וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוריד עומס בכבישים? מאה אלף נהגים ישתתפו בניסוי לעידוד נסיעה שיתופית

19.3.2018 / 22:03

מאה אלף נהגים צפויים לקחת חלק בניסוי שיימשך שבע שנים ונאמד בכמיליארד דולר במטרה לעודד את הנסיעה השיתופית ולהפחית את העומס בכבישים. הניסוי יוצא לפועל לאחר שמשרדי התחבורה והאוצר הגיעו להסכמות על המתווה

נתיבי איילון. נובמבר 2016. ראובן קסטרו
"מטרת הניסוי להפחית את מספר כלי הרכב בכבישים". נתיבי איילון/ראובן קסטרו

משרד התחבורה ומשרד האוצר מובילים בימים אלו באמצעות חברת נתיבי איילון פרויקט מהפכני לשינוי הרגלי הנסיעה של הציבור הישראלי, לקראת הפיכתו לתוכנית לאומית. במסגרת זו, חברת נתיבי איילון מפרסמת היום (שני) את המכרז לבחירת שלוש החברות שיפעילו את הניסוי וינהלו את מערך המשתתפים בו. עלותו של הניסוי המאתגר נעמדת בכ-150 מיליון שקלים. הוא צפוי להתחיל במהלך שנת 2018 ובו עתידים לקחת למעלה ממאה אלף נהגים ברחבי הארץ, שמטרתם היא לעודד את הנסיעה השיתופית.

הפרויקט יוצא לפועל לאחר ששר התחבורה והמודיעין ישראל כץ ושר האוצר משה כחלון הגיעו להסכמה על מתווה הניסוי שיאפשר להביא להגדלת מקדם המילוי לכלי הרכב באמצעות עידוד נסיעה שיתופית ותחבורה ציבורית. השר כץ ציין כי הניסוי מבוצע במסגרת תוכנית של משרד התחבורה לצמצם את הגודש בדרכים ולעודד נסיעה בתחבורה הציבורית. "הניסוי מהווה צעד משלים לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית בשעות העומס והגדלת מגוון אמצעי הנסיעה העומדים לרשות הציבור, ובהם נסיעות שיתופיות הצפויות להגדיל את מספר הנוסעים בכלי הרכב ולהפחית את מספר כלי הרכב בכבישים", הוסיף השר כץ.

עוד בוואלה! NEWS:
אבו מאזן: "שגריר ארה"ב בישראל - בן כלב"; פרידמן: "אנטישמיות"
קרבות ירושה בקרמלין: הצרות האמתיות של פוטין מתחילות אחרי הבחירות
"היועץ המשפטי לממשלה נפגש עם מקורב רה"מ טרם מינויו"

ישראל כץ בכנס ליכוד, אווניו, קריית שדה התעופה, 31 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
"נסיעות שיתופיות יגדילו את מספר הנוסעים בכלי הרכב", ישראל כץ/ראובן קסטרו

המכרז שפורסם היום הוא מכרז לבחירת שלוש החברות שיתפעלו את הפרויקט ויהיו אחראיות על גיוס המתנדבים, ניטור הנסיעות וניהול התקציב. המפעילות אמורות להתחיל את הפרויקט, שיימשך כשבע שנים, וצפוי להתחיל כבר לקראת סוף 2018. אומדן המכרז נאמד בכמיליארד שקל לאורך שבע השנים ומרביתו מיועד לתמרוץ הנהגים. המכרז, אליו מוזמנות לגשת חברות אשר להן מוקד שירות המשרת כיום לפחות עשרת אלפים לקוחות קבועים בשנה, מעורר הד בחברות עסקיות המזהות את תחום ניהול הביקושים בתחבורה כמחולל הכנסה משמעותי, כגון חברות בענף הסלולר.

מטרת הפרויקט היא לעודד שינוי התנהגות, באמצעות מתן תמריצים כספיים והטבות, בקרב משתמשים "כבדים" בכלי רכב פרטי על מנת להפחית את נסיעותיהם במטרופולין גוש דן בשעות העומס. במסגרת הפרויקט, תיבחן השפעתם של התמריצים השונים על הרגלי הנסיעה של הנהגים המשתתפים בניסוי. מדובר בפרויקט המשכי לשני פיילוטים קודמים, בהם השתתפו כ-1,200 משתתפים סך הכל. כעת יוצא הניסוי לשלב השלישי והמשמעותי, בו ישתתפו לאורך שבע שנים כמאה אלף בעלי כלי רכב שיתנדבו להשתתף בפרויקט. המתנדבים יגוייסו מכל הארץ, כמחצית מהם יהיו תושבי ערי הלווין של גוש דן. בנוסף לתמריצים הכספיים לנהגים המשתתפים בפרויקט, הוא ישלב תוכנית משותפת עם המעסיקים לשימוש בנסיעות משותפות או עידוד עבודה מהבית, תוך מתן הטבות עבור המתנדבים המשתתפים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
שר האוצר, משה כחלון, 17 בינואר 2018. ראובן קסטרו
הגיע להסכמות עם כץ על מתווה הניסוי, כחלון/ראובן קסטרו

המשתתפים שיגויסו לניסוי יקבלו תקציב וירטואלי שנתי בגובה 4,500 שקלים, שיגדל או יקטן לאורך תקופת הפרויקט בהתאם לשינוי הרגלי הנסיעה שלהם הכוללים את היקף הנסיעות, נסיעה בגודש ומיקום הנסיעה. משתתף שיבחר לנסוע בתחבורה ציבורית או בנסיעות משותפות יתוגמל באמצעות הגדלת תקציבו, עד לרף של 5,500 שקלים. לעומת זאת, משתתף שיבחר לנסוע בכלי רכבו הפרטי בשעות העומס ובאזורי ביקוש גבוהים (במטרופולינים השונים), יקטין משמעותית את תקציבו.

בתום כל שנת ניסוי, המשתתפים יקבלו תשלום בהתאם למאפייני נסיעותיהם, כאשר התשלום המקסימלי יעמוד על כ- 2,000 שקלים למתנדב. לצורך הפרויקט, יותקן ציוד ניטור בכלי רכבו של כל מתנדב. כמו כן, תשולב אפליקציה לניהול הקשר עם המתנדבים. האפליקציה תציג למשל הצעות לחלופות נסיעה, מידע שוטף ועדכני על עלות הנסיעה והיתרה שלו בתוכנית, היסטוריית נסיעות ועוד.

איתמר בן מאיר, מנכ"ל חברת נתיבי איילון אמר כי "הייחוד של 'נעים לירוק' הוא בחשיבה החדשנית העומדת מאחוריו". לדבריו, "היום ברור שלעולם לא נצליח להדביק את קצב עליית כלי הרכב על הכביש באמצעות עוד כבישים וצריך לגרום לנהגים לרצות לרדת מהכביש באמצעות תמריץ לעשות זאת. בעזרת הפיילוט הרחב נוכל ללמוד מה משפיע הכי טוב על הנהגים ומה יגרום להם לזנוח את כלי הרכב הפרטי".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully