וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין דחה בקשת החנינה של אזריה; המשפחה: "גילינו מהתקשורת"

בנוסח ההחלטה שהועבר לידי אזריה ציין ריבלין כי בתי הדין הצבאיים נתנו ביטוי בגזר הדין לשיקולים שהעלה אזריה במסגרת הבקשה לחון אותו. ליברמן: "מביע צער על החלטת הנשיא". שרת התרבות רגב: "גם ריבלין בחר להפקיר את אלאור"

צילום: מאצ'י הוף, יותם רונן, עריכת וידאו: ניר חן

בווידאו: כניסת אלאור אזריה לכלא, אוגוסט 2017

נשיא המדינה ראובן ריבלין החליט היום (ראשון) לדחות את בקשת החנינה שהגיש אלאור אזריה, שהורשע בהריגת מחבל מנוטרל בזירת פיגוע בחברון בחודש מרץ 2016. בנוסח החלטתו של ריבלין שהופנתה כתשובה לבקשת אזריה, נכתב כי "נשיא המדינה נתן דעתו לעבירות שבוצעו על ידך ולנסיבותיהן, לכל הדברים שנכתבו בבקשתך, לכל החומר וכן לחוות הדעת שהובאו בפניו והחליט לדחות את הבקשה".

בהודעה שהועבר לידי אזריה נימק ריבלין את החלטו בכך שבתי הדין הצבאיים נתנו ביטוי בגזר הדין לנימוקים שהעלה אזריה בעת בקשת החנינה. לכך נוספה גם החלטת הרמטכ"ל גדי איזנקוט, שהחליט לפני כחודשיים להקל בעונשו של החייל ולהפחית ארבעה חודשים מעונש המאסר בפועל שהוטל עליו "משיקולי חסד ורחמים תוך התחשבות בשירותך הצבאי כחייל בזירה המבצעית".

לקריאה נוספת:
ליברמן ביקש מריבלין להעניק חנינה לאזריה: "שילם מחיר כבד"
אזריה הגיש בקשת חנינה לריבלין: "מבקש חמלה, לא זכיתי למשפט צדק"
הרמטכ"ל איזנקוט הכריע: עונשו של אלאור אזריה יקוצר בארבעה חודשים

טקס הענקת תעודות הצטיינות למצטייני שב"כ. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
דחה את בקשת החנינה. נשיא המדינה ראובן ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

"מתוך כך סבור הנשיא כי במכלול השיקולים הקלה נוספת בעונש תפגע בחוסנם של צה"ל ושל מדינת ישראל", נטען. "ערכי צה"ל ובתוכם טוהר הנשק הם יסוד מוסד בעוצמתו של צה"ל ותמיד עמדו לנו במאבק הצודק על זכותנו לבית לאומי ובטוח ובבנייתה של חברה איתנה".

עוד צוין כי "בהחלטת הנשיא הובאה בחשבון העובדה כי אתה צפוי לעמוד בפני הועדה לעיון בעונש שתשקול את שחרורך בעוד כשלושה חודשים".

משפחה אזריה מסרה כי היא קיבלה את הבשורה "בצער ובאכזבה". "הנשיא יכול היה לשים קץ למסע ייסורים נוראי שעוברת המשפחה, לשים סוף לוויכוח שקורע את העם ולסיים את מאסרו המיותר של אלאור שלנו", נמסר. "היה מקום למידה רבה יותר של חמלה כאשר מדובר בלוחם מצטיין שפעל מול מחבל שבא לרצוח לוחמים ואזרחים בחברון. המשפחה זועמת על שאביו של אלאור, צ'רלי, שמע על החלטת הנשיא באמצעות כלי התקשורת כשהוא ממתין בבית חולים לעוד בדיקת MRI -בעקבות הידרדרות במצבו הרפואי. בשל האירוע ותוצאותיו צ'רלי לקה באירוע מוחי לפני כמה חודשים ובאחרונה חלה שוב הרעה במצבו.

"מצער שבבית הנשיא העדיפו להוציא הודעה לתקשורת עוד לפני שטרחו לפחות לעדכן את ההורים. המשפחה תמשיך לפעול על מנת להביא לשחרורו של אלאור מהכלא בנחישות ומאוכזבת מאוד מחוסר הרגישות של הנשיא".

מחוץ לכלא 4 בצריפין לקראת כניסתו של אלאור אזריה 9.8.17. ראובן קסטרו
אלאור אזריה/ראובן קסטרו

מאז הגיש את בקשת החנינה, רבים במערכת הפוליטית קראו לנשיא ריבלין לקבלה, בהם גם שר החינוך נפתלי בנט וכן שר הביטחון אביגדור ליברמן. "אני מוקיר ומעריך את נשיא המדינה, אך מביע צער על החלטתו לדחות את בקשת החנינה של החייל אלאור אזריה", אמר היום ליברמן בעקבות ההחלטה. "לנשיא ריבלין הייתה הזדמנות לשים קץ לפרשה זו אשר טלטלה את החברה הישראלית. מעבר למחיר האישי ששילמו החייל ומשפחתו, סברתי ועודני סבור כי במקרה ייחודי זה היה מקום לשקול גם את האינטרס הציבורי, את הצורך באיחוי הקרעים בחברה ואת השפעת האירוע והמשפט על חיילי צה"ל ועל הנוער העומד בפני גיוס. גם בשעה זו, אל לנו לשכוח שמדובר בחייל מצטיין ובמחבל שבא להרוג".

שרת התרבות והספורט מירי רגב בחרה בטון תקיף יותר ומתחה ביקורת חריפה נגד ריבלין. "הייתה לו הזדמנות לממש את התכלית הראויה ביותר של מוסד החנינה, ומצער מאוד שהוא נכנע ללחצים פסולים ובחר גם הוא להפקיר את אלאור", אמרה.

רגבה הוסיפה: "מוסד החנינה נועד בדיוק למקרים כאלה - להשלים את הפער בין הדין הרשמי לבין תחושת הצדק ורחשי הלב של הציבור הרחב. לנשיא היתה הזדמנות להעביר מסר לחיילים שגם אם הם טועים, הם ישפטו במישור המשמעתי אבל הם לא יופקרו. אלאור לא צריך לשבת אפילו יום נוסף אחד בכלא. כל הסאגה הזו אמורה היתה להתנהל בהליך משמעתי בצבא ולא במישור הפלילי. חבל מאוד שהנשיא לא סיים את הסאגה הזו היום".

שר הביטחון אביגדור ליברמן בראיון לוואלה! NEWS,  הראשון באוקטובר 2017. ראובן קסטרו
המליץ לנשיא לקבל את בקשת החנינה. שר הביטחון אביגדור ליברמן/ראובן קסטרו

גם שר התקשורת איוב קרא אמר כי הוא מצר על החלטתו של ריבלין. "משפחת אזריה סבלה מספיק ושילמה בבריאותה די והותר", צייץ בחשבון הטוויטר שלו. "זוהי שעת הרחמים - הגיע הזמן לסיים את הפרשה ולהחזיר את אלאור לחיק משפחתו האוהבת, ויפה שעה אחת קודם".

דברים ברוח דומה אמר גם יו"ר הקואליציה דוד ביטן, שטען כי "העובדה שהרמטכ"ל הפחית ארבעה חודשים מעונשו של אלאור אינה שיקול, היות שהוא לא צריך לשבת בכלא ולו יום אחד. הייתי מצפה מהנשיא לגלות את מידת הרחמים הראויה כלפי אזריה. מעניין שכלפי חברו אהוד אולמרט נהג אחרת". ח"כ אורן חזן (הליכוד) הגיב אף הוא ואמר: "ריבלין, איבדת את הלגיטימיות להמשיך לכהן כנשיא המדינה".

מנגד, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג הביע תמיכה בריבלין ואף הגיב לדבריה של שרת התרבות רגב. "הממלכתיות נקברה ונותרה רק הבושה", אמר. "השתלחותה של השרה רגב, שרה שלא עוסקת לא בספורט ובטוח לא בתרבות, קברה היום באופן סופי את הממלכתיות הליכודית של בגין וז'בוטינסקי והציגה לעם ישראל את הסיבה לכך שזו חייבת להיות כהונתו האחרונה של הליכוד תחת נתניהו בשלטון".

"אני מחזק את ידיו של נשיא המדינה, אל מול מבול הרעל הצפוי בעקבות החלטתו שלא לחון את אלאור אזריה", אמר ח"כ עפר שלח (יש עתיד). "פעם נוספת הנשיא החליט להיות איש במקום שיש מעט אנשים. הוא יכול היה להרוויח פופולריות, אבל העדיף לחזק את יסודות כוחם של צה"ל והחברה הישראלית".

תגובת עו"ד שפטל:

איש התקשורת שרון גל, שליווה את משפחת אזריה במהלך משפטו, מסר: "ככל שזה תלוי בי, המשפחה לא תגיב על החלטת נשיא המדינה". פרקליטו של אזריה, עו"ד יורם שפטל התייחס לנימוקו של הנשיא הנוגע לחוסנו של צה"ל והמדינה שהניעו אותו בשיקוליו וטען כי הוא "מנותק מהמציאות". "הקלה נוספת בעונש הייתה משמחת כ-90% מהציבור", טען שפטל. "לעומת זאת, החלטתו שלו היא זו שתרתיע אלפי בני נוער מלהתגייס לקרבי. יש ירידה של 7% בגיוס לחילות קרביים. ההחלטה שלו היא זו שפוגעת בחוסן צה"ל ומדינת ישראל".

טקס פרסי אמ"י מירי רגב עודד קוטלר. מגד גוזני
מתחה ביקורת נגד הנשיא. שרת התרבות מירי רגב/מגד גוזני

אזריה, הנושא מאסר של 14 חודשי מאסר, כתב לפני כחוש לנשיא במסגרת בקשת החנינה שלו כי "לא זכיתי למשפט צדק, זאת תחושתי ושום דבר לא ישנה זאת, אני מבקש מהנשיא את מידת הצדק והרחמים". אזריה הוסיף במכתבו כי "אני שומע את התגובות בקשר להחלטתי שלא להביע חרטה על הירי במחבל. זה לא מדויק: אילו הייתי יודע בוודאות באותן שניות מתוחות בזירה, שהמחבל לא ממולכד, לא הייתי יורה. לכן, בדיעבד הירי במחבל היה טעות מבצעית".

אזריה הוסיף למכתב הבקשה המלצות ממפקדיו בעבר וכתב כי "קיבלתי את הדין, אני יושב בכלא, רחוק מהמשפחה ומבודד מהעולם. האמן לי, אני יושב וחושב הרבה על הנסיבות: חייל ישראלי שחירותו נשללה ממנו כי פעל נגד בני עוולה אשר באו לשפוך דם יהודי. אני מבקש לשוב אל חיק משפחתי ולסייע באיחוי השברים, כבר לא נהייה לעולם אותה משפחת אזריה מרמלה".

בסיום מכתבו לנשיא ביקש אזריה לצאת לחופשי כדי שיתאפשר לו "להיות אזרח נאמן ויעיל לטובת העם והארץ. אני תלה תקווה רבה בשיקול דעתך בחכמתך ובחמלה ובאהבה שטבועים בך כלפי חיילי צה"ל".

(עדכון ראשון: 16:55)

"בחרנו נשיא מ'הליכוד' וקיבלנו נשיא מהשמאל": האזינו לח"כ ביטן ורוזין ב-103FM

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully