וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רחובות בראש - בת ים בתחתית: מדד איכות החיים בערים הגדולות

12.3.2018 / 13:00

דוח המדד של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מציג נתונים לגבי 14 הערים הגדולות בארץ בנושא איכות חיים. ברמת גן תוחלת החיים הגבוהה ביותר, ובפתח תקווה התושבים מרוצים ממצבם הכלכלי. ואיפה העיר שלכם?

בניינים ישנים על רקע מגדל יוקרה בעיר תל אביב. ראובן קסטרו
במדד נבדקו 14 הערים הגדולות בישראל. תל אביב/ראובן קסטרו

דוח מדד איכות החיים מטעם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה התפרסם היום (שני) במהלך כנס בנושא מדדי איכות חיים, קיימות וחוסן לאומי. במסגרת הדוח נמדדה איכות החיים ב-14 הערים הגדולות בישראל לשנת 2016 ומהנתונים עולה כי בעיר רחובות איכות החיים היא הגבוהה ביותר ואחריה רמת גן וראשון לציון. בתחתית הרשימה ניתן למצוא את באר שבע, ירושלים ובת ים כשבבאר שבע תוחלת החיים היא הנמוכה ביותר ונתון של מוות תינוקות הוא הגבוה ביותר.

הדירוג התבסס רק על מדדים שמשותפים לכל 14 הערים הגדולות בהם נבדקו: שיעור התעסוקה, הרוגים ופצועים בתאונות דרכים, תמותת תינוקות, תוחלת חיים, מידת האמון במערכת הבריאות והערכה עצמית של בריאות, צפיפות דיור ושביעות הרצון ממנו, בני 30 בעלי השכלה על-תיכונית וגבוהה, שיעור הצבעה לבחירות לכנסת בשנת 2015, שביעות רצון מהחיים, ציפיות ביחס לעתיד, תחושת יכולת התמודדות עם בעיות ומדדים נוספים.

עוד בוואלה! NEWS:
בישראל ביתנו מאיימים: אישור חוק הגיוס יביא לפרישתנו מהממשלה
מסוק התרסק באיסט ריבר שבניו יורק; לפחות חמישה נהרגו
חלונות מנופצים, מכוניות בוערות: הטרור נגד המורים עולה מדרגה

דוח מדד איכות החיים של 14 הערים הגדולות בישראל. מערכת וואלה!
דוח מדד איכות החיים של 14 הערים הגדולות בישראל/מערכת וואלה!

במקום הראשון נמצאת העיר רחובות כשרק בשלושה מהמדדים שנבדקו מצבה של העיר פחות טוב מהממוצע הארצי. לצורך הדוגמה, שיעור תמותת התינוקות לכל 1,000 לידות בעיר נמוך מהממוצע הארצי - 1.1 לעומת 3.1 בהתאמה - ובנוגע לשביעות הרצון מהניקיון באזור המגורים הנתון של העיר רחובות נמוך מעט מהממוצע הארצי - 51.3% לעומת 53.4%.

לעומת זאת, מי שנמצאת בתחתית הרשימה היא העיר בת ים שתפסה את המקום ה-14 כשרק בשמונה מתוך 22 המדדים הזמינים עבורה מצבה טוב יותר מהממוצע הארצי. העיר נמצאת במקום החמישי מבחינת שביעות הרצון מדירה ובמקום האחרון במדדים של שביעות רצון מהחיים, תחושת יכולת להתמודד עם בעיות ושיעור ההצבעה בבחירות לכנסת. בנוסף, בבת ים מרוצים יותר מהתחבורה הציבורית אך אחוז הסובלים מרעש חיצוני גבוה יותר מהממוצע.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

בבני ברק שבעי רצון מהחיים; באשקלון לא מרוצים ממערכת הבריאות

נתונים מעניינים נוספים שעולים מהדוח - רמת גן היא העיר שבה תוחלת החיים הגבוהה ביותר ובאשר לשביעות הרצון מאזור המגורים, ראשון לציון תופסת את המקום הראשון. בני ברק מובילה מבחינת שביעות הרצון מהחיים, הערכה עצמית של בריאות ושיעור ההצבעה בבחירות לכנסת.

כמו כן, בפתח תקווה נמצא האחוז הגבוה ביותר של תושבים שמרוצים ממצבם הכלכלי, בחולון התושבים מרוצים מאד מאזור מגוריהם, בתל אביב-יפו שיעור התעסוקה הגבוה ביותר ובאשדוד שביעות הרצון הגבוהה ביותר מפארקים ושטחים ירוקים. אולם, נורה אדומה צריכה להידלק לגבי מצבה של העיר אשקלון בנוגע לאחוז הנמוך של האמון במערכת הבריאות בעיר.

באשר למדד צפיפות הדיור מובילה העיר חיפה עם הצפיפות הנמוכה ביותר ובירושלים נמצא האחוז הנמוך ביותר של תושבים שמרוצים מאזור מגוריהם אך האחוז הגבוה ביותר של תושבים המביעים אמון במערכת הבריאות.

מדדי איכות חיים לשנת 2016. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
מדדי איכות חיים לשנת 2016/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

מדד החוסן: 90% מהיהודים מרוצים מחייהם; פערי השכלה במגזר הערבי

במסגרת סקר מדד החוסן הלאומי נבחנה מידת האמון במוסדות השלטון. מהנותנים עולה כי 75% מבני 20 ומעלה הביעו אמון במערכת הבריאות, 28% במידה רבה ו-47% במידה מסוימת. 16% 'לא כל כך' נתנו אמון במערכת הבריאות ו- 7% כלל לא האמינו בה. עוד עולה כי במסגרת הסקר בדקו אורח חיים בריא, לגבי נתונים אודות עודף משקל והשמנת יתר, עולה כי 18% מתלמידי כיתות א-ו ו-30% מתלמידי כיתות ז סבלו מעודף משקל או מהשמנת יתר.

לפי המדד, האזרחים היהודים מרוצים מחייהם יותר מערבים (90% לעומת 81%, בהתאמה). בקרב היהודים, 97% מהחרדים מרוצים מחייהם, לעומת 91% מהדתיים, 90% מהמסורתיים ו-89% מהחילונים. באשר למקרי רצח בחברה הישראלית, עולה לאורך השנים שיעור מקרי הרצח בקרב ערבים היה גבוה במידה ניכרת בהשוואה ליהודים. בשנת 2015 השיעור בקרב הערבים היה גבוה פי 6.2 מהשיעור בקרב היהודים (3.7 לעומת 0.6, בהתאמה).

רחובות. google street view, צילום מסך
במקום הראשון: רחובות/צילום מסך, google street view

בנושא החינוך עולה כי קיימים פערים ביהודים לערבים, אחוז הערבים עם השכלה על-תיכונית והשכלה גבוהה נמוך באופן ניכר בהשוואה לאחוז היהודים (36.4% לעומת 60.0%). גם שיעור היהודיות עם השכלה על-תיכונית וגבוהה היה כמעט כפול מזה של הערביות 70.7% לעומת 37.2%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully