וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשפילבר יתחיל לדבר: חקירת נתניהו בתיק 4000 היא עניין של זמן

20.2.2018 / 0:43

גילויים דרמטיים בפרשת "בזק" בחודשים האחרונים גרמו ליועמ"ש להנחות לחקור האם בין אלוביץ' לרה"מ התקיימו יחסי תן וקח, בניגוד להצהרת האחרון. אותן התפתחויות הביאו את איש סודו של נתניהו לחתום על הסכם עד מדינה, ויהיו מוקד חקירתו הצפויה של רה"מ בחשד לשוחד

עריכת וידאו: ניר חן

הסימן הראשון לכך שמשהו גדול מתרחש ניתן ביום ראשון בבוקר. שבעה מעורבים בפרשת "בזק", המכונה גם תיק 4000, נעצרו. מעצר חשודים בתחילתה של חקירת חשדות לשחיתות ציבורית אינו דבר חריג כל כך, אלא שהפעם לא דובר על חקירה שהייתה בראשיתה.

בקיץ 2017 חקרה הרשות לניירות ערך חשדות לביצוען של כמה עסקאות כלכליות לא כשרות בהן הרוויח שאול אלוביץ', בעל השליטה ב"בזק", מיליוני שקלים, כאשר מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, מסייע לו לפי החשד בקידום אותן עסקאות. עם הפיכת החקירה מסמויה לגלויה נעצרו החשודים המרכזיים מחשש לשיבוש החקירה, ולאחר כמה ימי מעצר בית הם שוחררו בתנאים מגבילים. פילבר הורחק ממשרד התקשורת בשל החשדות כי הפר אמונים ופעל למענו של אלוביץ' על חשבון האינטרסים של הציבור, ובחלוף כמה חודשי חקירה שמענו כולנו על העברת התיק לפרקליטות ועל המלצת הרשות להגיש כתבי אישום נגד מספר מעורבים בפרשה.

שלמה פילבר, הארכת מעצר בתיק 4000, פרשת בזק, בית משפט השלום, תל אביב, 18 בבפרואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
התפתחויות דרמטיות. פילבר בבית המשפט, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

עד כאן התנהלו הדברים כמו בתסריט מוכר וידוע מראש. אלא שבשלב זה חלה התפנית. התיק הוחזר להשלמת חקירה, חוקרי להב 433 של משטרת ישראל צורפו לגוף החוקר וכך קיבלנו רמז ראשון לכך שמשהו מתרחש. או אז הגיע גל המעצרים של יום ראשון.

כאן צריך לומר את הדבר הבא - המשטרה לא הייתה מבקשת מעצר ובית המשפט לא היה מאשר מעצר סגור למשך חמישה ימים תמימים אם החשדות הנחקרים היו דומים לאלו שנחקרו בקיץ 2017. בניהול חקירות יש כללי משחק ברורים. המדינה לא מבקשת לעצור את אותו אדם פעם שנייה בשל אותם חשדות, או אפילו בשל חשדות דומים. מעצרם המחודש של אלוביץ' ופילבר לאחר שהיו נתונים במעצר בית בקיץ 2017 לימד אותנו שאירעה התפתחות משמעותית מאוד בחקירה. ומה שאנחנו הבנו הבינו היטב גם אלוביץ' ופילבר. הלחץ עליהם ללא ספק גבר.

עוד באותו נושא

דרמה בתיק 4000: שלמה פילבר מקורבו של נתניהו חתם על הסכם עד מדינה

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועידת השלטון המקומי וכנס מוני אקספו 2018, ביתן 2, גני התערוכה, תל אביב, 14 בפברואר 2018. רויטרס
ברור מאליו שייחקר כחשוד. נתניהו/רויטרס

אם בקיץ נחקרו ההטבות שקיבל לכאורה אלוביץ' ממשרד התקשורת, נראה שכעת מבקשים החוקרים לברר האם נרקמה עסקה בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעת ששימש כשר התקשורת לבין אלוביץ', שלפיה נתניהו יקבל סיקור מוטה לטובה באתר וואלה! NEWS השייך לקבוצת "בזק" ובתמורה יפעל הוא או מי מטעמו לקידום האינטרסים הכלכליים של "בזק". איש המפתח בהקשר זה הוא כמובן פילבר, אשר שימש בתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת ועסק רבות בעניינים ש"בזק" הייתה מעורבת בהם תוך מימוש המדיניות שהתווה נתניהו.

כשאלה הם החשדות ברור מאליו שראש הממשלה ייחקר כחשוד בפרשה. יותר מכך, אפשר להעריך שלולא הפרסומים מסוף השבוע האחרון על החקירה המתקרבת בנושא היו החוקרים מתזמנים את החקירות כך שכל המעורבים, ובכללם נתניהו, היו מובאים לחקירה באותו המועד. לחקירה במקביל של כל החשודים יש יתרונות רבים. כעת נצטרך לראות מתי ייחקר ראש הממשלה. בהקשר זה, הסכם עד המדינה שנחתם הלילה עם פילבר - יכול להיות דרמטי. זאת מכיוון שעדות מפלילה של עד מדינה, איש סודו של ראש הממשלה, יכולה להביא להגשת כתב אישום ואף להרשעה של שותפיו לעבירה של קבלת שוחד.

שאול אלוביץ בהארכת מעצר, פרשת בזק, בית משפט השלום, תל אביב, 20 בפברואר 2018. מאצ'י הוף
יחסי תן וקח. אלוביץ' על ספסל החשודים, השבוע/מאצ'י הוף

חשוב לשים לב גם לפעולותיו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בפרשה זו. ליועץ ישנם שני כובעים עיקריים. בכובעו האחד הוא מייעץ לשרים ולראש הממשלה בענייני משפט, ומסמן את הקו שבין המותר לאסור מבחינת הדין. בחובשו את הכובע השני, כראש התביעה הכללית, מוסמך היועץ להורות על פתיחה בחקירה ואף על העמדתו לדין של מי שיש ראיות מספיקות לכך שחצה את הקו וביצע עבירה פלילית.

ב-15 ביוני 2016 חבש אביחי מנדלבליט את כובע היועץ וכתב מכתב בן עשרה עמודים. הנמען היה ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששימש גם כשר התקשורת באותם ימים. כותרת המכתב הייתה "ניגוד עניינים בכהונתך כשר התקשורת".

בדיקת היועמ"ש את ניגוד העניינים באה לבקשת ח"כ זהבה גלאון (מרצ) לבדוק את הנושא. פנייתה זו באה בעקבות כתבת תחקיר של גידי וייץ בעיתון "הארץ" שבה הוא הצביע על סיקור אוהד ממנו נהנה נתניהו בוואלה! NEWS "בהוראה מלמעלה", כשבמקביל "שר התקשורת נתניהו מסייע לבעלים של האתר, איש העסקים שאול אלוביץ', באישור עסקה ובעיכוב רפורמה שהייתה מיטיבה עם הציבור ומזיקה מאוד לחברת בזק שבבעלותו".

משהו התגלה

עד לבחינת הנושא על-ידי היועמ"ש ביוני 2016 נתניהו עסק כשר תקשורת גם בענייניה של בזק. יצוין שנתניהו מסר ליועץ המשפטי לממשלה, כי הוא נמצא בקשרי ידידות עם אלוביץ', וכי לא קיבל ממנו תרומות או כספים, ואין ביניהם קשר כלכלי. הדיווח על הידידות בין השניים הביא את מנדלבליט לקבוע שאל לו לנתניהו לעסוק בעניינים שיכולים להיטיב עם אלוביץ'. במכתבו של היועמ"ש לנתניהו נאמר, בין היתר, כך - "הקשר שלך אל קבוצת בזק הוא בהיותך חבר של בעל השליטה בקבוצה. מטבע הדברים, יחסי חברות של עובד ציבור עשויים לעורר חשש לניגוד עניינים".

היועמ"ש הבהיר שניגוד העניינים יכול להיות מובהק כשמדובר בשוק מצומצם בו יש שני מתחרים בלבד (כמו "בזק" ו"הוט") ולשר הממונה יש זיקה לבעל השליטה באחד מהם. בשורה התחתונה הובהר במכתב, כי על נתניהו להימנע מלטפל בעניינים הנוגעים לקבוצת בזק. מי שהמשיך לטפל בענייני בזק עד שהורחק ממשרד התקשורת בקיץ האחרון הוא שלמה פילבר, מקורבו של נתניהו ומי שמונה על ידו לתפקיד מנכ"ל המשרד.

משהו שהתגלה בחודשים האחרונים גרם למנדלבליט להחליף כובע, ובכובעו כאוכף דין הוא הנחה לחקור האם בין אלוביץ' לנתניהו התקיימו יחסי תן וקח, בניגוד להצהרתו של נתניהו. יחסים כאלה יכולים להקים עבירת שוחד או הפרת אמונים. חקירתו הצפויה של נתניהו תתמקד, קרוב לוודאי, בחשדות אלה.

(עדכון ראשון: 22:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully