וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניר חפץ לא לבד; בית המשפט: המשטרה השפילה את בני סלע במעצרו

13.3.2018 / 13:09

פסק דין שניתן לאחרונה תוקף את התנהלות המשטרה ואת תנאי מעצרו של האנס בני סלע, לאחר שנמלט לפני חמש שנים. בית המשפט קבע כי השוטרים צילמו את סלע והפיצו לתקשורת: "אין הצדקה לכך שהמשטרה תתן יד לפרסום צילומים פוגעניים מתוך תחנת המשטרה"

5 שנים אחרי: בני סלע הורשע בבריחה מהכלא. קובי אליהו
הגיש תביעה על תנאי מעצרו. סלע, לפני חמש שנים/קובי אליהו

העבריין המורשע בני סלע הגיש בשנת 2013 תביעה נגד משטרת ישראל ופסק דין בעניינו ניתן לאחרונה בבית משפט השלום בירושלים. בכתב התביעה דרש סלע פיצויים בסך מיליון וחצי שקל בטענה ליחס בלתי הולם שניתן לו בעת מעצרו בתחנת נהריה. חלק מטענותיו התקבלו ובית המשפט מתח ביקורת על התנהלות המשטרה באירוע המעצר אך נתן דעתו על המשאבים שהושקעו מטעמה במעצרו של סלע והלחץ הציבורי שהופנה כלפיה באותה עת.

חקירת תיק 4000 יצרה דיון בנוגע לתנאי המעצר בישראל. טענות רבות נשמעו בשבועות האחרונים על אופיו של הליך המעצר, חשיפה של עצורים לעיני מצלמות התקשורת, על דיונים מהירים ועל היחסים הקרובים שבין שופטי המעצרים לתובעים. פסק דין שניתן לאחרונה בעניינו של האנס בני סלע מלמד כיצד הופך דיון בעל עניין ציבורי לאירוע של הפרת זכויות חשוב בעבירות חמורות.

עוד בוואלה! NEWS:
תקף שוטרים עם מסור בסמוך לבית החולים נמלט ותקף דיירים קשישים
בגלל כשלים בחקירה: האישום המופרך על איום ברצח רינה מצליח בוטל
בכיר בעיריית ירושלים נעצר בחשד לשוחד ולקבלת טובות הנאה

בני סלע בתחנת המשטרה בנהריה.. מקס ילינסון, מעריב
למרות שלא נדרש לזהותו, השוטרים השתמשו בכוח כדי לחשוף את פניו. מעצרו של סלע בנהריה/מעריב, מקס ילינסון

בשנת 2000 נגזרו 35 שנות מאסר על עבריין המין בני סלע שהורשע בשורה ארוכה של מעשי אונס, מעשי סדום ומעשים מגונים בנשים, נערות וילדות. עד ללכידתו הטיל סלע אימה על נשים באזור תל אביב ועד היום הוא נחשב לאחד מעברייני המין המסוכנים בתולדות המדינה.

שש שנים לאחר משפטו, הובא סלע לדיון בעניינו בבית משפט השלום בתל אביב במהלכו ניצל את חוסר הערנות של שומריו ונמלט. רק כשבועיים לאחר מכן הוא נלכד באזור הצפון והובא לתחנת המשטרה בנהריה. התחנה הפכה ל"מרכז מבקרים" אליו הגיעו אושיות רבות וביניהם השר לביטחון פנים דאז אבי דיכטר, המפכ"ל לשעבר משה קראדי, עיתונאים ואזרחים סקרנים.

השוטרים שהיו במקום צילמו את סלע בעצמם ואפשרו גם לאחרים לצלם אותו. אחד השוטרים שצילם את סלע התנצל לאחר מכן על התנהגותו ולאירוע כולו מונה קצין מטעם המשטרה שיבדוק את המקרה החריג. עקב כך, הורשעו ארבעה שוטרים בדין משמעתי בשל היחס שהפגינו כלפי סלע.

צילמו בכוח והעבירו את התמונות לחברים ובני משפחה

התנהלותם של השוטרים עוררה כבר אז ביקורת ציבורית נוקבת. דיכטר התייחס לאירוע זמן קצר אחרי המקרה בדיון מיוחד שנערך בכנסת, כתגובה למחאתו של ח"כ משה גפני מיהדות התורה בעניין מסיבת העיתונאים שערכו ביום בו נעצר סלע נציגי מערכת אכיפת החוק והשר דיכטר. "אני מודה שלא רוויתי נחת, בלשון המעטה, מההתנהגות של כמה שוטרים כלפי האסיר ומהאופן שבו תועדה ההתנהגות הזאת", אמר אז דיכטר לחברי הכנסת. בהמשך סלע הורשע בעבירה של בריחה ממשמורת חוקית.

בשנת 2013 הגיש סלע תביעה לבית משפט השלום בירושלים נגד המשטרה על היחס שקיבל במהלך מעצרו בתחנת נהריה. התביעה כללה שורה של טענות לפיהן נגד סלע הופעלה אלימות קשה בעת ביצוע המעצר, טענה שנדחתה על ידי בית המשפט, בין היתר, בשל חוסר מהימנותו של סלע.

אולם, שתי טענות אחרות התקבלו לפיהן צילומו של סלע בתחנת המשטרה נעשה תוך שימוש בכוח וכי השוטרים שהיו במקום צילמו אותו שלא לצורך, אפשרו לעיתונאים להיכנס לחדר החקירה ולצלמו ואף העבירו תמונות מתוך התחנה לחברים ובני משפחה שהתגלגלו משם גם לאמצעי התקשורת.

השופט דוד גדעוני סקר את עדויות השוטרים שנחקרו בפני הקצין הבודק בעקבות האירוע והעלה מהן תמונה קשה. בפסק הדין שניתן לאחרונה קבע השופט כי "גם לאחר שלא היה צורך בזיהויו של סלע הפעילו השוטרים כוח על מנת לחשוף את פניו, בניגוד לרצונו, וזאת לבקשת כל מי שנכנס לחדר".

"למשרד נכנסו השר לביטחון פנים, המפכ"ל ועוד קצינים בכירים שלא את כולם הכרתי, וביקשו לראות את בני סלע", סיפר אחד השוטרים בחקירתו. "הוא היה שכוב על הרצפה וכל פעם כשמישהו מהבכירים רצה, ביקשנו מבני לחשוף את פניו אך הוא לא שיתף פעולה". בשלב מאוחר יותר, העיד השוטר שלמקום האירוע נכנס צלם שהציג עצמו כצלם משטרתי וביים תמונה שתעורר ביקורת על המשטרה, "הוא אמר לנו חבר'ה תצטרפו, תחייכו, תפסתם את בני סלע, תעמדו איתו ביחד". השוטר המשיך בעדותו וסיפר שבהמשך סלע הובל למסדרון שבו שהו עיתונאים רבים ואמר "הם צעקו לנו 'תרימו לו את הראש, תחשפו את הפנים, הציבור רוצה לראות אותו'". החוקר תיאר כי לאחר מקרה זה הוחזר סלע לחדר שבו שהה ואז הוכנסו עיתונאים ש"לא הספיקו לצלם אותו".

כתבה מסכמת על לכידת בני סלע. החדשות
צולם בניגוד לרצונו/החדשות
השופט: "לא ניתן להצדיק התנהלות שיש בה משום אובדן הרסן, פריקת עול ופגיעה בכבודו של עצור"

השופט גדעוני כתב כי הוא מבין שהמשטרה חשה ככל הנראה שהיא נתונה תחת ביקורת ציבורית בשל בריחתו של סלע ושהושקעו בתפיסתו משאבים רבים שיכולים להסביר את תחושת ההקלה כאשר נתפס אולם "לא ניתן להצדיק התנהלות שיש בה משום אובדן הרסן, פריקת עול ופגיעה בכבודו של עצור. יהיו המעשים שעשה חמורים ככל שיהיו, יהיה אירוע בריחתו מקומם ככל שיהיה". בית המשפט אף קבע כי שוטרים שצילמו והצטלמו עם סלע העבירו תמונות לאזרחים ומשם לכלי התקשורת.

השופט הוסיף וכתב כי "אין הצדקה לכך שהמשטרה תתן יד לפרסום צילומים פוגעניים כאמור מתוך תחנת המשטרה ומתוך חדר החקירות ושלא לתכלית חקירתית ראויה". השופט ציין כי יש להתייחס לכך שפרסום הצילומים ברשת יכול להעצים את משך הפגיעה והיקפה למרות ש"אין דומה לפגיעה שנלווית לפרסום הראשוני". בנוסף, קיבל השופט את טענת סלע כי דגימת DNA נלקחה מפיו בכוח ובניגוד לרצונו, דבר המנוגד לחוק.

פסק הדין שניתן לאחרונה עסק גם בתביעה נגדית שהגישה המשטרה נגד סלע ובה נטען כי עלות המרדף אחריו עלתה עשרות מיליוני שקלים. על כן, בית המשפט קבע כי על המשטרה לפצות את סלע בסך 30 אלף שקל ולא מיליון וחצי כפי שתבע. בנוסף, קיבל השופט את עמדת המשטרה כי היא מוכנה לוותר על הסכום שתבעה מסלע על סך 2.5 מיליון שקל, ולהסתפק בקיזוז סכום התביעה שלו עם שלה.

השרה שקד: "אדם חף מפשע עד שאשמתו תוכח"

מקרים של מעצר והבעייתיות העולה מהם, עלו לאחרונה לכותרות בעיקר בעקבות תלונות שהציפו נחקרים בתיק 4000, פרשת השופטת פוזננסקי-כץ וחוקר הרשות לניירות ערך עו"ד שחם שביט. שרת המשפטים איילת שקד נאמה בשבוע שעבר במליאת הכנסת ואמרה "בשעה שנלקחת חירותו של אדם, אסור שיילקח כבודו. אין הצדקה לרמוס חשודים עד עפר". "לעיתים זכות הציבור לדעת נסוגה מפני כבוד האדם אך היא איננה כוללת זכות למציצנות והשפלה", ציינה.

אם כן, המקרה של בני סלע מלמד שבתיקים בעלי פרופיל ציבורי גבוה, הרשויות נוטות לדבר על האירוע יתר על המידה מצב שעשוי להוביל לפגיעה חמורה בזכויותיו של החשוד. בעניין זה אמרה שקד כי "ברור שאנשים שחרב עליהם עולמם לא צריכים לעבור את ההליך המבזה הזה. בכוונתי ובכוונת נשיאת בית המשפט העליון לשנות את הנוהל בחודשיים הקרובים". "צריך לשים לזה סוף ולזכור שאדם חף מפשע עד שתוכח אשמתו".

המשטרה: "טענות שקריות של האנס"

מהמשטרה נמסר בתגובה: "בית המשפט קיבל את עמדת המדינה, וקבע שמדובר במקרה קיצוני וחריג. מדובר במי שפעל במתכוון ובמזיד, ברח ממשמורת חוקית, תוך שנשקפה ממנו מסוכנות עצומה לפגיעה חמורה בנשים נוספות. מדובר בעבריין מין סדרתי שהורשע בסדרה ארוכה של מעשים קשים מעוררי זעזוע וחלחלה, ובמי שבריחתו גרמה לבהלה ציבורית עצומה בכל רחבי הארץ ועל כן הוחלט שיש להטיל עליו אחריות לשאת בעלויות מבצע החיפושים".

"הטענה השקרית שהעלה האנס בני סלע בנוגע לאלימות משטרתית נדחתה, תוך שבית המשפט קבע שאין לתת כל אמון בדבריו. יתרה מכך, ית המשפט אף קבע כי מדובר בהפעלת כוח סבירה על אסיר נמלט שהתפרע בתחנת המשטרה וניסה למנוע את האפשרות לזהות אותו".

"נציין שהשוטרים שהצטלמו איתו הועמדו לדין משמעתי, ואין מחלוקת שזו התנהלות לא ראויה. בסופו של דבר פסק בית המשפט, כפי שגם הסכימה המדינה במהלך הדיון, שעלויות החיפוש יתקזזו באופן מלא עם הטענות שהעלה סלע בנוגע לצילומים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully