וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחקיר קבע: הטייסים שנטשו את מטוס ה-F-16 שהתרסק לא התגוננו כנדרש

25.2.2018 / 19:45

בתחקיר חיל האוויר נמצא כי פעולות הטייסים שתקפו בסוריה ונטשו את מטוס ה-F-16 מעל עמק יזרעאל לא פעלו על פי סדר העדיפויות הנדרש. עם זאת, לא הייתה כל בעיה עם התכנון המקדים, עם מערכת ההתרעה ועם המודיעין. איזנקוט: "משוכנע שיופקו הלקחים המקצועיים"

באדיבות: חדשות 10, עריכה: יאיר דניאל

צוות הטייסים שנטש את מטוס ה-F-16 לאחר שנפגע מירי נ"מ בסוריה טעה מקצועית ולא התגונן כנדרש - כך עולה מתחקיר פעילות חיל האוויר של אירועי ההסלמה שהתרחשה לפני כשבועיים בצפון, שממצאיו התפרסמו היום (ראשון). על פי התחקיר, פעילותיהם של הטייסים לא תאמו את סדר העדיפויות הנדרש באיום הטילים שבו היו מצויים.

בתחקיר נמצא כי התכנון המקדים למבצע היה נכון והביא להשמדת המטרות שנקבעו טרם ביצוע המשימה. בנוסף, נקבע כי מערכות ההתרעה במטוס פעלו כנדרש וסיפקו מידע התרעתי בזמן, המודיעין שהיה ברשות מתכנני המשימה והטייסות היה מספק ונתן את המענה הנדרש והחלטת הלוחמים לנטוש את המטוס כשנפגע הייתה נכונה. בממצאי התחקיר צוינו לטובה גם המטוסים שהשלימו את משימתם של טייסי ה-F-16, תוך התגוננות מפני טילי האויב.

עוד בוואלה! NEWS:
לאחר שבוע: נווט ה-F16 שנפצע במהלך הנטישה שב לטייסת
שעות הדרמה בבור בקריה: מאחורי הפלת המל"ט והתקיפה בסוריה
הטייסים הוסחו - והתקשו להתחמק: רגעי נטישת המטוס הדרמטיים נחשפים

וואלה טוק - גדי אייזנקוט // גופות החיילים 02. מערכת וואלה! NEWS
"הדרך להישגים מבצעיים משמעותיים דורשת לא פעם סיכונים". איזנקוט/מערכת וואלה! NEWS

הבוקר ביקר הרמטכ"ל גדי איזנקוט בבסיס חיל האוויר ברמון, שם הוצג בפניו התחקיר המלא. איזנקוט הביע "הערכה עצומה" בפני לוחמי מערכי הקרב ומסוקי הקרב והוסיף: "לא פעם הדרך להישגים מבצעיים משמעותיים דורשת מאיתנו ליטול סיכונים. הציפייה שלי מכל לוחם היא שבזמן משימה יראה את גורל המשימה על כתפיו. הדרך הנכונה היא לצד ההערכה גם לשאול שאלות. התחקיר שהוצג לי הינו מקצועי ונוקב שאני משוכנע שיופקו הלקחים המבצעיים".

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, אמר כי נפילת המטוס היא הזדמנות ללמידה בחיל האוויר. "אני רוצה לשבח את פעילות מערכות ההגנה האווירית שהביאו לגילוי וזיהוי המל"ט האיראני, כמו כן את פעילות הלוחמים שיירטו את המל"ט, השמידו את קרון הפיקוד והשליטה האיראני ומטרות סוריות ואיראנית נוספות שהביאו לפגיעה משמעותית במערכות ההגנה האווירית הסוריות. כל אלה פגעו משמעותית בניסיון ההתבססות האיראנית בסוריה", הוסיף נורקין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שרידי המטוס באלוני אבא, 10 בפברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
זירת התרסקות מטוס ה-F-16/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

התקרית החלה עם יירוט מל"ט איראני שחדר לשטח ישראל מסוריה ויורט על ידי מטוס קרב של חיל האוויר. בתגובה טייסי ה-F-16 תקפו יעדים בעומק סוריה ונטשו את המטוס, שהתרסק מעל עמק יזרעאל. בשבוע שעבר שב לטייסת רב-סרן א', נווט ה-F-16 שנפצע קל במהלך נטישת המטוס, וטס עם מפקד חיל האוויר. יום קודם לכן שוחרר מבית החולים הטייס שנפצע באורח קשה, לאחר שמצבו השתפר משמעותית.

"זה מקצוע מסוכן, רצוי שטעות כזו לא תהיה"

קצין בכיר בחיל האוויר אמר בשיחה עם עיתונאים כי תוך כדי ביצוע המשימה היו כמה מטוסים שהתגוננו מפני שיגור טילי קרקע-אוויר תוך כדי התקיפה בסוריה, ואילו "המטוס שלא התייחס לאיום הוא שנפגע". לדבריו, "כשיש איום מוחשי, כשמשוגר אליך טיל, אתה צריך לעזוב את המשימה ולהתייחס לאיום של טיל הקרקע-אוויר. פעולות הצוות עד לשלב הנטישה לא תאמו את סדרי העדיפויות שבין ביצוע המשימה להתגוננות". הוא הוסיף: "ההחלטה של הלוחמים הייתה נכונה והצילה את חייהם".

לגבי השאלה האם מדובר בשאננות השיב הקצין הבכיר: "ממש לא. לא מצופה שיפגע, אלא שיתגונן מפני איום הטילים ויתייחס אליו. זה מסתכם כטעות מקצועית. אנחנו בני אדם. זה מקצוע מסוכן. רצוי שטעות כזו לא תהיה". לדבריו, בחיל האוויר לקחו בחשבון אפשרות של היקף כזה של טק"א ואחרי תקיפת המטוס, המשימה עברה לצוות אחר בהתאם לתכנית הגיבוי שתוכננה מלכתחילה.

רס?ן א? הנווט שנטש את המטוס ב-10 בפברואר 2018, חזר לפעילות בטייסת ואת הטיסה הראשונה שלו טס עם מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, 19 בפברואר 2018. דובר צה"ל
מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין עם הטייס ששב לטייסת/דובר צה"ל

"המטוסים הפעילו את מערכות ההתרעה והן עבדו כמו שצריך", הוא המשיך. "השליטה והבקרה העבירו התרעות למטוסים. הצוות דבק במשימה, ולא טיפל באיום שהיה נעול עליו. ניתנה לו התרעה גם על ידי המעטפת. מדובר בטעות מקצועית של הטייסים".

הקצין הבכיר חשף כי בסך הכול שוגרו 27 טילי טק"א, כמות הנחשבת ל"יותר מהרגיל בשביל הסורים". חלקם, לדבריו, חלפו בצפון הארץ ונחתו בים. לגבי ההחלטה לסגור מרחב אווירי מעל נתב"ג אמר: "זו החלטה טקטית. לא מדיניות שירדה מלמעלה".

בנוסף הוא הדגיש כי אין קשר בין התגובה הסורית לבין הפעולה האיראנית ומדובר בשני אירועים נפרדים לגמרי. לגבי היקף טילי הקרקע-אוויר הוא הסביר כי בחיל האוויר "לא הופתעו משיגור הטילים. ציפינו שיהיו שיגורי טילים. זה נכון שבהקשר הזה, כמות השיגורים הייתה הרבה יותר גבוהה מאשר בפעמים הקודמות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully