וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרעלת המרגל הרוסי בבריטניה: "מצוד אחרי רשת מתנקשים מיומנים"

באינדפנדנט דווח כי שירותי הביטחון בממלכה דולקים אחרי חשודים בניסיון החיסול של סרגיי סקריפל ושל בתו, שבמהלכו נעשה שימוש בגז עצבים קטלני. השיטה המתוחכמת והאכזרית שבה הורעלו מצביעה כי הם פעלו או פועלים בשירותה של מדינה

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

שירותי הביטחון של בריטניה מנהלים מצוד אחרי רשת של מתנקשים מאומנים היטב בחשד שהם אחראים להרעלת המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל ובתו יוליה באמצעות גז עצבים נדיר - כך דיווח היום (חמישי) האינדיפנדנט.

גורמים המעורים בחקירה אמרו לעיתון כי השיטה האכזרית והמתוחכמת ששימשה לפגיעה בסוכן לשעבר ובבתו - שיחד עם שוטר מאושפזים במצב אנוש - מצביעה ישירות על מעורבות גורמים שנתמכו "בעבר או בהווה על ידי מדינה". החקירה בתחילה התמקדה בכך שבתו של סקריפל נפגעה במקרה, אך גורם בממשלה אמר כי חומרת המתקפה והשימוש במרכיב כה קטלני מצביעים על "אכזריות די מזעזעת".

סקריפל, קצין מודיעין לשעבר בן 66 שהסגיר את זהותם של עשרות סוכנים רוסים למודיעין הבריטי, ובתו בת ה-33, נמצאו חסרי הכרה בספסל מחוץ למרכז קניות בעיירה סולסברי בשעות אחר הצהריים של יום ראשון. המשטרה סבורה כי הם היו יעד לחיסול, אך טרם חשפה את סוג גז העצבים שפגע בהם.

לקריאה נוספת בנושא
משטרת בריטניה: המרגל הרוסי הורעל במכוון בגז עצבים
אישה מסתורית עם תיק אדום: מי ליוותה את המרגל הרוסי שהורעל?

המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל ובתו יוליה. AP, facebooj, מערכת וואלה! NEWS
שימשו מטרה. סקריפל ובתו יוליה/מערכת וואלה! NEWS, AP, facebooj

מפקד היחידה ללוחמה בטרור, מארק רולוויי, אמר אתמול כי החקירה תימשך עוד כמה ימים. "אנחנו רואים בכך תקרית משמעותית, שבה היה ניסיון לרצח באמצעות גז עצבים", אמר בתדרוך לכתבים. "אני יכול לאשר שאנחנו סבורים כי שני האנשים שנפגעו ראשונים היו המטרה". הוא סירב לפרט כיצד נעשה שימוש באותו גז רעיל. ראש שירותי הרפואה של הממלכה אמר כי התקרית לא היוותה סכנה של ממש לציבור הרחב.

לפי גורם ביטחוני אמריקני, שדיבר עם סוכנות הידיעות רויטרס בעילום שם, החוקרים הבריטים סבורים כי רוסיה השתמשה בחומר הלא מזוהה כדי לנקום בבגידה של סקריפל. גורם ביטחוני אירופי, שדיבר בעילום שם, אישר כי זהו קו החקירה המרכזי. השניים לא פירטו לגבי אותו חומר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
שוטרים מחוץ לביתו של המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל בעיר סולסברי, בריטניה, מרץ 2018. רויטרס
החוקרים מחפשים אחרי רמזים. ביתו של סקריפל/רויטרס

ממשלת בריטניה טרם הצהירה למי היא מייחסת את ניסיון החיסול, אך שרת הפנים, אמבר ראד, אמרה כי הייתה זו "מתקפה פרועה ונועזת". בדברים שאמרה בפני הפרלמנט, הוסיפה השרה כי ההרעלה הייתה "ניסיון רצח בדרך האכזרית והציבורית ביותר". ראד תיארה את האירוע כ"פשע מקומם", והוסיפה כי הממשלה "תפעל ללא היסוס כשהעובדות יהיו ברורות יותר".

רוסיה מכחישה כל קשר לתקרית ואמרה כי כל רמיזה למעורבותה היא חלק מ"קמפיין אנטי-רוסי". עם זאת, ניסיון החיסול של סקריפל דומה להרעלתו למוות של סוכן הביון לשעבר אלכסנדר ליטוויננקו ב-2006. לממשלה נדרשו אז שבועות כדי לקבוע שמדובר בחומר הרדיואקטיבי הנדיר פולוניום-210, ורק עשור לאחר מכן הטילה ועדת חקירה ציבורית את האחריות על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

לפי שרת הפנים, גז העצבים שבו נעשה שימוש "נדיר מאוד". גורמים המעורים בחקירה אמרו לרשת BBC כי ככל הנראה מדובר בגז נדיר יותר מסארין, שבו נעשה שימוש בסוריה ובמתקפה ברכבת התחתית של טוקיו ב-1995. לדבריהם, גם לא מדובר בגז VX - שבו השתמשה קוריאה הצפונית כדי לחסל בשנה שעברה במלזיה את אחיו למחצה של המנהיג קים ג'ונג און.

"הוא היה מוזר ועצבני"

אחת התיאוריות גורסת כי סוכן או סוכנים רוסים הרעילו את המשקאות ששתו השניים בפאב סמוך לספסל שבו נמצאו מפרכסים. לפני הפאב, הם סעדו במסעדה במתחם. שני המקומות נסגרו והם נבחנים על ידי השוטרים וצוותים לזיהוי חומרים מסוכנים. סריקות מתקיימות גם בביתו של סקריפל בעיר, שם התגורר עם בתו.

בתיעוד ממצלמות אבטחה של חדר כושר סמוך, נראים גבר מבוגר ואישה צעירה צועדים סמוך לאזור התקרית, דקות לפני. בתחילה סברו כי מדובר בסקריפל ובבתו, אך ייתכן שהאישה היא אינה בתו מאחר שצבע שערן שונה.

עד ראיה, שביקש לשמור על עילום שם, סיפר ל-BBC כי הוא ראה את סרגיי ואת יוליה במסעדה בסביבות השעה 16:00. לדבריו, המרגל לשעבר נראה עצבני וצעק על העובדים במקום. "זאת הייתה התנהגות מוזרה מאוד", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully