וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון: אם התקציב לא יאושר, לא אוכל להמשיך כשר האוצר

5.3.2018 / 16:21

בקואליציה מנסים לגבש פתרון למשבר הגיוס, לפיו החוק יועבר בקריאה טרומית במושב הנוכחי באופן שבו ניתן יהיה להעביר את התקציב. כחלון לא התבטא במפורש בסוגיה, בזמן שליברמן התנגד נחרצות: "אם החוק יועבר בקריאה שנייה ושלישית נסיק מסקנות"

צילום: ערוץ הכנסת ורוני כנפו, עריכה: יאיר דניאל

שר האוצר משה כחלון אמר היום (שני) במהלך ישיבת סיעת מפלגת כולנו כי אם תקציב 2019 לא יאושר, הוא לא יוכל להמשיך בתפקידו כשר האוצר. "אם התקציב לא יעבור עד סוף המושב, אין לי מנדט ציבורי ואני מפר את ההסכם עם הבוחר", טען כחלון. "לכן אם הוא לא יעבור לא אוכל להמשיך לתפקד כשר האוצר. נעשתה טעות גדולה מאד כשחיברו את חוק הגיוס לתקציב".

כחלון אמר את הדברים ברקע הניסיונות לפתור את המשבר, כך שחוק הגיוס יעבור במושב הכנסת הנוכחי בקריאה טרומית בלבד, באופן שיאפשר לחרדים לתמוך בתקציב. בזמן ששר האוצר לא התבטא באופן ישיר בנוגע לחוק, שותפו לקואליציה אביגדור ליברמן טען כי אם החוק יועבר בקריאה שנייה ושלישית, מפלגתו תצטרך לשקול את המשך דרכה.

לקריאה נוספת:
שקד: "הגיוס הוא פייק קרייסס, לא ניתן לשמאל את התענוג"
מאמצים בקואליציה לסיים את משבר הגיוס: "הפתרון - רק בשבוע הבא"
סדקים בגוש החרדי: מאחורי הקלעים של המאבק על חוק הגיוס

"אין לנו שום עניין לפרק ממשלה", אמר ליברמן. "אנחנו לא ממהרים לשום מקום. אני לא מכיר מישהו בעולם שמוכן לעזוב את תפקידו כשר הביטחון. אבל אם הצעה כמו חוק יסוד לימוד התורה תובא לקריאה שנייה ושלישית, לא תהיה לנו ברירה אלא לקום ולהסיק מסקנות", הוסיף.

"אנחנו לא נגד החרדים ולא נגד אף אחד", אמר שר הביטחון. "אנחנו בעד ביטחון לישראל, בעד צה"ל ובעד שוויון, גם בזכויות וגם בחובות. בניגוד לאחרים - אנחנו חושבים שחובות חלים על כולם, גם על ערבים. אין סיבה שצעיר חרדי או ערבי לא יתרום את תרומתו במסגרת בית אבות או בית חולים. להעביר חוק כל כך מורכב בשלוש קריאות בשבוע אחד, לי נראה שזה פשוט בלתי סביר בעליל. זו לא חקיקה, זו גניבה בנוסח זבנג וגמרנו ובמקום חוק נקבל פארודיה".

"הפתרון הוא כמו שאמרנו - ועדה מקצועית שמורכבת מאנשי צהל ומערכת הביטחון שתעשה עבודה רצינית אחרי שיקול דעת", הוסיף שר הביטחון. "מוזר שכל המפלגות מדברות על החוק, אולם אף אחד לא שואל מהי עמדת מערכת הביטחון. זה רק מוכיח שאי אפשר לתמוך בהצעה של גורמים אינטרסנטים".

שר האוצר, משה כחלון, 17 בינואר 2018. ראובן קסטרו
"חיבור התקציב לחוק - טעות". השר כחלון/ראובן קסטרו

יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר במהלך היום כי לא חלה כל התקדמות בנוגע לנוסח מוסכם עבור החוק. "לצערי, מאז הפגישה עם נתניהו ברביעי האחרון לא התכנסה הוועדה המיוחדת ולא הוגש שום נוסח מוסכם על חוק הגיוס", אמר. הנושא הוא מהותי עבורנו. ככה אי אפשר להתקדם".

ביממה האחרונה הנמיכו נציגי הסיעות החרדיות את גובה הלהבות של המשבר. יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני העריך בדיון כי "לא תהיינה בחירות". לדבריו, "אני מדבר עם המפלגות וזו הערכה שלי, בינתיים הבעיה לא נפתרת כי כל אחד רוצה להיראות גיבור. כולם ידעו את הדברים מראש".

חברו לסיעה ח"כ אורי מקלב הוסיף: "אני רואה שהיום יש כבר נכונות להגיע להבנות ובסופו של דבר גם השותפים הקואליציוניים מבינים שיש חשיבות להעביר את החוק של הגיוס כמו לפחות חוק התקציב". ההערכה כי הם ושאר הנציגים בש"ס יסכימו לאשר את חוק הגיוס בקריאה טרומית בלבד לפני התקציב, תוך התחייבות של שאר השותפים הקואליציוניים לאשר את חוק הגיוס במושב הקיץ. לעומתם, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן דורש את אישור חוק הגיוס בשלוש קריאות עוד קודם אישור התקציב. ההערכה היא כי חבריו לשאר הסיעות החרדיות יצליחו להשפיע עליו לשנות את דעתו.

פרומו - וואלה TALK הראיון המרכזי עם יעקב אילון והרב יעקב ליצמן. ראובן קסטרו
דורש את אישור החוק בשלוש קריאות טרם התקציב. ליצמן/ראובן קסטרו

כשנשאל אם הוא מצטרף לקביעה של חלק מהשותפים הקואליציוניים וחושב שנתניהו בורח ממציאת פתרון כדי להקדים את הבחירות מטעמים אישיים, השיב ליברמן: "אני לא חושב שראש הממשלה הוא קוסם, לו היה לו פתרון הוא היה מביא אותו. אני קורא למפלגות החרדיות להירגע. גם הם מבינים שאי אפשר להעביר חוק כזה תוך שבוע ימים". לדבריו, "ראש הממשלה נמצא כעת בשליחות חשובה מאד בוושינגטון, מייצג את כל מדינת ישראל. אני מציע שלפחות ניתן לו את כל הגיבוי ונחכה לחזרתו ואחר כך ניתן לו ציונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully