וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרקל התפשרה - ולגרמניה תהיה ממשלה אחרי ארבעה חודשים

הקנצלרית תוותר על תיק האוצר כדי להכניס את הסוציאל-דמוקרטים לקואליציה בתום מו"מ ממושך ששיתק את הכלכלה הגדולה ביותר באירופה. מפלגת הימין הקיצוני, שתהיה הגדולה ביותר באופוזיציה, זועמת: "זה שיגעון"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

מפלגתה השמרנית של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הגיעה היום (רביעי) להסכם קואליציוני עם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית אחרי כמעט ארבעה חודשים של חוסר ודאות בכלכלה הגדולה ביותר באירופה. ההסכם עדיין יכול ליפול, אם לא יאושר על ידי 464 אלף חברי המפלגה הסוציאל-דמוקרטים (SPD), שחלקם מסתייגים מחבירה נוספת ל"קואליציה הגדולה", שכיהנה מ-2013 ועד הבחירות האחרונות.

במסגרת ההסכם, המפלגה הנוצרית-דמוקרטית ((CDU עשתה ויתורים משמעותיים והמדיניות הכלכלית של ברלין צפויה לעבור שינוי חד עם העברת תיק הכלכלה מידיה. מנהיג הסוציאל-דמוקרטים, מרטין שולץ, אמר השבוע כי מפלגתו הבטיחה כי מדיניות "הצנע הכפויה" שננקטה כלפי המדינות החלשות בגוש האירו וגרמה לאיבה כלפי גרמניה תיפסק. במקום זאת, יגובש תקציב השקעה לגוש.

בנוסף לכך, שולץ אמור לפנות את תפקידו כמנהיג המפלגה ולשמש שר החוץ החדש בממשלה. אנדריאה נאלס, מנהיגת הסיעה במפלגה, צפויה להחליף את שולץ בתפקידו.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מגיעה לשיחות להקמת קואליציה בברלין, 7 פברואר 2018. רויטרס
מרקל מגיעה לשיחות להרכבת הקואליציה, היום/רויטרס

שתי המפלגות נחלשו בבחירות האחרונות, שהתקיימו בספטמבר, לטובת מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD), שנכנסה לראשונה לפרלמנט והפכה למפלגה השלישית בגודלה.

זאת בעיקר בשל משבר הפליטים, שפגע קשות בפופולריות של מרקל. הסוציאל-דמוקרטים, מצדם, ספגו את התבוסה הכואבת ביותר שלהם מאז סוף מלחמת העולם השנייה והכריזו כי ינסו לשקם את עצמם באופוזיציה. ואולם, החשש מפני שיתוק המדינה והליכה לבחירות חוזרות שכנעה את הצדדים להתפשר.

חלוקת התיקים המסתמנת תשאיר בידי המפלגה השמרנית את משרד הכלכלה וההגנה, ובעלי בריתה מבוואריה יקבלו את משרד הפנים. הוא יאויש בידי מנהיג המפלגה, הורסט סיהופר, שמחזיק בעמדות נוקשות נגד ההגירה. הסוציאל-דמוקרטים יחזיקו במשרדי האוצר והעבודה, וככל הנראה גם במשרד המשפטים, המשפחה והסביבה.

אליס וידל, אחת ממנהיגות "אלטרנטיבה לגרמניה", שתהיה מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר, תקפה את ההסכם המתגבש. "לא היה יכול להיות גרוע יותר מזה עבור גרמניה", כתבה בחשבון הטוויטר שלה, כשכינתה גם את ההסכם כ"שיגעון" מאחר שהוא אינו קובע מכסות מקסימליות להגירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully