וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התביעה הצבאית: לא מתנגדים לניכוי שליש מעונשו של אזריה

14.3.2018 / 10:31

ועדה בראשות שופט צבאי דנה באפשרות להפחית ממאסרו של אזריה שהורשע בהיותו חייל בהרג מחבל פלסטיני פצוע ונושא עונש מאסר של שנה וחודשיים. סנגורו עו"ד שפטל: "נמצא בסיוט מתמשך". התובעת הצבאית טענה מנגד כי אזריה "פגע בחוסנו של צה"ל". ההחלטה - בימים הקרובים

עריכה: יאיר דניאל ויוסי אלטר

דיון בקיצור עונשו של אלאור אזריה - כל הפרטים:

- בית הדין הצבאי שבקריה דן בבקשתו של החיל שהורשע בהריגת מחבל פצוע להשתחרר לאחר ריצוי מחצית מעונשו
- התביעה הצבאית לא הביעה התנגדות לניכוי שליש ממאסרו בחודש מאי
- סנגורו עו"ד שפטל: "אין דבר יותר מתאים מחג החירות להעניק חירות לאלאור"
- התובעת אלוף-משנה זגגי פנחס: "לא הביע חרטה על מעשיו ולא נטל אחריות"
- מפגינים נשאו שלטים מחוץ לאולם המשפט: "די להתעללות באלאור"
- ההחלטה הסופית תתקבל בימים הקרובים

אלאור אזריה הגיע הבוקר (רביעי) לאולם בית הדין הצבאי בבסיס הקריה, שם נערך דיון בקיצור עונשו שעתיד לקבוע אם ישתחרר בימים קרובים, או שימשיך לרצות את מאסרו. אזריה הורשע בהיותו חייל בהריגת מחבל מנוטרל בחברון בחודש מרץ 2016. אזריה החל לשאת עונש מאסר של שנה וחצי ב-8 באוגוסט 2017, לאחר משפט ארוך ומתוקשר שכלל הגשת ערעור הן מצד פרקליטיו של אזריה והן מצד התביעה הצבאית. לאחר שהעלו שני הצדדים את טיעוניהם, נקבע כי החלטה בעניין תתקבל בימים הקרובים.

מפקדיו אמרו עליו שהתנהגותו "מופתית" בכלא 4, בו הוא נמצא מאז חודש אוגוסט האחרון, מה שצפוי לסייע לו בניקוי שליש מהמשך מאסרו הצפוי בחודשיים הקרובים. אזריה צפוי להשלים שני שליש מתקופת מאסרו בחודש מאי, והתביעה הצבאית הודיעה כי בהתחשב בהמידע שהתקבל על התנהגות חיובית של אזריה "החלטנו להותיר לשיקול דעת את שאלת ניקוי השליש מעונשו. לא סברנו שמתעוררים שאלות של מסוכנות, ויש להתחשב בכך שהוא נטול עבר פלילי, ועל המאמץ שלו להתגייס ליחידה קרבית".

עוד בנושא:
ריבלין דחה בקשת החנינה של אזריה; המשפחה: "גילינו מהתקשורת"
אלאור אזריה חוזר לבית הדין - עם סיכוי שהפעם השופטים יהיו לצדו
עורכי הדין שייצגו את אלאור אזריה: מגנים את ההסתה נגד הנשיא

אלאור אזריה ליד הוריו בוועדת החצי שלו, 14 במרץ 2018. ניב אהרונסון
אזריה והוריו בבית הדין, הבוקר/ניב אהרונסון

אזריה אמר בדיון כי "אם הייתי יודע מה שידעתי בדיבעבד הייתי פועל אחרת. במהלך השירותי צבאי שלי תרמתי רבות למען ביטחון המדינה". בני המשפחה ממשיכים לקוות שנשיא המדינה ראובן ריבלין יחליט להעניק לו חנינה מיוחדת כבר ביום העצמאות, לכבוד חגיגות ה-70 למדינה. אביו, צ'רלי, אמר הבוקר כי בני המשפחה "מקווים לטוב".

עורך דינו יורם שפטל אמר הבוקר כי "בפני הצבא עומדת האפשרות לסיים את הפרשה הכי עצובה שהיתה במדינה מאז הקמתה. ככל שסיום הפרשה יהיה טוב יותר יכאב פחות לכולם. זה צריך להיות שיקול שאמור לדבר כולם. המבקש נמצא בסיוט בלתי פוסק זה שנתיים. מדובר בחקירה שהתחילה באופן שערורייתי כאילו מדובר בחקירת רצח עם רצון לכלוא אותו לכל ימי חייו", אמר.

סנגורו הדגיש את התנהגותו הטובה של אזריה ואמר כי התנהג לאורך המאסר בצורה מופתית. "המטרה היא שאלאור יחזור כמה שיותר מהר לחיים נורמטייבים ונורמליים. שפטל חשף חוות דעת מהכלא על אלאור: "כמו שהיה חייל מצטיין בשטח הוא אסיר מצטיין. אנחנו נמצאים שבועיים לפני חג החירות, ואין דבר יותר מתאים מזה להעניק חירות לאלאור".

"אמו של המבקש נראית כמעט כמו שלד עצמות, איבדה משקל רב, עשרות קילוגמרים ועד היום ללא כדורי שינה לא מצליחה לישון. אביו של המבקש עבר אירוע מוחי, איבד יכולת ללכת, כולל תהליך שיקום אורך, אצל דודו של המבקש חלה החמרה במצב מחלת הסכרת, בנוסף ערבים לאומנים משני הקו הירוק מאיימים ושולחים איומי על חיי המבקש ומשפחתו, 12 תלונות הוגשו למשטרה", הוסיף שפטל.

מפגינים בעד שחרורו של אלאור אזריה בכניסה לקריה לפני ועדת החצי שלו, 14 במרץ 2018. אור רביד, מערכת וואלה! NEWS
"די להתעללות". מפגינים בחוץ לבסיס הקרייה, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, אור רביד

התובעת הצבאית אלוף-משנה שרון זגגי פנחס טענה בפתח דבריה כי "קיצור עונש מאסר מופעל רק במקרים חריגים, אסיר מובא לוועדה רק בחלוף שני שליש מתקופת המאסר, ברוב המכריע קיצור עונש מאסר מגיע מטעמים רפואיים". זגגי פנחס הוסיפה כי "לא מתקיימים שיקולים חריגים כאלה, בראש ובראשונה אנו מבקשים להפנות את הוועדה לנסיבות וחומרת ההרשעה. לפי קביעת בית הדין המחוזי, העבירה נבעה מתוך יסוד נפשי של כוונה ולא מתוך רשלנות, או טעות".

אלוף-משנה זגגי פנחס הוסיפה כי "המעשים של האסיר ערערו את חוסנו של צה"ל, ולכן זהו לא מקרה מיוחד שבו הוועדה צריכה להפעיל את כוחה ולהמליץ על שחרור מוקדם, לאורך כל תקופת המאסר האסיר לא הביע חרטה על מעשיו ולא נטל אחריות, אפילו שמענו התכחשות לאשמה בבית הדין".

"אזריה אכן זכה להקלות מצד ראש המטה כלכלי, ולכן בעניינו, אין עוד מקום לשימוש בהקלה חריגה", אמרה זגגי פנחס. ההחלטה על הקלה בעונש נבעה מחסד ורחמים. כל הקלה מכרסמת מהמסר העקרוני והחשוב של פסקי הדין", הוסיפה.

אלאור אזריה מובא לוועדת החצי שלו, קריה, תל אביב 14 במרץ 2018. ניב אהרונסון
אזריה מגיע לדיון בבית הדין הצבאי בקריה, הבוקר/ניב אהרונסון

עו"ד שפטל אמר לאחר הדיון כי ,"שמענו היום בבית הדין, את אחד הטיעונים המגוכחים שנשמעו אי פעם. השורה התחתונה, אם ישוחרר ב-10 במאי הכל יהיה בסדר והצבא והסדר הצבאי יישמרו, אבל אם ישוחרר בערב ליל הסדר , המשמעת וחוסן הצבאי יפגעו. אוי לנו ששנתיים אחרי פרוץ הפרשה הזאת שהתביעה ממשיכה לפעול להארכת עונש מאסרו.
זאת חרפה, אני מקווה שהוועדה תשים קץ לחרפה הזאת, ותורה לשחרר את אזריה כדי שיחוגג את חג הפסח בקרב בני משפחתו".

מפגינים שהגיעו הבוקר לבסיס הקריה בתל אביב נשאו שלטים שעליהם נכתב: "די להתעללות, שחררו את אלאור". אזריה, המיוצג על ידי עו"ד יורם שפטל, הגיע לדיון בפני ועדה צבאית שבראשה עומד שופט צבאי-משפטי, וששני חבריה הנוספים הם אדם בעל ניסיון בתחום הטיפול באסיר, שממונה על ידי שר הביטחון, וקצין בדרגת סגן אלוף ומעלה, שממונה על ידי הרמטכ"ל. את הדיון מטעם צה"ל, מנהלת התובעת הצבאית,

אלאור אזריה ליד הוריו בוועדת החצי שלו, קריה, תל אביב, 14 במרץ 2018. ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
אזריה ואמו בבית הדין, היום/ניב אהרונסון, ניב אהרונסון

בחודש נובמבר בשנה שעברה החליט הנשיא שלא להעניק לאזריה חנינה. ריבלין נימק את החלטתו בכך שבתי הדין הצבאיים נתנו ביטוי בגזר הדין לנימוקים שהעלה אזריה בעת בקשת החנינה. לכך נוספה גם החלטת הרמטכ"ל גדי איזנקוט, שהחליט להקל בעונשו של אזריה ולהפחית ארבעה חודשים מעונש המאסר בפועל שהוטל עליו "משיקולי חסד ורחמים תוך התחשבות בשירותך הצבאי כחייל בזירה המבצעית".

לאחר החלטת הנשיא, ראש הממשלה בנימין נתניהו חתם על פניה לריבלין הקוראת לשקול מחדש חנינה. נתניהו חתם על הפניה שיזם חבר הכנסת לשעבר שרון גל, המלווה את משפחתו של אזריה, יחד עם 51 חברי כנסת נוספים מהקואליציה והשרים משה כחלון, אביגדור ליברמן,נפתלי בנט ואריה דרעי. "העובדה שהרמטכ"ל החליט להמתיק את עונשו דווקא מצדיקה הקלה נוספת מצדך ולא להיפך", נכתב בעצומה, "בשל כל אלה, ובעיקר על מנת לחזק את האחדות בעם ולאפשר למשפחת אזריה לנסות להשתקם, אנו קוראים לך לשקול שוב את החלטתך ובכל זאת לחון את אלאור".

(עדכון ראשון: 9:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully