וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי להזכיר את רוסיה: ישראל בתגובה ראשונה על הרעלת המרגל

15.3.2018 / 20:40

אחרי שמנהיגי המערב הצהירו כי רוסיה אחראית להרעלת המרגל הרוסי בבריטניה, פרסם משרד החוץ גינוי, בלי להזכיר את מוסקבה. "ישראל רואה בחומרה את האירוע שהתרחש בבריטניה, ומגנה אותו בתוקף", נכתב

צילום: רויטרס, CNN, עריכת וידאו: ניר חן

(שיחה עם אורן נהרי במהדורת וואלה! NEWS על תקרית הרעלת המרגל)

משרד החוץ פרסם הערב (חמישי) הודעת גינוי להרעלת המרגל הרוסי בבריטניה בשבוע שעבר. בעוד מדינות המערב הצהירו כי רוסיה היא האחראית להרעלתו של סרגיי סקריפל ובתו, ההודעה הישראלית לא מתייחסת לכך ונכתב בה כי "ישראל רואה בחומרה את האירוע שהתרחש בבריטניה ומגנה אותו בתוקף. אנו מקווים שהקהילה הבינלאומית תדע לשלב זרועות כדי למנוע הישנותם של אירועים כאלה".

שגריר בריטניה בישראל דייויד קווארי נפגש אתמול עם ראש המטה לביטחון לאומי (מל"ל) מאיר בן שבת וביקש ממנו שראש הממשלה בנימין נתניהו יפרסם הודעת גינוי לרוסיה. אולם, בסופו של דבר משרד החוץ הוציא הודעה חלבית מבלי להזכיר את רוסיה מפורשות.

מנהיגי צרפת, גרמניה, ארצות הברית ובריטניה גינו היום בהצהרה משותפת את תקיפת המרגל, והאשימו את רוסיה באחריות ל"מתקפה הכימית הראשונה על אדמת אירופה מאז תום מלחמת העולם השנייה".

שעה קלה לאחר פרסום ההצהרה מסר סגן שר החוץ הרוסי סרגיי ריאבקוב כי רוסיה מעולם לא פיתחה גז עצבים מהסוג שבו נעשה שימוש בהרעלתו של סקריפל. ריאבקוב אף הכחיש כי בתקופת ברית המועצות היו מאמצים דומים.

לקריאה נוספת:
דיון חירום באו"ם על הרעלת המרגל: "לפעול נגד הפשע של רוסיה"
בתגובה להרעלת המרגל: בריטניה מגרשת 23 דיפלומטים רוסים

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפריז. נובמבר 2015. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ופוטין/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בהצהרה מטעמם של ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, נשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצרלית גרמניה אנגלה מרקל נאמר כי "השימוש של רוסיה בגז עצבים הוא הפרה של אמנת השימוש בנשק כימי ושל החוק הבינלאומי. זה מאיים על כולנו". הם קראו לרוסיה לחשוף את התכנית לפיתוח גז העצבים "נוביצ'וק", שבו נעשה שימוש נגד סקריפל ובתו יוליה בעיר סולסברי, והאשימו את מוסקבה בפגיעה בריבונותה של בריטניה.

עוד הוסיפו ארבעת המנהיגים כי "החשש שלנו קשור גם למה שנראה כמו תבנית של התנהגות לא אחראית של רוסיה. אנחנו קוראים לרוסיה למלא את אחריותה בתור חברת מועצת הביטחון של האו"ם לשמור על השלום ועל הביטחון בעולם".

מוסקבה הכחישה מעורבות בהרעלת המרגל והבטיחה להגיב לסנקציות

רוסיה ממשיכה להכחיש את ההאשמות נגדה, והבטיחה כי תגיב בחזרה להחלטת בריטניה לגרש 23 דיפלומטים רוסים מלונדון כתגובה למתקפה הכימית. שר החוץ סרגיי לברוב האשים היום את בריטניה בהתנהגות "גסת רוח", וקישר זאת לקשיים של הממלכה בהליך הפרישה מהאיחוד האירופי, שנתקל בקשיים. לדבריו, תגובת הקרמלין תגיע "בקרוב מאוד", אך אמר כי היא תוצג קודם כל בפני לונדון.

זהו ההיקף הגדול ביותר של גירוש דיפלומטים רוסים מאדמת בריטניה מאז המלחמה קרה, ומיי הקציבה להם שבוע לעזיבה. היא האשימה אותם בכך שהם למעשה קציני מודיעין במסווה. בנוסף לכך, בני משפחת המלוכה ושרים יחרימו את משחקי המונדיאל שיתקיימו בקיץ הקרוב ברוסיה. לברוב, וגורמים בכירים ברוסיה, טוענים כי בריטניה מנסה לחבל במשחקים ולכן מאשימה אותה באחריות להרעלת סקריפל.

(עדכון ראשון: 19:19)

ראש ממשלת בריטניה: "סרגיי סקריפל ובתו הורעלו על ידי גז עצבים רוסי". רויטרס
מיי מוסרת הצהרה בדבר אחריות רוסיה להרעלתו של סקריפל, שלשום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully