וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצימת עיניים מוחלטת: מה מסתתר מאחורי העדות של שלמה פילבר?

22.2.2018 / 6:30

מעדותו של איש אמונו של נתניהו, כפי שפורסמה, עולה כי הוא מתנהג כעד מדינה קלאסי - כזה שאין לו מה להפסיד, שרק עשה את מה שהוטל עליו. עם זאת, טענותיו לא מסבכות באופן אוטומטי את ראש הממשלה. "העובדה שפילבר העיד שנתניהו שלח אותו, לא אומרת בהכרח שהוא מפליל אותו"

עריכת וידאו: ניר חן

"הוא יושב חסר תנועה, כמו עכביש במרכזה של רשת, אבל לרשת שלו יש אלפי חוטים והוא יודע מה קורה בקצה של כל אחד מהם" - חסידיו של ארתור קונן דויל מכירים את הציטוט הזה המתאר את דמותו של אויבו הגדול של שרלוק הולמס: פרופסור מוריארטי. הגאון המתמטי שסרח והפך לאדם המעורב בפלילים, המוח המבריק שנטה לכיוון הפשע.

גדולתו של מוריארטי הייתה ביכולת שלו לגרום לשלוחיו לבצע דברים בשמו, מבלי שעקבות מעשיהם יוליכו אליו. הדברים שאמר שלמה פילבר למקורביו כפי שפורסמו אמש (רביעי) בערוץ 2, מלמדים שהסכם עד המדינה שנחתם עמו מוביל את החוקרים לחבר בין מי שעומד במרכזם של תיקי התקשורת השונים, לבין המעשים הפליליים שבוצעו לכאורה בשנים האחרונות.

לקריאה נוספת:
ההסכם עם פילבר: לא יועמד לדין פלילי ויורחק משירות המדינה
למרות ההתפתחויות בחקירות נתניהו - הליכוד שומר על מצבו בסקרים
הוארך מעצר בכירי בזק החשודים בתיק 4000: "ראיות לשחיתות חמורה"

שלמה פילבר בחקירה, 21 בפברואר 2018. מוטי מלרוד, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
פילבר בהארכת מעצרו, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, מוטי מלרוד, הארץ

פילבר נהג כעד מדינה קלאסי. לפי הפרסום הערב, הוא נקט בגישת "רק מילאתי פקודה". עצימת עיניים מוחלטת. לא עזרו הפרסומים הרבים בעבר על הנעשה בבזק ועל הנעשה באתר וואלה! NEWS. לא עזרה ההיכרות העמוקה שלו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשפחתו. הוא לא ידע - כמאמר המערכון המפורסם. הוא לא חשב על הכוונות הפליליות של מי שמינה אותו לתפקיד האפרורי ורב העוצמה - מנכ"ל משרד התקשורת. בתמורה לעדותו יזכה פילבר לשכר רב: אי העמדה לדין פלילי.

"העובדה שפילבר העיד שנתניהו שלח אותו לא אומרת בהכרח שהוא מפליל את נתניהו", הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS עו"ד עופר ברטל, סנגור שיודע דבר או שניים על עדי מדינה - אחת שולה זקן, למשל. "נתניהו יכול לומר שהוא אכן הורה לפילבר לעצור את הרפורמה שתפגע בבזק", הוסיף ברטל. "אולם הוא יוכל לומר שהדבר נעשה לטובת הציבור. המשטרה תצטרך להוכיח את קיומו של מרכיב חשוב בכל כתב אישום: היסוד הנפשי, הרצון המודע לבצע עבירה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ראש הממשלה בוועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארה"ב, מלון ענבל, ירושלים. קובי גדעון / לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
צפוי להיחקר באזהרה בפרשת בזק. נתניהו, אמש/מערכת וואלה! NEWS, קובי גדעון / לע"מ

לפי הפרסומים, בשבוע הבא נתניהו ייחקר באזהרה כחשוד בתיק 4000. הוא עשוי לנסות להרחיק את עצמו מפילבר ומהתנהלותו כמנכ"ל משרד התקשורת - מהלך בעיתי בשל הקרבה בין השניים והעובדה שנתניהו כיהן כשר התקשורת ובכך נשא באחריות מיניסטריאלית לנעשה בו. נתניהו אף עשוי לומר שהוא לא פעל כפי שפעל כדי להיטיב עם בעליה של חברת התקשורת הענקית, שאול אלוביץ'.

אולם, האם ניתן יהיה להסתמך על עדותו של פילבר במשפט פלילי?

מקרה העשוי לשמש דוגמה מתרחש בימים אלו, הרחק מזרקורי כלי התקשורת, ועוסק באחד ממשפטי השחיתות החמורים שידעה המדינה. לא מדובר על אחת מפרשות נתניהו אלא על תיק שזכה לכינוי "תיק פישר", שמערב חוקר בכיר ביחידת להב 433, פרקליטת מחוז לשעבר ואת הסנגור הפלילי המוכר.

דיון בתיקו של רונאל פישר, השלום ירושלים, 29 בינואר 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
מקרה הממחיש את הבעיתיות שבהסתמכות על עדי מדינה. פישר/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

העדות הנשמעת בימים אלו בבית המשפט המחוזי בירושלים היא עדותו של ערן מלכה, אחד מעדי המדינה נגד רות דוד, רונאל פישר ויתר המעורבים בפרשה. עדותו של מלכה, כמו גם עדותו של הרב יאשיהו פינטו שהתחייב להפליל את מנשה ארביב, בעייתית. כבר בשלב דיוני ההוכחות סתר מלכה גרסאות קודמות שנתן במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), התכחש לחלקן ושינה אחרות. לא מדובר בראיות אקוטיות, אולם הדבר משמש דוגמה ברורה לבעייתיות הכרוכה בשימוש בעדי מדינה.

כל נחלי הפרשות הולכים אל נתניהו

"מבחינה ראייתית מסתכלים על הגרסה שלו בצורה בעייתית. זה בן אדם שמחלץ את עצמו ואומר שיש עבריין גדול יותר ממנו. מלכתחילה בעדות הזו יש בעייתיות. זה בן אדם אינטרסנט שיש לו מה להפסיד והוא גם סותר דברים שהוא עצמו אמר. למי השופטים יאמינו: לפילבר א' או פילבר ב'?", אמר עו"ד דורון ברזילי, לשעבר יו"ר לשכת עורכי הדין. "לפי מה שאנחנו יודעים, בתיק הרשות לניירות ערך הוא לא פתח על נתניהו והוא אמר בעבר (בריאיון לעמית סגל, א"ס) שהוא לא ישמש כעד מדינה. זה מציב קושי נוסף בפני העדות שלו".

מספר משוכות ניצבות בפני חוקרי המשטרה. עליהם לקשור את נתניהו לפילבר, את פילבר לאלוביץ', ולהוכיח שכולם היו שותפים לקנוניה פלילית. עדותו של פילבר, לפי הפרסום בתאגיד, נוגעת גם לנעשה בתיקים 1000 ו-2000. הוא עשוי למסור מידע קריטי על הנעשה בזמן אמת ולפתוח פרשות חדשות שאינן ידועות לציבור. כל נחלי הפרשות הולכים אל נתניהו, אולם רק החודשים הקרובים יעידו, האם כל הקצוות נקשרים ברשת אחת גדולה.

תיק 4000. עיבוד תמונה
תיק 4000/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully