וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם לחנק וקשה לזיהוי: גז העצבים הסודי הסובייטי שהכה בבריטניה

13.3.2018 / 13:10

החומר הנדיר והקטלני שפגע במרגל הרוסי לשעבר ובבתו, המכונה "נוביצ'וק" יוצר בשנות ה-70 וה-80 על ידי ברית המועצות. מוסקבה הייתה אמורה להשמיד את כל מאגרי הנשק הכימי שלה, אך הסתירה את התכנית החשאית. לונדון דורשת תשובות, ועשויה לפרוש מהמונדיאל בתגובה

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי אמרה כי ישנה "סבירות גבוהה" לכך שרוסיה אחראית להרעלת הסוכן הכפול סרגיי סקריפל ובתו באמצעות גז עצבים. היא הציבה אולטימטום למוסקבה לספק תשובות עד סוף היום (שלישי), אחרת תציג שורת צעדים כתגובה לתקרית בעיר סולסברי, שבה נפגעו עוד כ-20 אנשים נוספים.

בשלב זה, לא נראה שרוסיה מתכוונת לשתף פעולה ושר החוץ סרגיי לברוב דרש גישה לדגימות כדי לספק תשובה. כלי התקשורת ברוסיה טוענים כי בריטניה היא זו שהרעילה את סקריפל במטרה לחבל במונדיאל שיתקיים בקיץ ברוסיה. בעקבות ההאשמות, זימנה מוסקבה את השגריר הבריטי לורי בריסטוו, לשיחת הבהרה.

לקריאה נוספת על הפרשה
מיי: סבירות גבוהה שרוסיה אחראית להרעלת המרגל ובתו
מאות התבקשו להיזהר: שרידי גז עצבים במסעדה שבה אכל המרגל הרוסי

חיילים עם מסיכות הגנה מפנים כלי רכב ממגרש חניה בעיר סולסברי, בריטניה, בעקבות הרעלת המרגל הרוסי סרגיי סקריפל, 11 במרץ 2018. רויטרס
חיילים עם מסיכות הגנה מסלקים כלי רכב חשוד מסולסברי/רויטרס

בנאומה בפרלמנט אתמול, חשפה מיי כי גז העצבים הנדיר היה חלק מתכנית "נוביצ'וק", שפיתחה ברית המועצות בשנות ה-70 וה-80. לדבריה, רוסיה עדיין מחזיקה ביכולת לייצר את משפחת גזי העצבים הנדירה והקטלנית הזו, אך מוסקבה מעולם לא הצהירה על כך בפני הארגון למניעת הפצת נשק כימי (OPCW).

נוביצ'וק הוא סדרה של גזי עצבים קטלניים, בעלי תרכובות כימיות שונות מאלו של גזי העצבים המוכרים יותר סארין ו-VX. לפי ההערכות, גזי הנוביצ'וק חזקים יותר פי חמישה עד עשרה יותר מגזי העצבים האחרים, אולם עד התקרית בסולסברי, לא נעשה בהם שימוש.

לפי איימי סמית'סון, מומחית אמריקנית לכלי נשק כימיים, קל יותר להסתיר את תכליתו הצבאית של הנוביצ'וק דרך ייצורו בתעשיית הכימיקלים הלגיטימית בזכות תרכובתו הייחודית, ולכן קשה יותר לזהות אותו גם אם הוא מועבר בנמלי תעופה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל ובתו יולה.
נפגעו במכוון. סקריפל ובתו

בעקבות פרסומים בשנות ה-90 על הפיתוח של נוביצ'וק ועל ניסויים שנעשו בו, ארצות הברית חשדה כי ברית המועצות החזיקה בתכנית סודית ולא חשפה אותו גם אחרי שהצטרפה ל-OPCW. רוסיה וארצות הברית החזיקו בעבר מאגרים עצומים של נשק כימי, אך הן התחייבו להשמידן בהתאם לאמנה שעליהן הן חתומות.

פרופסור גרי סטיבנס, מומחה לרוקחות מאוניברסיטת רדינג בבריטניה, אמר כי גז העצבים גורם "להאטה בקצב הלב ולחסימת דרכי הנשימה, מה שמוביל למוות מחניקה". לדבריו, אחת הסיבות שבגללן מפותחים אותם גזי עצבים היא מאחר שמרכיביהם לבדם אינם נחשבים אסורים.

ראש ממשלת בריטניה: "סרגיי סקריפל ובתו הורעלו על ידי גז עצבים רוסי". רויטרס
שוקלת שורת צעדי תגובה. מיי בפרלמנט, אתמול/רויטרס

לפי חלק מההערכות, לונדון עשויה לפרוש ממשחקי המונדיאל בתגובה להרעלה שהותירה את סקריפל ובתו מאושפזים במצב אנוש תחת תרדמת. ממשלתה של מיי מנסה לרתום מדינות נוספות במערב, והן עשויות להטיל סנקציות נוספות על רוסיה. עיצומים רבים הוטלו על הקרמלין בשנים האחרונות, מאז סיפוח חצי האי קרים ב-2014 והתמיכה בבדלנים במזרח אוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully