וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחיל האוויר מתקרבים להכרעה: להתחמש ב-F-15 או F-35?

8.3.2018 / 6:40

חיל האוויר עומד בפני ההחלטה על זהות טייסת הקרב, והבחירה היא בין מטוס F-15 לבין מטוס F-35. על כף המאזניים נמצאות החלטות נוספות, בהן רכישת מטוסי תדלוק והחלפתו של מסוק התובלה "יסעור"

צילום:שי מכלוף עריכת וידאו:ניר חן

חיל האוויר מתקרב להכרעה על זהות טייסת הקרב החדשה של צה"ל - הבחירה תיעשה בין מטוס ה-F-15 לבין מטוס F-35, מדור מתקדם יותר. לוואלה! NEWS נודע כי נציגים בכירים בחיל האוויר קיימו פגישות מקצועיות עם נציגי הצבא האמריקני וחברת "לוקהיד מרטין" על הסבת ה-F-35 למפציץ שמסוגל לשאת 9 טון של מגוון תחמושות.

נתון זה עשוי להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות של חיל האוויר שנוטה לבחור ב-F-15 בשל כמה סיבות עיקריות - ראשית, מטוס זה מוגדר כמפציץ המסוגל לשאת מגוון תחמושות במשקל 12 טון בזמן שה-F-35 מסוגל לשאת בשלב זה רק 2.6 טון. בנוסף, ישנו חשש מתלות גוברת ב-F-35 שכן עד כה רכשו בחיל שתי טייסות של מטוסים מדגם זה. יתרה מזאת, תקלה חריגה במנוע או במערכת חשובה אחרת, עשויה להשבית את מערך הטייסות כולו ובחיל היו רוצים לחלק את הסיכון בין סוגי המטוסים.

שני מטוסי F-15 של חיל האוויר. משרד הביטחון
יכולת נשיאת תחמושת מגוונת. מטוסי F-15 של חיל האוויר/משרד הביטחון

ה-F-35 תוכנן ונמכר לישראל כמטוס תקיפה נגד מטרות קרקעיות ואוויריות שמסוגל לשאת בבטנו כמות תחמושת מוגבלת יחסית (2.6 טון), כדי לשמור על יכולתו לחמוק ממכ"ם האויב. רגע לפני התקיפה נפתחת בטן המטוס והחימוש מוטל החוצה. אולם, בתום תהליך הפיתוח שמקדם צבא ארצות הברית הוא צפוי להיות מסוגל לשאת כמות תחמושת מוגדלת (9 טון).

עוד באותו נושא

תקיפה באיראן או הגנה על הגבול: ההחלטה שתעצב את פני חיל האוויר

לכתבה המלאה

מערכת הנשק החדשה של מטוס ה-F35

כדי להאיץ את תהליכי הפיתוח הודיעו הנציגים האמריקנים כי מטוס הניסויים מדגם F-35 שנרכש במסגרת עסקת ענק בין ישראל לארצות הברית ואמור היה להגיע בסוף שנת 2019 ינחת בישראל במועד מוקדם יותר מהמתוכנן ויימסר לטייסת מרכז ניסוי טיסה של חיל האוויר. מהלך זה נועד לתמוך במטרה הישראלית לפתח חימושים תוצרת כחול-לבן למטוס החמקן מסוג "אדיר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

בנוגע למשך ההסבה של ה-F-35 הסבירו המומחים האמריקנים כי ניתן יהיה למסור את המטוס הראשון בשנת 2022. לטענת המומחים תהליך הפיתוח לא יעכב את מועד השלמת העסקה בין המדינות מאחר שאם יוחלט לרכוש מטוס F-15 גם הוא צפוי להימסר ב-2022.

תכנית ההצטיידות של הצבא האמריקני כוללת נכון לעכשיו 2,800 מטוסי F-35 כשבשלב זה הוזמנו 300 מטוסים וסופקו 240. בקרוב קצב מסירת המטוסים יעמוד על 70-80 מטוסים בשנה מה שעשוי להוזיל את עלות המטוסים מדגם A אותם רכשה ישראל.

בתעשייה האווירית לוחצים לרכוש כחול-לבן

סוגיה נוספת שבה עסוקים כיום בצה"ל, וצפויה לקדם את יכולותיו המבצעיות של חיל האוויר, היא רכש מטוסי תדלוק שיאפשרו תדלוק באוויר ולהגיע לכל נקודה על פני הגלובוס. בהקשר זה התירה ארצות הברית באופן חריג למכור לישראל את מטוס התדלוק החדש של חברת "בואינג" מדגם KC-46 בעלות של כ-200 מיליון דולר, לא כולל הטמעת מערכות תוצרת כחול-לבן. חיל האוויר החליט לרכוש את המטוס האמריקני בין היתר בשל מערכות טכנולוגיות מתקדמות, יכולת פעולה בתנאי מזג אוויר מורכבים והתמודדות תחת מתקפות אב"כ.

למרות זאת, התעשייה האווירית מפעילה לחץ כבד לרכוש מתדלקים תוצרת כחול-לבן, כשלדברי גורמים בתע"א המענה הטכנולוגי שהם מציעים לא פחות טוב מהמתדלק של בואינג ובשונה ממנו, יהיה ניתן להתאים את המתדלק שלהם לצרכים של חיל האוויר בקווי הייצור בישראל. "אם החיל לא ירכוש תוצרת כחול-לבן, ישראל תאבד יכולת אסטרטגית", אמרו גורמים בתעשייה האווירית, בנימוק שהחברה מסוגלת להסב מטוסי 767 למטוסי תדלוק מתקדמים - כפי שכבר ביצעה בעבר, יחד עם הסבות מורכבות יותר ממטוסי תדלוק. בנוסף מסבירים בתע"א שמהלך כזה יפנה דולרים מתקציב הסיוע האמריקני כדי לרכוש מוצרים אחרים ופרויקט כזה יספק עבודה למאות עובדים בארגון ואלפי עובדים במעגלים נוספים.

חדר הבקרה של התעשייה האווירית, יהוד, 27 בדצמבר 2017. ניב אהרונסון
מצפים לקבל את פרויקט מערך התדלוק. מפעל התעשייה האווירית ביהוד/ניב אהרונסון

"התעשייה האווירית הקימה לאורך השנים את מערך התדלוק של חיל האוויר ומתחזקת אותו במשך עשרות שנים בהצלחה ומצפה להקים עבורו את מערך התדלוק החדש ולתחזק אותו במהלך 40 השנים הבאות", נמסר מהחברה. "אך טבעי הוא שפרויקט לאומי אסטרטגי מעין זה יבוצע על ידי חברה ישראלית שנחשבת מובילה עולמית בתחום".

חיל האוויר מתקרב לבחירת היורש למסוק היסעור

נושא נוסף עבור צה"ל שנמצא על הפרק הוא בחירת המחליף למסוק התובלה הכבד והוותיק - היסעור. שני מתחרים נבחנים כיום על ידי חיל האוויר - הראשון הוא מסוק ה"צ'ינוק" (CH-47) תוצרת חברת בואינג שנמצא בשירות האמריקני משנות ה-60. המתחרה השני הוא המתחרה השני הוא מסוק ה-CH-53K (KING STALLION) תוצרת חברת "סיקורסקי" שנבחן לאחרונה על ידי חיל האוויר בארצות הברית. הצבא האמריקני הזמין 200 מסוקים מסוג זה ויחל לקבל אותם משנת 2019.

במערכת הביטחון מעריכים כי לקראת ההכרעה של ישראל על האופן שבו ישתמשו בכספי הסיוע האמריקני, בהיקף של 38 מיליארד דולר ל-10 שנים, מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין יפצל את ההמלצות שיגיש למטה הכללי על עסקאות הרכש לשני חלקים. החלק הראשון שיימסר כבר בחודשי האביב יכלול המלצה על זהות טייסת המתדלקים והיקף החימושים, החלק השני יידחה ככל הנראה לראשית חודשי הקיץ ויכלול את זהות טייסת הקרב החדשה ומסוק התובלה.

כבר עכשיו בוחנים במערכת הביטחון את האפשרות לקיים הלוואת גישור עם הבנקים כדי לממש את כלל הסכם הסיוע האמריקני בשנים הקרובות, לפיו ישראל יכולה לממש רק 3.8 מיליארד דולר בכל שנה. הלוואות דומות למימון עסקאות ענק, כמו רכש מטוסי החמקן הקודמים, אושרו על ידי משרד האוצר. חשוב לציין כי בהתאם להמלצות צה"ל ואישור הדרג המדיני יתקבלו החלטות נוספות על היקף התקציב והרכש באגפי צה"ל השונים ומכאן חשיבות התהליך שמקיים חיל האוויר.

עמיקם נורקין 14.8.17. ראובן קסטרו
בלב מקבלי ההחלטות. אלוף עמיקם נורקין/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully