וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדד החברתי: איציק שמולי שוב בראש, ואיפה אורלי לוי-אבקסיס?

20.3.2018 / 7:00

לצד שמולי מעטרים את ראש המדד של "המשמר החברתי" ח"כים נוספים מהאופוזיציה, כשהבאה אחריהם היא מירב בן ארי הנחשבת לחברתית ביותר בקואליציה. מאז המדד הקודם מועלם זינקה ביותר מ-50 מקומות, ואילו זנדברג ירדה למקום ה-22

איציק שמולי, המחנה הציוני, במסיבת עיתונאים בנושא חוק הביטוח הסיעודי ממלכתי- צו השעה, 12 בנובמבר 2017. ניב אהרונסון
כבש את המקום הראשון בפעם הרביעית. שמולי/ניב אהרונסון

יומיים אחרי שמושב החורף של הכנסת הגיע לסיומו, ארגון "המשמר החברתי" פרסם היום (שלישי) את סיכום הפעילות החברתית של 120 חברי הכנסת במשכן. מהתוצאות שפורסמו עולה כי ח"כ איציק שמולי מהמחנה הציוני הגיע למקום הראשון במדד החברתי זו הפעם הרביעית. חברת סיעתו סתיו שפיר, שהגיעה למקום הראשון במדד הקודם, ירדה למקום החמישי ולפניה התייצבו הח"כים נחמן שי, דב חנין ויעל גרמן, שזינקה אל החמישייה הפותחת היישר מהמקום ה-18 שבו התייצבה במדד הקודם.

ח"כ תמר זנדברג, המועמדת לראשות מרצ, צנחה מהמקום השישי במדד הקודם למקום ה-22, הנמוך ביותר למפלגתה במדד הנוכחי. זנדברג לא השתתפה בהצבעות רבות על חוקים חברתיים שיזמו חברי אופוזיציה, ובכך, למעשה, סייעה לממשלה להפיל את אותם חוקים. יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד הגיע למקום 49 - הנמוך ביותר במדד מכל הח"כים באופוזיציה, זאת ככל הנראה בעקבות השתתפות דלה מאוד בהצבעות.

עוד בוואלה! NEWS:
שליח טראמפ למזה"ת על דברי אבו מאזן: "רטוריקה של שנאה"
פרשת אזריה - הפרק האחרון: המשפט שיילמד בצה"ל גם עוד 20 שנה
צרפת מגיבה לפרשת עובד הקונסוליה: "שר החוץ דרש לפתוח בחקירה"

ח"כ אורלי לוי אבקסיס בעימות שערך ארגון לתת בין המועמדים לתפקיד חברתי-כלכלי של המפלגות, הבינתחומי הרצליה מרץ 2015. ראובן קסטרו
הגיעה לאחד המקומות הנמוכים באופוזיציה. לוי-אבקסיס/ראובן קסטרו

גם ראשי מפלגת העבודה לשעבר, יצחק הרצוג ועמיר פרץ, הגיעו למקומות נמוכים במדד יחסית לחברי אופוזיציה - 43 ו-48 בהתאמה, וכך גם ח"כ אחמד טיבי, חנין זועבי וג'מאל זחאלקה מהרשימה המשותפת, שהגיעו למקומות 47-49. ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, שהודיעה לפני כשבוע על הקמת מפלגה חברתית חדשה, הגיעה למקום 40 - אחד הנמוכים באופוזיציה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

הח"כים שנעדרו, הח"כית שעשתה מהפך

שיטת החישוב של המשמר החברתי טומנת בחובה בעיה, שכן היא נותנת מראש עדיפות לחברי האופוזיציה, שאינם מחויבים במשמעת קואליציונית, ויכולים להצביע בעד כל הצעה חברתית במנותק מהשלכותיה התקציביות. לפיכך, נוצר מצב שלפיו הנציגה החברתית ביותר של הקואליציה זו הפעם הרביעית - חברת הכנסת מירב בן ארי - הגיעה רק למקום ה-49.

גם חברי סיעתה, טלי פלוסקוב ואכרם חסון, הגיעו למקום גבוה יותר משאר הח"כים בקואליציה, באמצעות טקטיקה דומה שבמסגרתה הם נוהגים להיעדר מהצבעות על הצעות חוק חברתיות של האופוזיציה, וכך גם ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו). עמאר נעדר, למשל, מההצעה לתמיכה בניצולי שואה נזקקים שמקבלים מענקים מחו"ל, כדי לא לסייע לממשלה להפיל אותה. ח"כ שולי מועלם מהבית היהודי, שהגיעה במדד הקודם למקום ה-111, זינקה במדד הנוכחי למקום ה-55.

ח"כ מירב בן ארי. אולפן וואלה! NEWS פברואר 2016. ראובן קסטרו
החברתית ביותר בקואליציה. בן ארי/ראובן קסטרו

בתחתית המדד ממוקמים חברי הכנסת מייקל אורן (כולנו), אלי בן דהאן, בצלאל סמוטריץ' ומוטי יוגב (הבית היהודי), ויעקב אשר (יהדות התורה). הח"כים הללו הקפידו להגיע דווקא להצבעות שבהן הקואליציה גייסה רוב כדי לבלום הצעות חברתיות.

השרים אינם נכללים במדד, שכן לטענת עורכיו, הם אינם משתתפים כמעט בהצבעות. עם זאת, הנתונים מעידים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו נעדר מההצבעות על 95% מהצעות שנכללו במדד החברתי. אחריו ב"מדד השרים הנעדרים" נמצאים שרת המשפטים איילת שקד ושר החינוך נפתלי בנט, שנעדרו מ-90% מההצבעות שנכללו במדד.

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעת הבית היהודי, 16 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
בתחתית הרשימה. סמוטריץ'/נועם מושקוביץ

מנכ"ל ארגון "המשמר החברתי", יוסי צרפתי, הסביר כי "הכנסת עברה בשנה האחרונה גל של חקיקה שמקדמת אינטרסים פוליטיים ואישיים צרים של אישים בקואליציה על חשבון האינטרס הציבורי ומערערת את היסודות הבסיסיים של המשטר הדמוקרטי - שקיפות, מנהל תקין והערך החברתי החשוב ביותר - שוויון בפני החוק". לדבריו, "המדד החברתי מראה שרבים מהח"כים של האופוזיציה, בהם ח"כים בכירים, לא ממש התאמצו לבלום את גל החקיקה הזה, ונתנו לממשלה להוביל את הכנסת כרצונה. ניתן לומר שיש להם חלק בהידרדרות".

רכזת המחקר של המשמר החברתי, דנה גנאל, הוסיפה כי "בכנסת שוררת בשנים האחרונות משמעת קואליציונית נוקשה. הממשלה כופה על חברי הכנסת מהקואליציה להצביע באופן אחיד בהתאם להחלטות ועדת השרים לחקיקה. אישור החוקים בכנסת עלול להפוך למיותר. למרות זאת, המדד החברתי מראה שמספר חברי כנסת אמיצים מהקואליציה עדיין מצליחים לעקוף את המשמעת הקואליציונית ולהצביע לפי צו מצפונם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully