וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ג'נטלמן נטול שחצנות": הלך לעולמו יועץ שרי הביטחון אורי לוברני

הדיפלומט והיועץ הבכיר הלך לעולמו בגיל 92. הוא מילא שורה של תפקידים בכירים מאז שנות ה-40 ועד לפרישתו בשנת 2015. בין היתר כיהן כשגריר באתיופיה, רואנדה ואיראן ושימש יועצו של בן גוריון לענייני ערבים

אורי לוברני, 1999. ראובן קסטרו
לוברני/ראובן קסטרו

הדיפלומט והיועץ אורי לוברני הלך לעולמו הבוקר (שני) בגיל 92. לוברני, שמילא שורה של תפקידים ביטחוניים ודיפלומטיים והיה יועץ שר הביטחון, פרש לפני כשנתיים וחצי משירות המדינה.

לוברני נולד בחיפה בשנת 1926. בהיותו נער התנדב לפלמ"ח ושירת במלחמת העצמאות בתור קצין מודיעין בחטיבה 7 ובחטיבת יפתח. אחרי המלחמה היה מזכירו של שר החוץ הראשון משה שרת, לאחר מכן התמנה ליועץ לענייני ערבים לראש הממשלה דוד בן גוריון. בשנת 1963 החליף את יצחק נבון בתפקיד מנהל לשכת ראש הממשלה.

בהמשך התמנה לשגריר ישראל ברואנדה, ולאחר מכן לשגריר באתיופיה ובאיראן. בתחילת שנות ה-90 היה מעורב במגעים הדיפלומטיים שהובילו למבצע שלמה להעלאת יהודי אתיופיה. בין השנים 1983 עד 2000 שימש כמתאם הפעולות בלבנון. במסגרת תפקידו פעל לשחרורו של השבוי הישראלי רון ארד.
לאחר נסיגת צה"ל מלבנון עבר לוברני לשמש כיועץ לשר הביטחון ונשאר בתפקיד זה עד לשנת 2010. בשנת 2014 קיבל תואר דוקטור לשם כבוד מטעם אוניברסיטת חיפה.

שר הביטחון אביגדור ליברמן ספד ללוברני ואמר כי "נפרדים בכאב מהול בגאווה מאיש הצללים. שליח ציבור עתיר זכויות, שהקדיש את חייו לביצור בטחונה של ישראל. לוברני שימש כיועץ מיוחד לשרי הביטחון, ותרומתו העצומה לתקומת ישראל תישאר אסורה לפרסום עוד שנים רבות".


עוד בוואלה! NEWS:
המהומות באיראן: גורמי ביטחון בישראל ממליצים להימנע מהתערבות
15 שנה לנסיגה מלבנון: למה אין אנדרטה לחללי צד"ל בישראל?
החשוד הנוסף בפרשת בזק: מקורב לנתניהו שהיה ראש מטה במשרד התקשורת

ראש הממשלה בנימין נתניהו ואורי לוברני, 29 בנובמבר 2015. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
לוברני עם ראש הממשלה נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

"עוד אחד מדור הנפילים הלך", נפרד ממנו אלוף משנה (מיל') ד"ר ראובן ארליך, שהיה סגנו, ומשמש כיום כראש המרכז למודיעין ולטרור. "הערך המרכזי שלו היה הממלכתיות. את זה הוא שאב עוד מדוד בן גוריון ומשה שרת עמם הוא עבד. הוא היה דיפלומט בחסד, ושיקוליו תמיד היו ממלכתיים ואף פעם לא אישיים".

"בנועם הליכותיו ובראייתו הממלכתית ידע לקדם דברים מסובכים ביותר", הוסיף ד"ר ארליך. "כשגריר באיראן, הוא התריע על המהפכה לפני כולם, ובניגוד להערכת האמריקנים שהתבררה כשגויה. הייתה לו יכולת בלתי רגילה לעבוד עם אנשים, הוא היה איש שטח וידע לחוש את השטח".

תת-אלוף (במיל') עמוס גלבוע, בכיר לשעבר בקהילת המודיעין, סיפר על היכרותו עם לוברני. "הכרתי את אורי לראשונה כשהגיע להיות עוזרו לענייני לבנון של שר הביטחון משה ארנס. הקשר בינינו נשרק עד שלא יכולתי לדבר איתו בשל מצבו בעת האחרונה", אמר. "הוא היה סמל לדיפלומטיה, איש העולם הגדול, משכיל מאוד ובעל ידע בשפות רבות. הוא היה ג'נטלמן נטול שחצנות".

"לוברני קשר קשרים אמיצים עם בכירים במזרח התיכון, שלא ניתן לדבר עליהם גם אחרי הרבה שנים", הוסיף גלבוע. "ליוויתי אותו פעם אחת לפגישה בלבנון עם מנהיג הדרוזים וראיתי איזה כבוד הוא העניק לו. ראיתי פגישות בין בכירים בחיים שלי, ובמקרה של אורי היחס אליו היה חם ומאוד מיוחד". לדבריו, "תרומתו לביטחון המדינה הייתה אדירה באזורים רבים בעולם, ולא רק במזרח התיכון. על איראן אני לא רוצה להרחיב, אבל הוא רקם יחסים אדירים עם האיראנים לפני המהפכה, ומי יודע - אולי נראה בעתיד תמורות נוספות מהיחסים הללו".

(עדכון ראשון: 10:09)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully