וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייל מהתקרית ביריחו: פלסטיני רץ לעברי עם מוט ברזל, חשתי סכנה

28.2.2018 / 19:15

סמ"ר ע', מ"כ בגדוד לביא נחקר באזהרה במצ"ח ביחד עם תשעה לוחמים נוספים, בהם חובשת שהייתה חלק מהכוח ופרמדיק שבדק את הפלסטיני לאחר שפונה לתאג"ד. בחקירתו במצ"ח אמר ע' כי חש שנשקפה לו סכנת חיים מיידית וממשית

צילום: בצלם", עריכה: יאיר דניאל

החייל שנטען כי ירה ביאסין א-סראדיח, המפגין הפלסטיני בתקרית ביריחו, הוא סמ"ר ע', מ"כ בגדוד לביא. הוא נחקר באזהרה במצ"ח ביחד עם תשעה לוחמים נוספים המיוצגים כולם על ידי הסנגוריה הצבאית, בהם חובשת שהייתה חלק מהכוח ופרמדיק שבדק את הפלסטיני לאחר שפונה לתאג"ד. בחקירתו במצ"ח אמר ע' כי חש שנשקפה לו סכנת חיים מיידית וממשית מא-סראדיח, "פלסטיני גדול מידות שרץ לעברי כשהוא מחזיק במוט ברזל". לפי גרסתו, במצב זה הוא יכול היה לבצע ירי "על מנת להרוג". גורמים מבצעיים בגדוד גיבו את עמדתו.

במצ"ח ניסו להבין שתי נקודות נוספות בנוגע לתקרית: האם הפעלת הכוח המתועדת בסרטונים הייתה מוצדקת, והאם הטיפול הרפואי בפלסטיני, ששכב זמן רב בזירה, לא היה רשלני. במהלך חקירתם טענו הלוחמים כי הפלסטיני, למרות שנורה, ניסה לחטוף את הנשק של סמ"ר ע' והתנגד ללוחמים שהגיעו למקום. בשל כך, היה עליהם להפעיל נגדו כוח. הלוחמים ציינו בחקירתם כי האירוע כולו התבצע במהלך הפרת סדר אלימה, תחת ענן גז, ובתנאי לחץ.

לקריאה נוספת:
נורה מטווח אפס, ומוכה עם הנשק: תיעוד חדש מהרג הפלסטיני ביריחו
צה"ל על הרג המפגין ביריחו: "כנראה נחשף לגז שגרם למותו"

תיעוד ירי יאסין א-סראדיח, יריחו, פברואר 2018. בצלם, מערכת וואלה! NEWS
מתוך תיעוד מצלמות האבטחה, שהופץ ע"י ארגון "בצלם"/מערכת וואלה! NEWS, בצלם

בכל הנוגע לטיפול הרפואי, עולה שגם החובשת שהייתה במקום וגם הפרמדיק שטיפל בפלסטיני לאחר שפונה לתאג"ד לא הבחינו בפצע הירי שלו. החובשת זיהתה מדדים תקינים, וגם לאחר שמצבו של הפלסטיני התדרדר לא הבחין הפרמדיק בפצע ירי - דבר שחיזק בצה"ל את ההשערה הראשונית כי הוא לא נפטר כתוצאה מהירי. רק במהלך הבדיקה בתאג"ד נמצא הסכין בתחתוניו של א-סראדיח, דבר שהשפיע ככל הנראה על האופן שבו דווח אודות האירוע.

בנוסף לעשרת הלוחמים נחקר גם מפקד הפלוגה במצ"ח אולם חקירתו לא בוצעה באזהרה. גם הלוחמים החשודים שנחקרו באזהרה - לא נשאלו בנוגע לעבירה נקודתית, אלא רק בנוגע לנסיבות מותו של א-סראדיח. גורמים המעורים בחקירה מסרו כי ניתן לראות בכך הפקת לקחים ממקרה אלאור אזריה - שבו סעיף החשד - הריגה או רצח - היווה חלק מרכזי בדיון הסוער שנגע לאירוע.

אחד הדברים שהקשו על איתור פצע הירי בגופו של הפלסטיני היה העובדה שלא היה פצע יציאה אלא רק פצע כניסה של הקליע לגופו.

עוד באותו נושא

תיעוד: חיילים מכים למוות עצור פלסטיני; צה"ל: הוא החזיק סכין

לכתבה המלאה
יאסין עומר אל סראדיח ההרוג במעצר ביריחו. --, מערכת וואלה! NEWS
אל-סראדיח, המפגין שנהרג ביריחו/מערכת וואלה! NEWS, --

מוקדם יותר היום, ארגון "בצלם" הפיץ תיעוד חדש מזירת הפרות הסדר ביריחו בשבוע שעבר, במהלכה נהרג א-סראדיח בן ה-35, זאת על רקע השוני בין גרסת צה"ל, לפיה מת משאיפת גז, לטענת הפלסטינים לפיה מת בעקבות הירי. בתיעוד נראה א-סראדיח נע במהירות באחת מהסמטאות הסמוכות לזירת הפרות הסדר. בשלב מסוים, חייל שהבחין בפלסטיני, עצר אותו וירה בו מטווח אפס. מיד לאחר הירי, בתיעוד נראים חיילים נוספים מכים את א-סראדיח, בועטים בו בחוזקה בעודו שרוע על הרצפה וגוררים אותו.

בהמשך, מתיעוד מצלמות האבטחה שהפיץ הארגון, נראים החיילים גוררים את א-סראדיח על הרצפה בסמטה ואז מניחים אותו באחד מקצותיה. לטענת הארגון, רק לאחר 25 דקות, החיילים הרימו את א-סראדיח, אחזו אותו ברגליו ובידיו והביאו אותו לג'יפ צבאי כדי לפנותו.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לתיעוד: "בעקבות האירוע ומכיוון שהמחבל מת בעת שכבר היה נתון במעצר בידי כוחות צה"ל, נפתחה חקירת מצ"ח במסגרתה נבחנות נסיבות מותו. כמו כן, בוצעה נתיחה בגופת המחבל ובמקביל נמשך התחקיר המבצעי המלא לאירוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully