וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק שירות חובה אם החרדים לא יעמדו ביעדים: מתווה פשרת הגיוס נחשף

השרה שקד גיבשה עקרונות ביחד עם הסיעות החרדיות, שיציגו אותם לאדמו"רים ולרבנים במועצת גדולי התורה. במסגרת החוק הממשלה תחליט על פעולות קונקרטיות לעמידה ביעדי גיוס וחוק יסוד לימוד התורה לא יקודם. ליברמן: "הצעת החוק המתגבשת היא כתב כניעה למעשה סחטנות"

צילום: אבי כהן, רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

עיקרי מתווה הפשרה שגיבשה שרת המשפטים איילת שקד, נציגי הסיעות החרדיות ש"ס ויהדות התורה והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, נחשפים היום (שישי) לראשונה בוואלה! NEWS. השותפים לניסוח החוק הציגו אותו אמש לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן, והאחרון דרש לערוך בו שינויים מסוימים טרם יציג את הנוסח לאדמו"רים במועצת גדולי התורה של סיעתו - אגודת ישראל.

במסגרת המתווה, תקופת ההסתגלות (התקופה של הפקת לקחים על הליכי הגיוס י.א) תצומצם בשנתיים, הממשלה תחליט על פעולות קונקרטיות שמטרתן לעודד עמידה ביעדי הגיוס שתקבע, חוק יסוד לימוד התורה לא יקודם, והחל מ-2021 תבחן הממשלה מדי שנה אם החרדים עמדו ביעדים. אם לא יעמדו ביעדי הגיוס, יבוטל החוק ויחול חוק גיוס חובה עד לחקיקה מחדש שלו. לכנסת תהייה תקופה של שנה לחקיקה מחדש, אלא אם תהייה זו תקופת בחירות - אז יהיה ניתן לחוקק את החוק תוך שנתיים.

עוד בוואלה! NEWS:
למרות הלחץ העולמי: טראמפ הטיל מכסים על ייבוא מתכות לארה"ב
חשד לרצח ביקנעם עילית: בן 53 נדקר למוות; בנו החורג נעצר
אחרי החום והאובך: התקררות ניכרת וטפטוף בצפון | מזג אוויר

איילת שקד בישיבת ממשלה 29 באוקטובר 2017. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
גיבשה את החוק החדש בסיוע היועמ"ש מנדלבליט. שקד/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג

גם חברי הכנסת של "דגל התורה" - משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר - צפויים להציג את השינויים בנוסח לרבניהם, ככל הנראה, במוצאי שבת. השאלה שתוצג בפני המנהיגים הרוחניים היא אם להסתפק בקריאה טרומית קודם אישור התקציב תוך התחייבות לקדם את החוק במושב הקיץ.

השרה שקד הניחה אמש על סדר היום של ועדת השרים לחקיקה שתתכנס ביום ראשון הקרוב את הצעת חוק הגיוס הפרטית של ח"כ יואב בן צור (ש"ס), בניסיון לזרז את פתרון המשבר בקואליציה. ההצבעה תהיה על החוק של בן צור אך תתקיים בכפוף למסמך ההערות של היועץ המשפטי לממשלה שנוסח יחד עם החרדים ושקד, מה שיאפשר לו לעמוד בפסיקת בג"ץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אביגדור ליברמן, ועידת השלטון המקומי וכנס מוני אקספו 2018, ביתן 2, גני התערוכה, תל אביב, 14 בפברואר 2018. ראובן קסטרו
חשש ששר הביטחון יערער את הקואליצה. ליברמן/ראובן קסטרו

בקואליציה קיים החשש כי גם אם יושגו הסכמות עם ש"ס ויהדות התורה על השינויים הצפויים בחוק, וגם אם יוסכם עמם כי החוק יעבור רק בקריאה טרומית - מה שיאפשר להעביר את תקציב המדינה במועד - בהמשך יערער אביגדור ליברמן את יציבות הקואליציה, לאחר שהצהיר מוקדם יותר השבוע כי מבחינתו זו עילה לעזיבת הממשלה. שאלה נוספת שעולה היא אם סיעתו של ליברמן תצביע נגד החוק בקריאה טרומית, כפי שהצהירו חבריה או תמנע בהצבעה. אם תצביע נגד, הכדור ישוב לידיו של שר האוצר משה כחלון. בכירי מפלגתו טענו כי הם יסרבו להצביע בעד, אם ליברמן יצביע נגד. "לא נעשה את מה שהיה בחוק המרכולים פעם נוספת". אם השניים לא יצביעו בעד החוק, לא יהיה רוב לקואליציה בהצבעה.

ליברמן כתב היום בחשבון הטוויטר לאחר חשיפת וואלה! NEWS כי "את האולטימטום 'או חוק הגיוס או תקציב' הציבו המפלגות החרדיות. את האולטימטום 'חוק גיוס בקריאה שנייה ושלישית בחודש מאי או פירוק הממשלה' קבעו המפלגות החרדיות. הצעת החוק המתגבשת כרגע היא לא פשרה אלא כתב כניעה למעשה סחטנות. מי שרוצה להיכנע לסחטנות, שייכנע. ישראל ביתנו תתמוך אך ורק בהצעת חוק שיגבשו מערכת הביטחון וצה"ל. בנושא ביטחון אין פשרה".

אורי מקלב, יהדות התורה ויואב בן צור, ש"ס, במסיבת עיתונאים בנושא חוק הביטוח הסיעודי ממלכתי- צו השעה, 12 בנובמבר 2017. ניב אהרונסון
מקלב ובן צור/ניב אהרונסון

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לשוב היום מביקורו המדינה בארצות הברית, ובקואליציה תוהים אם הוא רוצה בבחירות. בכיר בקואליציה הבהיר כי נתניהו דורש משר הביטחון להתחייב שלא להצביע נגד החוק ולא לפרק את הממשלה גם אם הוא יעבור בקריאה שנייה ושלישית. לפי גורמים במפלגות החרדיות, "ליברמן הראה אתמול סימני התקפלות ראשונים".

ח"כ מקלב התייחס אתמול לשינויים הצפויים בחוק שירות הביטחון ואמר כי "אי הסכמה של שאר השותפות הקואליציוניות תוכיח שהם מתחמקים ונוהגים בחוסר יושרה. הסכמנו לשינויים מסוימים בחוק וכולי תקווה שלא ייעשה ניסיון ציני להפיל על הסיעות החרדיות את המשבר כך שהן אלה שרצו בבחירות. אם כך ייעשה, יוכח שזהו שימוש ציני לצרכים אלקטורליים בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully