וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנזק שנתניהו גורם ליציבות הדמוקרטיה יישאר כאן הרבה אחריו

עו"ד אסף רוזנברג

21.2.2018 / 11:11

מדי שנה מושעים כמאה עובדי מדינה שנפתח נגדם הליך חקירה פלילי, הרבה לפני שמוגש נגדם כתב אישום. כשראש הממשלה, החולש על השירות הציבורי, מגמד את המשטרה וקובע שהמלצותיה נעדרות חשיבות - הוא פוגע באמון במוסדות המדינה כולם

לשכת העיתונות הממשלתית

במסיבת העיתונאים שכינס ראש הממשלה בנימין נתניהו, מיד לאחר פרסום המלצות המשטרה בעניינו בתיקים 1000 ו-2000, הוא התבטא באופן נוקב וחריג נגד משטרת ישראל. התבטאויות אלה הן המשך ישיר לדה-לגיטימציה שנתניהו עושה בעצמו ובאמצעות מעריציו למפכ"ל, לחוקרי המשטרה ולמשטרת ישראל. הפעם המתקפה באה בקשר לחקירה חדשה, אולי 5000 או 6000.

מעבר להשתלחות הבוטה, שלא לומר אישית במשטרה - יש במתקפה זו הטלת דופי בחוקריה, פקפוק ביושרתה, וייחוס מניעים אישיים לחוקרים, כאילו היה נתניהו אחרון העבריינים. אלה הם דברים חמורים בפני עצמם שזכו לביקורת נרחבת בימים האחרונים מצד גורמים רבים.

בדבריו של ראש הממשלה יש ממד מטריד לא פחות, שמסכן את יציבות המשטר הדמוקרטי במדינת ישראל, הרבה מעבר לחקירה בתיק 1000, בתיק 2000 או בתיקים שעוד יכול להיות שיבואו. מ מד זה, שצריך להדיר שינה מעיני כל מי שירא ליציבות שלטון החוק, הוא הדה-לגיטימציה שראש הממשלה עשה וממשיך לעשות למעמדה של משטרת ישראל, ללא כל קשר לחקירות המתנהלות נגדו באופן אישי.

לקריאה נוספת:
דרמה בתיק 4000: שלמה פילבר מקורבו של נתניהו חתם על הסכם עד מדינה
כשפילבר יתחיל לדבר: חקירת נתניהו בתיק 4000 היא עניין של זמן
החוליה החסרה: האם נתניהו היה מודע לדיל שהוצע לשופטת?

ביבי נתניהו, שרה נתניהו וניר חפץ בגני התערוכה, תל אביב 17/03/2015. ראובן קסטרו
משתלח במשטרה כאחרון העבריינים. נתניהו/ראובן קסטרו

ראש הממשלה שב ומדגיש כי להמלצות משטרה אין כל משמעות, כי הן נעדרות כל משקל או חשיבות וכי היועץ המשפטי לממשלה, הוא ורק הוא מי שחורץ גורלו של תיק. כלומר, רק החלטותיו הן בעלות משמעות או משקל כלשהו בהליך הפלילי. קביעות אלה לא רק שבאות לגמד ולפגוע במעמד המקצועי של המשטרה, ולא רק שהן חוטאות לאמת, אלא שהן מסכנות את מוסדות אכיפת החוק במדינה דמוקרטית.

לחקירה פלילית יש השלכות מרחיקות לכת על עובדי השירות הציבורי, זוטרים כבכירים, מהפקיד ועד המנכ"ל. בעקבות פתיחה בחקירה פלילית נגד עובד ציבור נבחנת, לא אחת, נקיטת הליך מנהלי בעניינו על ידי אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה. משמעו של הליך זה הוא השעייתו ממקום עבודתו והרחקתו דה-פקטו מהשירות הציבורי, לעיתים למשך תקופות ממושכות של חודשים ואף שנים. הליך זה מתקיים לא אחת עם חקירתו של העובד באזהרה, זמן רב קודם להמלצות המשטרה בעניינו ולהחלטת הפרקליטות באשר לגורל התיק הפלילי. הוא מתבסס, בעיקרו, על הליכי החקירה המנוהלים על ידי המשטרה. זו מצוות המחוקק.

עוד באותו נושא

נמשיך לעשות את העבודה שלנו | הודעת מערכת וואלה! NEWS

לכתבה המלאה
להב 433. ראובן קסטרו
התמוטטות שלטון החוק. משרדי להב 433/ראובן קסטרו

מדי שנה מושעים כמאה עובדים מקרב עובדי המדינה כתוצאה מפתיחת הליך חקירה פלילי על ידי משטרת ישראל. הטעם העיקרי העומד בבסיס הליך דרמטי של השעיה מעבודה, בזמן שלעובד עומדת חזקת החפות, הוא אמון הציבור במוסדות השלטון. במדינה דמוקרטית יכולת המשילות של הממשלה נובעת מאמון הציבור במוסדותיה ובמשרתי הציבור המתחייבים לעבוד עבור האינטרס הציבורי, ולא עבור נאמנות לנבחרי הציבור או למנהלים.

לא אחת, עם פתיחה בחקירה פלילית נגד בכירי השירות הציבורי ובכללם מנכ"לי משרדים ממשלתיים, בעלי תפקידים משעים את עצמם מתפקידם על בסיס חקירה פלילית, טרם קבלת החלטה בעניינים על ידי הפרקליטות. פרקטיקה זו מושתתת על ראיית משטרת ישראל כגוף מקצועי, אחראי ונטול פניות. היא מבוססת לא רק על חוקים ונהלים, אלא גם על תפיסת מערכת האכיפה כזו הכוללת לא רק את פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, אלא אף את משטרת ישראל כגוף שעל בסיס קביעותיו והמלצותיו מתקבלות החלטות מרחיקות לכת ביחס לעובדי ציבור, מכל קשת התפקידים והדרגות, בהם מנכ"לי משרדים ממשלתיים.

המפכ"ל, רוני אלשיך, בועדת הפנים, כנסת, ירושלים, 20  בפרבואר 2018. רוני כנפו
הנורמות נשענות על ראיית המשטרה כגוף מקצועי ונטול פניות. אלשיך/רוני כנפו

ערעור מעמדה וסמכותה המקצועית של משטרת ישראל על ידי ראש הממשלה, החולש מעצם מעמד ותפקידו על השירות הציבורי כולו ועל כלל משרדי הממשלה, מערערת את היסודות שעליהם מושתת מערך השירות הציבורי ומכרסמת בהם. בניסיונותיו לבסס את הגנתו ולהילחם על חפותו, נתניהו ממוטט במעשיו ובפיו את אבני היסוד של השיטה ופוגע פגיעה חמורה בכל מערך האכיפה בשירות הציבורי, פגיעה שאת היקף נזקיה והשלכותיה מוקדם לצפות.

אין ספק כי יחלפו חודשים רבים עד להכרעה בתיקי 1000 ו-2000, ואולם שיקום הנזקים שגורם ראש הממשלה לכלל מערכת אכיפת החוק, בניסיונותיו להיאחז בתפקידו בעור שיניו, יימשכו זמן רב, הרבה אחרי שהוא יסיים את תפקידו. לאור התנהלותו מאז החלו החקירות נגדו, לא ירחק היום שבו עובדי ציבור ימשיכו בתפקידם עד שיוגש נגדם כתב אישום - ואף לא רגע אחד קודם.

עו"ד אסף רוזנברג היה הממונה על טוהר המידות והמשמעת בשירות המדינה

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully