וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשד שירה בשוטרים - ושוחרר הביתה: הטעות שהביכה את המשטרה

28.2.2018 / 14:06

אמיר ספי נעצר בחשד לירי על שוטרים בשפרעם, אך בעקבות ערעור לבית המשפט המחוזי שוחרר ממעצרו, כיוון שהמשטרה לא הציגה את המסמך הרשמי המעיד על אשפוזו. המשטרה: שחרור החשוד לא מעיד על חפותו

אמיר ספי. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
חשוד בירי לעבר שוטרים, החזקת ונשיאת נשק וקשירת קשר לפשע. ספי/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

משטרת מחוז צפון נקלעה למבוכה בתחילת השבוע לאחר שצעיר שעצרה בחשד לירי אל עבר שוטרים בשפרעם שוחרר בבית המשפט בשל טעמים פורמליים - כשאישור רפואי על אי הבאתו לדיון הארכת המעצר שהציגו נציגי המשטרה נדחה. בליל שבת הצליחה המשטרה לסכל עימות אלים בעיר, שעלה חשש כי עמד להתפתח לכדי שימוש בנשק חם והשלכת רימונים. אמיר ספי, בן 26, נעצר בהמשך הלילה בחשד כי ירה אל עבר השוטרים שפעלו במקום וכן בחשד להחזקת נשק שלא כדין וקשירת קשר לפשע.

ספי שהיה פצוע אושפז בבית החולים בני ציון בחיפה, לאחר שלטענת המשטרה נפצע בקטטה כחלק מהתקרית שבגינה נעצר, ולא הובא לדיון בעניינו בבית משפט השלום בחיפה בשל כך. הוא עצמו טען כי נחבל במהלך ריצה.

נציגי המשטרה בדיון הציגו בפני השופטת לובנה שלאעטה-חלאילה אישור מבית החולים, על גבי צג טלפון נייד. השופטת האריכה את מעצרו ביום אחד ולמחרת התקיים דיון הארכת מעצר נוסף בעניינו, שוב שלא בנוכחותו, בבית משפט השלום בעכו.

השופט ויליאם חאמד קיבל את עמדת המשטרה וציין כי שוכנע בקיומו של חשד סביר כי ספי מעורב בעבירות חמורות שנסיבות ביצוען מלמדות על קיומה של "עילת מסוכנות ברף גבוה" וכי קיים חשש לשיבוש חקירה. פרקליטו של ספי ערער על ההחלטה ואתמול החליט שופט בית המשפט המחוזי בחיפה סארי ג'יוסי לשחרר את ספי ממעצר.

עוד בוואלה! NEWS:
אמו של אביתר הגיעה לקבור את בנה שנרצח ע"י אביו: "אי אפשר לעכל"
"כשלים מערכתיים": המלצה להעמיד לדין משמעתי את השופטת בפרשת המסרונים
שני הרוגים, שתי תאונות - משאית אחת: "מישהו צריך לתת את הדין"

בית משפט המחוזי, חיפה. Google street view, צילום מסך
השופט ג'יוסי קיבל את עמדת הסנגור. בית המשפט המחוזי בחיפה/צילום מסך, Google street view

קצין המשטרה, פקד חאלד שנאן שנכח בדיון, ביקש לעכב את השחרור על מנת לאפשר למשטרה לערער לבית המשפט העליון, אך השופט ג'יוסי סירב גם לכך. הקצין שחרר את ספי מאזיקיו והודיע לו מיד שהוא מעוכב פעם נוספת, בחשד לאותן העבירות, בשל מה שהמשטרה הסבירה אחר כך כ"התפתחות בחקירה". הוא העביר אותו לתחנת שפרעם, אך אחרי התייעצויות קדחתניות עם גורמים משפטיים במשטרה ועם הפרקליטות, נאלץ בסופו של יום לשחרר את ספי ללא תנאי.

השופט קיבל את טענות סנגורו של ספי, עו"ד ואפי נסראלדין, וקבע באופן תקדימי שלא ניתן לקיים דיון ללא נוכחות עצור המאושפז בבית החולים בהסתמך על "אישור רופא" סתמי. במקרה כזה, נדרשת משטרת ישראל להציג חוות דעת מפורטת. אלא שהמסמך שהציגה המשטרה בבית המשפט היה "אישור שהייה בבית החולים", גם אם הופיעו בו המילים "כעת, אינו יכול להגיע לדיון בבית המשפט". מתחת לדברים אלה הופיעה חותמת של ד"ר כנענה אוסמה וחתימתו.

עו"ד נסראלדין טען כי תעודה זו אינה עונה על דרישות סעיף 16 לחוק סדר הדין הפלילי, המאפשר קיום דיון שלא בפני החשוד, באופן חריג, אם נוכח בית המשפט על יסוד חוות דעת של רופא - זאת, להבדיל מתעודה רפואית אחרת, או מאישור רפואי אחר, שלפיו החשוד לא מסוגל להשתתף בדיון מפאת מצבו הבריאותי.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
תאונת דרכים במנהרות הכרמל, חיפה. אפריל 2016. ערן גילווארג
השופט ג'יוסי מתח ביקורת על התנהלות המשטרה. אילוסטרציה/ערן גילווארג

"יש להקפיד על קיום הוראות החוק ובמיוחד כשמדובר בשלילת חירותו של אדם והחזקתו מאחורי סורג ובריח", קבע השופט ג'יוסי. "גם אם במקרים מסוימים ניתן לנהוג בגמישות מסוימת עם הדרישות שמציב החוק, לא ניתן במקרה שלנו לפסוח מעל לאותה דרישה ברורה וחדה לתמיכת הבקשה לקיום דיון בהעדר חשוד בחוות דעת רפואית".

השופט קבע בנוסף כי "על המשטרה היה לדאוג לקבל חוות דעת העונה על דרישת החוק ולרשותה עמדו כמה שעות שבמהלכן היה באפשרותה להצטייד בחוות דעת מתאימה. גם אם מדובר בדרישה צורנית, הרי שהיא נועדה להבטיח כי הרופא שקל היטב את מצבו של החשוד והיה מודע לחשיבות הדברים שהוא מציין, וכן להבטיח את רצינות האמור בחוות דעת".

בהקשר זה ציין השופט ג'יוסי כי לא נעלמה מעיניו טענת המשטרה שלפיה אין לה שליטה על הצוות הרפואי ועל הרופאים בבית החולים, והאישורים ניתנים באופן שהם ניתנים, כשלמשטרה אין שליטה על שיטת העבודה שם. "יחד עם זאת", המשיך. "סבורני כי טוב תעשה המשטרה אם תכין טפסים העונים על דרישות פקודת הראיות". מסיבות אלה קיבל השופט את הערר. החקירה בעניינו של ספי עודנה נמשכת.

המשטרה: ההחלטה על שחרור החשוד לא מעידה על חפותו

ממשטרת ישראל נמסר כי ספי לא נעצר לאחר החלטת השופט ג'יוסי על שחרורו, אלא עוכב והתבקש להגיע לתחנת המשטרה לצורך חקירה קצרה. זאת, כך נמסר, "בעקבות ראיות חדשות שהתווספו לתיק והצורך בבירורן המידי. פעולה זו בוצעה כדין, ללא אזיקתו, ומיד בסיומה של חקירה נוספת זו - הוא שוחרר לביתו".

עוד נמסר כי ספי "נעצר בחשד למעורבתו באירוע חמור של ירי לעבר שוטרים. מיד לאחר מעצרו, אושפז בבית החולים ולא ניתן היה להביאו לדיון בבית המשפט, אשר הורה להאריך את מעצרו בנוכחות בא כוחו, על בסיס הצגת תעודה רפואית בלבד".

בתגובת המשטרה הודגש כי "גם החלטת שחרורו של החשוד ממעצר בהתאם לפסיקת בית המשפט המחוזי, שביטל את החלטת בית משפט השלום להאריך את מעצרו של החשוד, איננה מעידה כהוא זה על חפותו ו/או תוצאות החקירה בעניינו. משטרת ישראל תמשיך לחקור את המקרה ביסודיות ובמקצועיות, במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם החשוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully