וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלשה יותר - אך עדיין קנצלרית: מרקל הושבעה לכהונה רביעית

14.3.2018 / 20:43

מנהיגת גרמניה תוביל קואליציה שברירית יותר, אחרי חצי שנה של שיתוק פוליטי. בקדנציה הנוכחית, שעשויה להיות האחרונה שלה, צפויים לה אתגרים רבים: טראמפ, רוסיה והממשלת הלאומניות במזרח אירופה מחוץ, והימין הקיצוני מבית

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

אנגלה מרקל הושבעה היום (רביעי) לכהונה רביעית כקנצלרית גרמניה, בתקופה סוערת באיחוד האירופי ובעולם בכלל, בתום כחצי שנה של שיתוק פוליטי בכלכלה הגדולה ביותר ביבשת. מרקל, המנהיגה הוותיקה ביותר בגוש שנמצאת בתפקיד מאז 2005, תוביל קואליציה שברירית עם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בזמן שמעמדה של ברלין בזירה הבינלאומית נחלשת בזמן המשבר מבית.

בין הסוגיות הבוערות שאליהן תידרש מרקל הן הצעותיו של נשיא צרפת עמנואל מקרון להעביר רפורמות שאפתניות באיחוד ובגוש האירו ואיומיו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במלחמת סחר, כולל הטלת מסים על יצרניות הרכב הגרמניות. מסעה הראשון יהיה לפריז, שם תפגוש את מקרון ביום שישי, שהזהיר כי ללא תמיכת גרמניה, הצעותיו לשינויים עמוקים בגוש לא יצליחו.

עוד בוואלה! NEWS:
גרמניה בדרך לממשלה: הסוציאל-דמוקרטים אישרו את ההסכם עם מרקל
בגרמניה אין כל חדש - אבל שובה של מרקל הוא בשורה טובה לישראל
מרקל התפשרה - ולגרמניה תהיה ממשלה אחרי ארבעה חודשים

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מושבעת לכהונה רביעית, 14 במרץ 2018. רויטרס
עשויה להיות כהונתה האחרונה. מרקל בטקס ההשבעה/רויטרס

מרקל, בת 63, דוחה זה זמן רב את הרעיון שהיא צריכה לשמש "מנהיגת העולם החופשי" בעקות ניצחנו של טראמפ, שאינו זוכה לאהדה בגרמניה וברוב חלקי אירופה. לטענתה, שום אדם בודד או מדינה אחת יכולים לפתור את כל הבעיות.

ואולם, הנשיא פרנק-וולטר שטיינמאייר הדגיש את ציפיותיו לכך שגרמניה תשמש דוגמה. לדבריו, "אלו שנות מבחן עבור הדמוקרטיה", בשל התחזקות הזרמים האוטוריטריים בעולם. "הציפיות מחברינו ושותפינו עצומות, במיוחד באירופה", אמר נשיא גרמניה במהלך השבעת הממשלה החדשה. "רבים מקווים שאנו בגרמניה נוכיח כי הדמוקרטיות הליברליות מסוגלות לפעול ולהתמודד עם העתיד".

בין האתגרים של מרקל יהיו המשבר הפוליטי המתהווה באיטליה, שבה הבחירות שהתקיימו בשבוע שעבר הותירו את המפלגות הפופוליסטיות עם מירב הקולות, אך ללא יכולת להקים ממשלה בעתיד הנראה לעין.

בנוסף לכך, גוברת המתיחות בין מדינות מערב אירופה לבין אלו במזרח, במיוחד עם הממשלות הלאומניות בפולין ובהונגריה. "התשובה הטובה ביותר היה עמדה מאוחדת של המדינות החברות", אמרה מרקל כשנשאלה על ידי רשת ARD על משבר הסחר עם ארצות הברית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
טקס השבעת הממשלה החדשה של גרמניה, בהנהגת הקנצלרית אנגלה מרקל, 14 במרץ 2018. רויטרס
אותו הרכב קואליציה, אך שברירית יותר. השבעת הממשלה/רויטרס

מבית, הקנצלרית תשלוט על הקואליציה השברירית ביותר שלה מאז עלתה לשלטון. זאת ככל הנראה תהיה הכהונה האחרונה שלה, אך כשנשאלה לגבי סוגיה זו, היא השיבה: "אני תמיד נותנת תשובה כשזה הכרחי".

הרכב הקואליציה יהיה זהה לזו הקודמת - מפלגתה הנוצרית-דמוקרטית, מפלגת האחות הבווארית שלה - האיחוד הסוציאל-נוצרי, והמפלגה הסוציאל דמוקרטית. עם זאת, האחרונה הצהירה בתחילה כי תלך לאופוזיציה אחרי התוצאות הגרועות ביותר שלה מאז מלחמת העולם השנייה, אך הנשיא שכנע את הצדדים לשוב למשא ומתן לאחר שמרקל לא הצליחה להרכיב ממשלה עם שתי מפלגות קטנות יותר.

מבית, היא תתמודד מול אופוזיציה מפוצלת, הכוללת את מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה". היא הגיעה אל המקום השלישי בבחירות ברקע משבר המהגרים, שפגע בפופולריות של מרקל, ותהיה עתה הגדולה ביותר באופוזיציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully