וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההשמנה לא פוסחת על ישראל: המגפה שמסכנת מחצית מהילדים

28.2.2018 / 10:15

ג'אנק-פוד, משקאות ממותקים והיעדר פעילות גופנית - אלו הגורמים המרכזיים לשיעורים הגבוהים של ילדים הסובלים מסוכרת והשמנת יתר בישראל ובעולם. המומחים מזהירים וממליצים: "השקיעו בהטמעת אורח חיים בריא"

מכת מדינה: נתונים מדאיגים על השמנת יתר וסוכרת בקרב ילדים

אילוסטרציה. ShutterStock
הולכים ומשמינים/ShutterStock

"לשנות הרגלי אכילה אצל ילד צעיר זה לא 'זבנג וגמרנו', זה סיפור מתמשך", כך סיפרה ליאור - אם לילד בן שמונה ממרכז הארץ שסובל מהשמנת יתר ונמצא בימים אלו בתהליך של ירידה במשקל. תזונה לא נכונה גרמה לעלייה חדה במשקלו כבר בגיל הגן והובילה לתוצאות מדאיגות בבדיקות הדם. כל אלו הביאו את ליאור לפנות לקבלת סיוע מקצועי של דיאטנית ומאז הבית כולו עבר לתזונה בריאה יותר שכוללת בישול ביתי ופחות מזון מתועש. האם הוסיפה כי "מגירת הממתקים שהייתה מלאה ועשירה בעבר, הידלדלה פלאים".

ליאור ציינה כי לצד התזונה הבריאה עבור בנה, חשוב לה לשמור על הביטחון העצמי שלו ולכן היא משתדלת שלא להציק לו בנושא המשקל והאוכל כשהוא נמצא בחברה. "כשהוא הולך לימי הולדת, אני משתדלת לא להפעיל לחץ בעניין ההימנעות מאכילת ממתקים", סיפרה. עוד הוסיפה כי "משקל יכול לרדת אבל משקעים חברתיים ונזק רגשי יישארו". ליאור דאגה לשלב את בנה גם בפעילות ספורטיבית כמו ג'ודו ואקרובטיקה, שיסייעו לו לרדת במשקל ולשמור על אורח חיים בריא. היא מדגישה כי דוגמא אישית היא המתכון המנצח לשמירה על האיזון הנכון - "הבית עבר תהליך של אורח חיים בריא יותר וזוהי משימה משפחתית משותפת".

עוד בוואלה! NEWS:
סוהר ושמו נתניהו: הסיבה המרכזית שהותירה את חפץ ואלוביץ' במעצר
שני הרוגים, שתי תאונות - משאית אחת: "מישהו צריך לתת את הדין"
השוטרים נמתחו לדום - ואליה בן ה-5 יצא מטיפולי הכימותרפיה לתפוס גנב

אילוסטרציה - ילדים אשר סובלים מהשמנת יתר. ShutterStock
צריך לטפל בבעיה כמה שיותר מהר/ShutterStock

בשבוע שעבר התקיים במלון הילטון בתל אביב הכנס השנתי שמוקדש לסוגיות במניעה וטיפול בהשמנת יתר וסוכרת. לכנס הגיעו מומחי סוכרת מהארץ ומהעולם, ובהם המומחה הבינלאומי לסוכרת ומטבוליזם - פרופסור לוק ואן גל. ואן גל הוא ראש המחלקה לאנדוקרינולוגיה, דיאטולוגיה ומטבוליזם של שומנים בבית החולים האוניברסיטאי באנטוורפן, בלגיה. הוא פרסם יותר מ-220 מאמרים אקדמיים בתחום עיסוקו והוא לעיתים משתתף בפרויקטים ומחקרים של האיחוד האירופי.

"יש דמיון רב בין מקרי הסוכרת והשמנת היתר בישראל ובבלגיה", אמר פרופסור ואן-גל לוואלה! NEWS. "יש קשר ישיר בין סוכרת להשמנת יתר ובהמשך גם למחלות כלי דם ומחלות לבביות". לדבריו, ישנו קשר בין היעדר פעילות גופנית, אכילת מזון מתועש ומזון עתיר בשומנים, שתייה של משקאות ממותקים וגנטיקה לבין השמנת יתר ומחלת הסוכרת". הוא הסביר כי "האדם הממוצע בשנת 2018 פחות בריא לעומת האדם הממוצע שחי לפני 50 ו-60 שנה".

ואן-גל פירט כי ה"ג'אנק פוד" שמגיע לכל מקום בשילוב עם חברה שלמה שיושבת יותר והולכת פחות, הם שיוצרים את המחלות הפופולריות בעידן שלנו. ואן-גל מזהיר מפני השינוי ההולך ומתקרב: "אנחנו בדרך להתגשמות חלום הבלהות שבו כולנו נהיה 'פדלאות כורסא'". לדבריו של ואן-גל, ההשלכות של השמנת יתר על גוף האדם יהיו משמעותיות והוא מציין כי הוא חושש שבעתיד הלא רחוק השמנת יתר תוביל לעלייה משמעותית במספר חולי הלב ואף חולי הסרטן.

פרופסור ואן-גל שלח מסר להורים היום: "הטיפ החשוב ביותר יהיה לגרום לילדיכם לנוע וכמה שיותר - חוגים, פעילויות ספורטיביות, כל דבר שיכול להקטין את התלות שלהם במכשירים הדיגיטליים". הוא הוסיף כי אם כבר משתמשים בסמארטפונים ועזרים דיגיטליים, כדאי להשתמש באפליקציות כושר דוגמת "1000 צעדים".

לוגו ואנחל רופא מומחה מהולנד אשר מתמחה בסכרת והשמנה אצל ילדים. ראובן קסטרו
"אנחנו בדרך להתגשמות חלום בלהות". פרופסור ואן-גל/ראובן קסטרו

מהנתונים העדכניים ביותר שפרסם משרד הבריאות, ניתן לראות כי רק בשנת 2016 דווחו לרישום הסוכרת על כ-2,728 חולים בין הגילאים שנתיים עד 17. אל נתוני משרד הבריאות מצטרפים נתוני המועצה הלאומית לסוכרת שמצאו כי אחד מכל שלושה ילדים בכיתה א' בישראל צפוי לחלות במהלך חייו במחלה אם לא יחול שינוי מהותי באורח חייו. בתחום עודף המשקל נמצא כי חצי מיליון ילדים בישראל בגילאי שנתיים עד 18 מוגדרים כסובלים מעודף משקל ומהשמנה כשלפי נתוני ה-OECD, ישראל ממוקמת במקום הראשון באירופה בדירוג השמנה בקרב ילדים.

הנתונים מציגים גם הבדלים בין שכבות באוכלוסייה בדגש על חילונים, דתיים וערבים: בקרב ילדי כיתה א' שסובלים מהשמנה נמצא כי כ-12% שייכים למגזר החילוני, כ-11% שייכים למגזר הדתי וכ-10% שייכים למגזר הערבי. גם במעבר לחטיבת הביניים ניתן לראות את ההבדלים בנושא ההשמנה כשבקרב החילונים סובלים ממנה כ-18%, בקרב הדתיים סובלים כ-11% ובקרב המגזר הערבי כ-19% מהילדים בכיתה ז' סובלים מהשמנה.

פרופ איתמר רז, מנהל רפואי מרכז DMC. -, מערכת וואלה! NEWS
"לעבוד על שליטה עצמית". פרופסור רז/מערכת וואלה! NEWS, -

לדבריו של פרופסור איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת ונשיא עמותת "מהיום - הפורום הישראלי לאורח חיים בריא", "הילדים בישראל אוכלים סוכר פי ארבעה מהכמות המומלצת ואותו הדבר לגבי מלח - התוצאה הרסנית". פרופסור רז ציין את האוכל המתועש, המגוון וחוסר המידתיות שקיימים היום כגורמים המרכזיים שמובילים להשמנת יתר וסוכרת. הוא הוסיף כי הנתונים מראים שבישראל השמנת יתר בולטת יותר באוכלוסיות החלשות מבחינה סוציו-אקונומית. "רואים הרבה מקרים בקרב האוכלוסייה הערבית ובדרום הארץ, שם הבעיה הקשה ביותר לילדים", אמר.

פרופסור רז מותח ביקורת קשה על מקבלי ההחלטות שלא מבצעים שינוי לאומי בכל הנוגע להתווייה של אורח חיים בריא ולדבריו, רפורמת סימון המוצרים היא רק תחילתו של התהליך אבל השלב הבא והעיקרי הוא ההתערבות בבריאות הילדים. הוא מסביר כי "ההתערבות חייבת להיות דרך משרד החינוך ולייצר מצב שבו חלק מתכנית הלימוד מוקדש ללימוד בנושאים של אורח חיים בריא, תזונה, פעילות גופנית ובעיקר שליטה עצמית". רז תיאר שהילדים היום מאוד מחוברים לחידושים דיגיטליים, ובפורום הישראלי לאורח חיים בריא ישנה הערכה כי ניתן יהיה לעבוד עם ילדים על פיתוח אורח חיים בריא באמצעות אפליקציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully