וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציגי ישראל ומדינות ערב סביב אותו שולחן: ועידה עולמית על עזה

13.3.2018 / 23:28

הדיון שנערך בבית הלבן עוסק במצב ההומניטרי השתתפו נציגי מדינות רבות - ממצרים ואיחוד האמירויות ועד צרפת. הפלסטינים הוזמנו, אך סירבו להגיע. שליחו של טראמפ, ג'ייסון גרינבלט: "חמאס בונה מנהרות טרור מכספי הקהילה הבינלאומית והפלסטינים"

צילום: שי מכלוף, רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

נציגים מ-23 מדינות וגופים בינלאומיים, בהם ישראל, בחריין, קטאר ואיחוד האמירויות, התכנסו הערב (שלישי) בבית הלבן בפגישה שהוגדרה כ"סיעור מוחות". זאת, במטרה לנסות ולנקוט בצעדים קונקרטיים לשיפור המצב ההומניטרי ברצועת עזה. בוועידה משתתפים גם נציגים מירדן, מצרים, עומאן, גרמניה, צרפת, האו"ם והאיחוד האירופי. הנציג הישראלי בדיון הוא מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי. בפגישה נכח בנוסף גם יועצו הבכיר וחתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר.

השליח המיוחד מטעמו של טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, פתח את הישיבה בגינוי המתקפה על השיירה של ראש הממשלה הפלסטיני, ראזי חמדאללה. "המתקפה הזו ממחישה שוב כי חמאס לא כשיר לחלוטין לשלוט בעזה. אבל אנחנו לא נירתע, וגם הרשות הפלסטינית לא צריכה להירתע", אמר.

גרינבלט התייחס גם לכך שאף נציג פלסטיני לא נכח בדיון. לדבריו, "אנחנו מצרים על כך שנציג הרשות לא נמצא איתנו כאן היום. הישיבה הזו היא לא על פוליטיקה - היא על הבריאות, הביטחון והאושר של תושבי עזה ושל כל הפלסטינים הישראלים והמצרים".

עוד בוואלה! NEWS:
כשהמשבר בעזה והמתח בין חמאס לפתח התפוצצו לחמדאללה בפרצוף
"חשוב לביטחון ישראל": הבית הלבן ידון במצב ההומניטרי בעזה
טילרסון נפרד בלי להזכיר את טראמפ: "חוזר לחיי כאזרח פרטי"

השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט עם האלוף יואב מרדכי במעבר גלבוע. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
גרינבלט ואלוף מרדכי שהשתתפו בוועידה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

"ב-13 החודשים מאז שהנשיא נכנס לתפקידו, נכחתי בעשרות מפגשים וועידות שהתמקדו בשיפור האתגרים ההומניטריים בעזה", המשיך גרינבלט. "שמעתי שוב ושוב על פרויקטים ויוזמות. ולמרות כל המאמצים והרעיונות הטובים, הסבל האנושי גדל בעזה בשנה החולפת".

גרינבלט התייחס בדבריו לעוני, לבעיות באספקת החשמל, לבעיות הבריאות, האבטלה והמחסור במים נקיים ברצועה. בנוסף הוא קרא לכל המשתתפים לפעול להשבת האזרחים הישראלים וכן גופותיהם של חללי צה"ל המוחזקים ברצועה, אורון שאול והדר גולדין.

"אני רוצה להיות ברור", הוא אמר. "המטרה כאן היא לא לאפשר לחמאס לשחרר רסן וליצור מצב דומה למה שקורה כיום בלבנון. מצב כזה יהיה רע לישראל, למצרים ולרשות הפלסטינית. אנחנו צריכים לוודא שהפרויקטים הללו יהיו מתואמים כראוי כדי למנוע מצב שכזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
רצועת עזה, ינואר 2018. רויטרס
"לא נפתור היום את המצב ברצועה". עוני בעזה/רויטרס

גרינבלט, שביקר בישראל ובגבול עם עזה, סיפר כי מנהרות הטרור שנחפרו משטח הרצועה "נבנו תוך שימוש בכספים השייכים לקהילה הבינלאומית, לרשות הפלסטינים לאנשי עזה. זה חיוני שנסייר באזורים אלה ואני מציע שנבקר יחד בגבול בין ישראל ורצועת עזה".

הוא הוסיף כי "אין תירוץ לחוסר מעש. חוסר מעש רק מוביל ליותר סבל עבור הפלסטינים בעזה, יוצר עוד אתגרי ביטחון לישראל ולמצרים ומרחיק עוד יותר את הסיכוי לשלום בין ישראל והפלסטינים. פתרון המצב ברצועת עזה הוא חלק חיוני בהשגת שלום".

גרינבלט פנה למשתתפים בדיון וביקש: "אני מבקש שנסכים להשאיר את הפוליטיקה מחוץ לדלת. בואו נתמקד בהצעות פרקטיות וריאליסטיות. המטרה היא לצאת מן הפגישה עם סדרי עדיפויות מידיים. אולי לא נפתור היום את המצב ברצועת עזה, אבל נוכל לעשות צעד משמעותי קדימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully