וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הושג פתרון למשבר; נתניהו: "שותפיי לקואליציה גילו אחריות"

ראש הממשלה הודה לראשי סיעות הקואליציה על שיתוף הפעולה שהביא להסכמה על מתווה לפתרון המשבר, שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS. "נמשיך להוביל בנחישות ובהצלחה את מדינת ישראל". חוק הגיוס אושר ברוב של 59 ח"כים, סיעת ישראל ביתנו הצביעה נגדו

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: תום זואילי

מתווה חוק הגיוס - עיקרי ההסכם

- סיעות הקואליציה הכריעו: חופש הצבעה על חוק הגיוס
- ישראל ביתנו תוכל להצביע נגד החוק מבלי להביא לפיטורי השרה לנדבר
- התקציב יאושר עוד השבוע
- חוק הגיוס יוצמד להצעת החוק הממשלתית שתגובש במשרד הביטחון

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה הערב (שלישי) לראשי סיעות הקואליציה על ההגעה למתווה פתרון משבר הגיוס ועל מניעת הקדמת הבחירות. "גיליתם אחריות כדי להמשיך להוביל בנחישות ובהצלחה את מדינת ישראל", אמר נתניהו. בנאום במליאת הכנסת פנה ראש הממשלה גם לאופוזיציה ואמר: "זה היה מפחיד, נכון? אני יודעת שחסכתי לכם מפח נפש גדול, כי אם היו בחירות הייתי חוזר לעמוד כאן".

שעה קלה לאחר דברי נתניהו אושר במליאה חוק הגיוס בקריאה טרומית. 59 חברי כנסת תמכו בחוק ו-38 התנגדו לו, בהם גם חברי סיעת ישראל ביתנו.

"אמרתי אתמול שאעשה מאמץ עליון אחרון למנוע בחירות, ושאמשיך לקיים את הממשלה הטובה בראשותי, ממשלה שמביאה הישגים אדירים למדינת ישראל. הבטחתי - וקיימתי", הוסיף נתניהו.

בתוך כך, החל תהליך הדחתו של ח"כ יואב קיש (הליכוד) מתפקידו כיו"ר ועדת הפנים, לאחר שלא השתתף בהצבעה על החוק. מוקדם יותר איים קיש להצביע נגד החוק, ובלשכת נתניהו הפעילו עליו לחצים כבדים כדי שיהפוך את החלטתו ויתמוך בו. חברי הכנסת הערביים נמנעו בהצבעה על חוק הגיוס, בתמורה להבטחה מצד המפלגות החרדיות לא לתמוך בחוק המואזין בכל שלב בכנסת הנוכחית.

מוקדם יותר הערב הגיעו סיעות הקואליציה להסכמה על מתווה לפתרון המשבר. לפי המתווה, שפרטיו פורסמו לראשונה בוואלה! NEWS, לחברי הקואליציה יוענק חופש הצבעה על החוק, כל מפלגה בהתאם להחלטת העומד בראשה. כך, תוכל ישראל ביתנו להצביע נגד החוק מבלי להביא לפיטוריה של השרה סופה לנדבר. עוד הוסכם כי חוק התקציב יועבר השבוע, וכי חוק הגיוס יתואם עם משרד הביטחון. בכך הביאו ראשי הסיעות לביטול הקדמת הבחירות ולמניעת פיזור הכנסת.

עוד בנושא:
על רקע האפשרות לבחירות: הצעת חוק הלאום אושרה בוועדה המיוחדת
מחפשים סימנים בסקרים: נתניהו הוא באמת האחרון שמפחד מבחירות
סקרים בצל המשבר: נתניהו מתחזק, אורלי לוי-אבקסיס עוברת את ליברמן

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך נאומו במליאת הכנסת 12 במרץ 2018. הלל מאיר/TPS, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו במליאת הכנסת, אמש/מערכת וואלה! NEWS, הלל מאיר/TPS

שרת המשפטים איילת שקד, שפעלה מאחורי הקלעים בניסיון לפתור את המשבר הפוליטי, אמרה במליאה לפני אישור החוק: "המתווה די ברור, אין חדשות מרעישות, אבל ככל שעוסקים בנושא הזה ומדברים עליו זה מזיק לתהליך". לדבריה, "יש תהליך שהחל בעשר השנים האחרונות שמראה שהחרדים מתגייסים יותר לצה"ל".

"אף אחד לא חושב שגיוס בכפייה יוביל לגיוס המוני", אמרה השרה שקד. "הצבא לא רוצה אלפי חרדים שיתגייסו עכשיו, ולכן צריך לעשות את התהליך הזה בהרבה שכל, מחשבה, הבנה וכבוד הדדי של חרדים, דתיים וחילונים".

שר הביטחון, אביגדור ליברמן חגג גם הוא את ההסכם, ואמר: "מילה זו מילה. המתווה שעליו עמדנו לכל אורך הדרך התקבל במלואו". שר החינוך נפתלי בנט בירך על פתרון המשבר בחשבון הטוויטר שלו. "השכל הישר ניצח, האינטרס הלאומי גבר", כתב. "אני מברך את חבריי בקואליציה שהיו שותפים לפתרון משבר זה. נמשיך לשרת את ישראל, הרבה עבודה לפנינו".

ליברמן: "אם נתניהו לא ירצה בחירות, הוא לא יפטר את סופה לנדבר - ללכת לבחירות זה לא דבר נכון לישראל ולא דבר נכון לישראל ביתנו". ניב אהרונסון
"מילה זו מילה". ליברמן/ניב אהרונסון
מתווה הממשלה. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
המתווה שהושג הערב/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

השר אריה דרעי ברך על אישור חוק הגיוס ופתרון המשבר, ואמר כי "אני שמח שהתיקון שהבאנו לחוק תורתו אומנותו אושר ברוב גדול. כפי שאמרתי מתחילת הדרך, מדובר בהמשך ההסדר הקיים בו אנו מאפשרים לבני הישיבות לשקוד על תלמודם. צר לי שגורמים מסוימים ניסו לעשות על גביו הון פוליטי ולחולל משבר מיותר. אני מברך את שותפיי לקואליציה שגילו אחריות ברגע האמת כדי לאפשר לממשלה החברתית הטובה הזו להמשיך ולפעול למען כלל הציבור".

הערב דחתה מליאת הכנסת שבע הצעות חוק לפיזור הכנסת, שהוגשו על ידי חברי הכנסת אילן גילאון, מיקי רוזנטל, יאיר לפיד, אחמד טיבי, איימן עודה, יצחק הרצוג ועמיר פרץ. ההצעות ביקשו לפזר את הכנסת ה-20 ולקיים בחירות לכנסת ה-21 בתוך 90 ימים מיום פרסום החוק. 47 חברי כנסת תמכו בהצעות, ו-65 התנגדו להן.

מתווה הממשלה. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
המתווה שהושג הערב/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי אמר כי "אזרחי המדינה הם המפסידים מביטול הקדמת הבחירות. היום קיבלנו עוד המחשב לתרבות השחיתות השלטונית, לאובדן העשתונות הערכי ולעמוד השדרה המוסרי הלא קיים של מפלגות הקואליציה, שהסכימו שוב לשמש כבלון החמצן של ראש ממשלה שעסוק בעצמו".

"היום גילינו מי באמת מפחד מבחירות", הוסיף גבאי. "אבל אל תתבלבלו, ימיה של הממשלה הרעה הזו קצרים מאוד. ה'משבר' הבא שנועד לכסות את משבר החקירות הוא רק עניין של זמן".

חוק הגיוס שצפוי להיות מאושר הערב בקריאה טרומית קובע כי הממשלה תקבע יעד מתגייסים חרדים לצה"ל ולשירות לאומי. בנוסף, תחול עלייה הדרגתית של יעד המתגייסים מדי שנה, ושר הביטחון יחויב לדחות את שירותם הצבאי של תלמידי ישיבה לבקשתם, למעט במקרים חריגים.

(עדכון ראשון: 20:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully