות. "כבר בסוף השבוע שאחרי ההחלטה שלא ללכת לבחירות הוא התחרט והבין את גודל הטעות", אמר אחד מהם. "היה לו מומנטום להביא 40 מנדטים בבחירות בזק, אבל הוא נפל למלכודת ופספס את ההזדמנות".

עוד בוואלה! NEWS:
"פייק ניוז אחד גדול": נתניהו מכחיש כי רעייתו ובנו עומתו עם עדי המדינה
אחרי השקר ולמרות ההתנצלות: מלחמות הבוץ רק ידרדרו את השמאל
משה ליאון, אמסלם או אלקין: החל המרוץ לעיריית ירושלים

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך מליאת הכנסת 12 במרץ 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

הנסיבות הפוליטיות, ובעיקר הנסיבות המשפטיות והפליליות, שבהן נתניהו פועל לא השתנו, מסבירים אותם הבכירים, ובראש מעייניו עומד הרצון לתמרן בין השעון הפוליטי שמשאיר אותו בבלפור ובין השעון המשפטי שמתקתק לקראת החלטה של היועץ המשפטי לממשלה על כתב אישום. בזיכרונם הקצר של חבריו של נתניהו לממשלה מהדהד סדר האירועים שיצר את המשבר ששיגע את המדינה רק לפני שלושה שבועות. יום אחרי שהוא ורעייתו נחקרו באזהרה לראשונה בתיק 4000, בחדשות 2 דווח כי נתניהו החליט על בחירות מוקדמות, ואפילו נקב בתאריך - ה-26 ביוני. לכן, כל ראשי הקואליציה גם דרוכים לראות מה יהיו תוצרי החקירה האחרונה של משפחת נתניהו, אתמול, כשעומתו לראשונה עם עדותו של ניר חפץ, בן הבית לשעבר שהפך לעד מדינה. זו הייתה הפעם הראשונה שבה גם בנו בכורו של נתניהו, יאיר, הצטרף להוריו ופגש את חוקרי המשטרה. עוד לפני שהחקירה בכלל התחילה, הדעה הרווחת בקרב שותפיו של נתניהו הייתה שזה עומד להיות יום קשה.

חקירת ראש הממשלה נתניהו, 26 במרץ 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
הנסיבות המשפטיות נותרו זהות. חוקרי המשטרה מחוץ למעון רה"מ, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בזמן אמת, הדעות בקואליציה היו חלוקות לגבי כוונותיו האמתיות של נתניהו, אבל לאחר מעשה, כולם כבר מודים שהוא באמת רצה בחירות, ושמשבר הגיוס היה רק תירוץ. כשהוא הבין ששותפיו לממשלה מציגים חזית מאוחדת של התנגדות, ושהם גייסו גם את המחנה הציוני והערבים מהאופוזיציה כדי להתנגד לבחירות בתאריך לבקשתו, וכשראה בסקרים שחלק מאותם שותפים עשויים להימחק בבחירות הבאות ולהקשות על הרכבת ממשלת חדשה - הוא השתכנע לרדת מהרעיון. בלשכתו של נתניהו מסתובב בימים האחרונים סקר דומה, שאמנם ממשיך לבשר טובות על הפופולריות של נתניהו והליכוד, אבל גם נושא בשורות מרות עבור חבריו לשולחן הממשלה שבקושי עוברים את אחוז החסימה. יש שמשוכנעים שנתניהו לא ייצא נגד שותפיו הטבעיים ולא יסכן קואליציה שנותרה לה עוד שנה, ולכן טוענים בתוקף שהבחירות התרחקו לפחות עד תחילת השנה הבאה. מנגד, יש כאלה המשוכנעים פחות. הכי בטוח, במקרה של נתניהו, זה ללכת על 50:50.

ביבי ואביגדור ליברמן במליאת הכנסת פתיחת מושב הכנסת 23 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ, אתר רשמי
ייצא נגד השותפים הטבעיים? נתניהו עם ליברמן/אתר רשמי, נועם מושקוביץ

בינתיים, עד שהכנסת תחזור מפגרה, כולם יוכלו לבלות בטיולים בחו"ל וברחבי הארץ, לחגוג מימונה, ליהנות מריקוד הדגלנים בטקס המשואות ולהתרגש עם דוד לוי ומרים פרץ בטקס פרסי ישראל. בחסות ליל הסדר, אירועי יום הזיכרון וחגיגות ה-70, גם נתניהו כנראה יקבל פסק זמן מהחקירות ויוכל להעריך את מצבו המשפטי ובהתאם לקבל החלטות לגבי מצבו הפוליטי.

אתמול, מיד אחרי שסיים ארבע שעות חקירה, הוא עבר בזריזות לסדרת פגישות מדיניות בלשכת ראש הממשלה. בן רגע, הנחקר והחשוד בפלילים חזר להיות המדינאי שנלחם באיראן. סדר היום המדיני-ביטחוני באזור ובעולם כולו בשבועות הקרובים - החל מצעדת הענק בעזה ביום שישי הקרוב ועד הדד ליין לביטול הסכם הגרעין עם איראן והעברת שגרירות ארצות הברית לירושלים - יספקו לנתניהו את הבמה המושלמת כדי לטשטש את החדשות על העימותים והעדויות בתצוגת ראווה של כישוריו המנהיגותיים. שותפיו לקואליציה, ככל הנראה, יצטרכו להמשיך לחפש סימנים ורמזים ולנסות לפענח מה בדיוק הוא רוצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully