וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דחה העתירות נגד ההסדר המותנה לשוטר שתקף את דמאס פיקדה

28.2.2018 / 16:25

פיקדה עתר נגד ההחלטה שלא לנקוט צעדים פליליים נגד השוטר - שביקש לעתור נגד החלטת היועמ"ש לפתוח מחדש את התיק נגדו. אולם, הרכב בראשות השופט דנציגר דחה את שתי העתירות בתיק שעורר מחאה בקהילה האתיופית ומתח ביקורת על התנהלות המדינה

צילום: צילומי אבטחה, עריכה: יאיר דניאל

(תיעוד תקיפתו של פיקדה, אפריל 2015)

בג"ץ החליט היום (רביעי) פה אחד לדחות את העתירות שהגישו דמאס פיקדה והשוטר שתקף אותו לפני כשלוש שנים, והותיר על כנו את ההסדר המותנה שנחתם עם השוטר. השופט יורם דנציגר העיר במהלך מתן ההחלטה כי "תיעוד האירוע נגע ב'עצב חשוף' בחברה הישראלית והוכיח שלציבור עניין רב באירוע הנידון ובתוצאותיו, וייתכן שהיה נכון לקבל החלטה אחרת בעניין ההעמדה לדין".

פיקדה, המשרת כיום כקצין בצה"ל, תועד מוכה בידי השוטר באפריל 2015. התקרית הייתה אחת מאלו שהציתו מחאה בקרב העדה האתיופית שראו בה דוגמה מייצגת ליחס השוטרים כלפי חבריה. במסגרת ההסדר המותנה שנחתם עמו יודה השוטר בעובדות האירוע ולא יוגש נגדו כתב אישום. בנוסף קובע ההסדר כי על השוטר תוטל "סנקציה פלילית שאינה כוללת עונש מאסר בפועל".

העתירה שהוגשה מטעם באי כוחו של השוטר עסקה בהחלטתו של היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט לפתוח מחדש את תיק החקירה נגדו, ואילו עתירתו של פיקדה עסקה בהחלטתו של מנדלבליט להציע לשוטר הסדר מותנה ולא להעמידו לדין פלילי. הרכב של שלושה שופטי בג"ץ בראשות השופט דנציגר קבע כי יש לדחות את שתי העתירות, כך שהמתווה של מנדלבליט - חתימה על הסדר מותנה במקום הגשת כתב אישום - יוותר על כנו.

עוד בוואלה! NEWS:
דרמה במרצ: גלאון פורשת מפוליטיקה; גילאון לא ירוץ לראשות המפלגה
שקד: חשודים לא יצולמו בהארכת מעצרם, אין הצדקה לרמוס את כבודם
פרסום ראשון: מח"ש חקרה חשד שעד המדינה מיקי גנור שיחד שוטר

החייל האתיופי דמאס פיקדה לאחר שיצא מפגישתו עם ראש הממשלה,ירושלים, 04.05.2015. טלי מאייר
עתר נגד ההחלטה לא לנקוט צעדים פליליים נגד השוטר. פיקדה/טלי מאייר

בדבריו מתח השופט דנציגר ביקורת על התנהלות התביעה, בשל העובדה כי קודמו של מנדלבליט יהודה ויינשטיין החליט לסגור את התיק נגד השוטר, ואילו הוא עצמו החליט לפתוח אותו מחדש. "התנהלות התביעה בעניין זה מעוררת קשיים ממשיים", כתב ורמז כי ייתכן והיה מקום להגיש כתב אישום. יחד עם זאת קבע דנציגר כי בג"ץ לא מחליף את שיקול הדעת של התביעה. השופט יצחק עמית היה שותף לדעתו של דנציגר ואילו השופט נעם סולברג תמך אף הוא בהחלטה, אך הוסיף כי "כדאי לזכור ולהזכיר, שגם המתלונן (פיקדה, א"ס) לא טמן ידו בצלחת, והוא יצא פטור בלא כלום".

פרקליטתו של השוטר עו"ד אפרת נחמני-בר מסרה: "אנו מקבלים את החלטת בית המשפט הנכבד ושמחים שבית המשפט לא הולך שולל. נפנה את תשומת הלב לכך שבית המשפט העביר ביקורת על מר פיקדה כשהוא מציין שפיקדה איננו נקי מכל רבב או בלשון בית המשפט: 'לא טמן ידו בצלחת והוא יצא פטור בלא כלום'. הגיעה העת שהציבור ישפוט את המקרה נכוחה כפי שהוא: אזרח פורע חוק שסירב לציית להוראה חוקית של שוטר הפועל כדין. גם אם הרוחות התלהטו לאחר מכן, מחולל האירוע והאשם העיקרי הינו המתלונן, דמאס פיקדה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully