וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטרגדיה של "מכונות המלחמה": ב"דובדבן" מנסים להבין מה גרם למות הלוחם

22.3.2018 / 13:00

ביחידת העילית חוקרים כיצד דווקא בקרב לוחמים מהמיומנים בצה"ל התרחש אירוע בטיחותי כה חמור, שבסיומו נהרג הלוחם מפליטת כדור. השאלות שבמוקד: האם השימוש הכמעט אוטומטי באקדח ועומס הפעילות תרמו לאסון. לוואלה! NEWS נודע כי עקב האירוע ייבחנו ההנחיות לשימוש באקדחים

עריכה: יאיר דניאל

דובדבן מוגדרת כיחידה מספר 1 במערכת הביטחון ללחימה בשטח בנוי. אין שנייה לה בהיקף המבצעים המורכבים שבהם לקחה חלק. מדי שבוע מקיימים הלוחמים בפלגות השונות מבצעים ברחבי יהודה ושומרון. חלקם לאיסוף מודיעין רגיש וחלקם למעצר מבוקשים בכירים בלב האזורים המסוכנים ביותר בגדה המערבית. איכות הלוחמים והרמה המקצועית הגבוהה קנו לה שם בקנה מידה עולמי.

מותו של לוחם היחידה שחר סטרוג שלשום בלילה מפליטת כדור מעלה את השאלה כיצד תקרית בטיחות קטלנית וקיצונית מתרחשת ביחידה המיוחדת? איך נהרג לוחם מירי של לוחם אחר שלא במסגרת פעילות מבצעית?

לוואלה! NEWS נודע כי בעקבות האירוע יבחנו במפקדת קצין חי"ר וצנחנים ראשי (מקחצ"ר) את הנחיות הבטיחות לשימוש באקדחים. בשלב זה הורה קחצ"ר תת-אלוף רסאן עליאן לאסור על שימוש באקדח צבאי באימונים ובשגרה, למעט פעילות מבצעית וכוננות מוגברת עד לסיום התחקיר וקבלת ממצאיו. בנוסף, כלל היחידות הונחו לרענן את ההוראות בהקשר לנשיאה, שימוש ואחזקה של אקדח פרטי.

לקריאה נוספת:
לוחם דובדבן שנהרג מפליטת כדור הובא למנוחות: "בלעדיך אין חיים"
לוחם דובדבן שחר סטרוג נהרג מפליטת כדור בבסיס במרכז הארץ; נפתחה חקירה

סמל ראשון שחר סטרוג, לוחם דובדבן שנהרג מפליטת כדור. דובר צה"ל
תקרית קיצונית. שחר סטרוג/דובר צה"ל

בראש ובראשונה צריך להדגיש כי עולמו של לוחם דובדבן נע בין שימוש ברובה סער ברמה מקצועית לבין ההפעלה האינטימית של האקדח. בבסיס ההכשרה עובר לוחם ביחידה אינספור אימונים לירי באקדח ומתנסה בשליפתו ממקומות שונים בגוף, בירי מדויק, בתפעול מעצורים ובניקוי ושמירה על כשירות האקדח.

בשונה מלוחמים בפלוגות הרובאיות בחטיבות החי"ר, לוחמי דובדבן פועלים קרוב מאוד לאויב. לרוב נדרש לוחם ביחידה לפעול בעת מעצר מטווח אפס כדי להגיב ולנטרל מחבל שייצא ממבנה. לוחם בדובדבן, בטח בפלגת המסתערבים של היחידה, יודע שלכל שבריר שנייה יש משמעות כשמדובר בלוחמה בטרור. לכן האימונים מוקפדים בהתאם כדי להפוך אותם, כפי שאומרים הלוחמים, ל"מכונות מלחמה".

עוד באותו נושא

הוארך מעצר החשוד בהריגת שחר סטרוג: "היה מעדיף למות במקומו"

לכתבה המלאה
אינפו פעילות דובדבן בשנים האחרונות. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
אינפו פעילות דובדבן בשנים האחרונות/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

לדברי גורמי צבא, "השימוש באקדח במסגרת מחוץ לאימון הוא טעות הרת אסון שלא עומדת בקנה מידה של כללי הבטיחות ביחידה". הגורמים הוסיפו כי "האירוע עדיין נמצא בחקירת מצ"ח ולא כל הפרטים ידועים, אבל ככלל משחקים בנשק נענשים באופן קיצוני. אימון מתבצע במסגרת ברורה בכפוף לנוכחות מפקד, בטח לא עם מחסנית".

לוחמי היחידה מתאמנים בשימוש באקדח באופן כמעט אוטומטי

לוחמי יחידת דובדבן לקחו חלק מרכזי בפעילות המבצעית בגלי הטרור האחרונים ומורגלים בשגרה צפופה של מבצעים ועומס רב של פעילויות. בין היתר השתתפה היחידה במעצרים רבים של אחראים לפיגועים בשנים האחרונות, בהם: מעצר רוצחיו של דוד בר קפרא, השתתפות במעצר חוליית חמאס שרצחה את בני הזוג נעמה ואיתם הנקין, מעצר חברי חוליית חמאס שרצחה את דוד רוזנפלד, תפיסת המחבל שרצח את דפנה מאיר, מעצר חוליית המחבלים שביצעו פיגוע בקו 12 בירושלים, מעצר המחבל מחברון שרצח את יעקב ונתנאל ליטמן.

בכל מעצר יודעים לוחמי דובדבן כי מדובר במחבלים חמושים שכבר רצחו ישראלים ולא יהססו לחסל נוספים. לכן, הרמה המקצועית של שימוש בכלי הנשק מגיעה לרמת אומנות. מומחים לאקדחים מגדירים זאת כזיכרון שריר. אותה פעולה מתבצעת באופן אוטומטי ולא ברור אם היא זו שהובילה לפליטת הכדור.

אינפו צל"שים שהוענקו ביחידת דובדבן בשנים האחרונות. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
אינפו צל"שים שהוענקו ביחידת דובדבן בשנים האחרונות/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

פעולת שליפת האקדח, הדריכה והנקירה מתבצעת באופן אוטומטי ולמרות שזיכרון השריר כבר מובנה בדפוס הפעולה של הלוחם, עליו לזכור כי הנצרה היא לעולם תחת האצבע שלו ובתת המודע הוא חייב לזכור שהמחסנית היא נסתרת ולא בולטת לעין. לכן עליו לוודא בשלוש דרכים שונות שהאקדח פרוק. לדברי גורמי צבא, "גם באימון ירי שמנוהל בהתאם לכללי הבטיחות על הלוחם להפגין שליטה, להוריד את רמת הדופק ולפרוק בהתאם לכללים בעמדת פריקה".

שאלות רבות עולות מהתקרית הטרגית שהתרחשה ביחידת דובדבן. יוצאי היחידה וקצינים בכירים מתעקשים כי לא מדובר באווירה של עבירה על כללי הבטיחות אלא באירוע קשה, כואב ומצער אך נקודתי מאוד שעומד בחקירה לבירור הנסיבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully